13.7V 3A Trafo akü şarjı

60 amper mutlu silver akü bakımsızmış alırken öyle dediler su eksiltmezmiş dışarı fazla gaz çıkarmazmış öle yazıyo

Dediğiniz akünün aynisinden yani kuru(jel)=silver aküden yaz aylarında almak istediğimde yetkili akü satıcısı tarafından bu akülerin,otomobiller üzerinde alternatöre bağlıyken,yani şarj olurken birçok otomobilde patladıkları,firmanın yeni modellerde bu nedenle üretimden kaldırdığı, ancak yeni modellerini eski sulu sistemli MUTLU akü olarak sürdürdüğünü belirtmişti.(01.08.2011)Bunun üzerine yeni alıp değiştirdiğim akü,yine eski sulu sistemli 60 amperlik MUTLU akü olmuştu.

Şarj sırasında kapaklar kapalı bile olsa tüm son çıkan,bu tür modern dizaynli aküler çift kapaklıdır.Yani üst kapaklar kapalı bile olsa yan taraflarında basınçla açılan ikinci bir emniyetli hava kaçıran kapak sistemi bulunur.Kapalı da olsa emniyetle çıkan havayı(Oksijen+hidrojen gazını)tahliye edebilirler.Bu da üst kapaklardan fazla olan elektrolit kaybını,evde kapak açık olarak şarj yapılırken sınırlayan bir önlem olarak düşünülmüş olabilir.Ancak sistemi şarj sırasında hiç zorlamamak için, üst vidalı kapakları hafifçe aralamak daha iyidir.Bu şekilde hem gazlar rahatça emniyetli olarak 2.subabı zorlamadan çıkar,hem de odada şarj yapılıyorsa,oda havasına asitli buhar da karışmamış olur.

Şarj akımı kesildikten sonra 13.20 volt okunuyorsa,akü tam(Fazla) şarj olmuştur.12.60 volt okunuyorsa normal şarj olmuştur.Ancak,şarj akımı aküden geçerken daha yüksek,en fazla 15.0 volt değeri okununcaya kadar tam şarj yapılmak üzere akım kesilmeyebilir.15.0 volttan sonra tüm gazlar plakalardan adeta bir çaydanlığın kaynama sesi gibi çıkarak(Kulak aküye yakınken bu duyulabilir.) ve yoğun olarak reaksiyona girmeden, yukarıya kapağa doğru yükselirler.Bu volt değerinden biraz daha önce,14.7-14.8 voltta kesmek daha iyidir.Kolay gelsin.
 
Arkadaşlar sonunda aküm doldu akü üzerindeki yeşil ışıkta yandı Bu akü şarjı macerasında emeği geçen bilgisini esirgemeyen
sn. binbaşı, alpernbugra, tekin126, dyyd, çorbadatuz, KAZIMUGUR, ghostrider203
' e​
teşekkürlerimi sunarım...

Multimetre ile aküyü ölçtüm 13 volt gösteriyor . Şardan çıkarmadan önce multimetrenin amper ölçer kısmıyla ölçtüğümde 0.12A çekiyordu en son.
 
Estafurullah,yardım etmek bizim için ayrı bir zevkti,güle güle iyi günlerde kullanın.Zaten paylaşımı sevmesek,bu forumun amacına da tamamen ters düşmüş oluruz.

Akünüz şarjdan sonra uzun süre kullanılmadan bekleyecekse veya otomobil üzerine de monte edilecekse,şarj sırasında akü üzerinde biriken asitli su kalıntıları veya artıklarını bir bezle silip kurulamanız iyi olacaktır.Bu yapılmazsa,+ ve - kutup başları,akü kapakları,üst plastik kısmın üzerinde,iletken olan elektrolit artıkları yüzünden Elektrik iletimi yüzünden,akünüzün daha erken,zamanından çok önce,kendi kendine deşarj olmasına(Yükünü erken kaybetmesine) yol açabilecektir.Buna da her zaman dikkat etmeniz ve her tam şarjdan sonra,kapaklar kapalıyken(İçine su girmeyecek şekilde)banyo küvetinde veya uygun bir yerinde,önce suyla güzelce yıkanıp,daha sonra temiz şekilde kurulanması ve bezle silinmesi,ideal akü şarjı sonrası bakımı-kullanıma hazır hale getirilmesi açısından önem taşımaktadır.Şarjı başarıyla yaparak aküyü tam şarjlı olarak doldurmuş oldunuz.Tebrik ediyorum.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Tekrar teşekkürederim sayenizde...
 
sorunu hallettıysen ne mutlu yanliz sizin akü daha dolmamiş yeşil yaniyor olabılır akü voltajın 13.8 volt olması lazım akim 0.50 ampere duşer akü jarji konusunda biraz araştırmam oldu hatta reed röle kullanarak akü şarj cihazı yaptım reed röle uzerıne 0.50 mm emaye bobinsardım bobin uzerınden aküyü şarj edecek akimi geçırdım reed röle uçlarına seri 12 volt röle bağladım start butonuyla röleyı devreye alınca şarj cihazım çalışıyor akü dolduğunda bobin gereklı manyetık alan oluşturamadığı için reed röle açiliyor devreyı beslıyen röle sistemı kapatıyor çokta kullanışlı sadece sorun elektrık kesıldığınde start vermek gerekıyor akü dolunca sistem kapanıyor
 
arkadaşlar bana 12 v 60ah ve 72 ah akü sarj devresi lazım acil ..
 


Sayın tekin126 şarj sisteminizi en çok reed röle'nin asal gazda çalışan çok uzun ömürlü bir kontak olması açısından çok beğendim.Bu kontağın kullanılması çok iyi bir fikir olmuş.Ayrıca mağnetik alan değişimi kontrolü için,seri bobinden geçen(0.50 mm.lik emaye sarımlı bobinden) akımın kullanılması,(Gerilim kontrollü denetime göre) ek bir + avantaj da denilebilir.Pratik ve işlevsel bir şarj denetim devresi olmuş.Elinize sağlık.

Bir de aşırı şarj olmuş kurşun-asit akülerimde,(Kuru veya sulu) 35 yıldan bu yana,birkaç günlük dinlenme,yani gazlarından kurtulmuş haliyle yapılan ölçümden sonra,hiçbir zaman da 13.8 volt avometre-skala değerini okuyamadım,13.2 volt değerini ancak okuyabildim.Sizin bahsettiğiniz 13.8 değeri şarjdan kesilir kesilmez plakaların üzerinde kalan hidrojen-oksijen gazlarının toplam hücre gerilimine olan katkısıyla geçici olarak okunan,ancak akü tam olarak dinlendikten sonra ölçülen bir voltaj olmaması lazım.Ancak şarj sırasında ,şarj akımının gerilim-akünün durumuna da bağlı olarak,16.5 volt değeri,tam şarj sırasında,ayrıca avometre ile de ölçülebilir.Çünkü 35 yıldır akülerle ağraşıp da,dinlenmiş bir aküde,bu değeri henüz okuyamadım.Ben de üniversite yıllarımda,eski tip renault-12 elektro-mekanik tip otomobil konjenktörünü,evde akü şarjı için,yıllarca önce tadilat edip ayrıca değiştirmiştim.Ancak benim sistemim,gerilim kontrollü bir akü-şarj denetimi sağlamaktaydı.Sizin sisteminizin tartışmasız mükemmel olduğunu rahatça söyleyebilirim(Kontaklar+akım kontrollü bobin açısından),benim eski yıllardaki konjenktörden tadilat ederek yapmış olduğum eski-ilkel sistemime göre.Saygılarımla.

https://www.kontrolkalemi.com/forum...ip-tadilatıyla-evde-otomatik-akü-şarjı.57171/
 
teşekkur ederım sayın binbaşi akülerde fazla tecrubem olduğunu iddı edemem ama gözlemledığım kadarıyla birde Elektronik demiyelım reed röle ıle yaptığım devreye yanlız abartı değıl gerçekten çok kullanışli otomatık şarj kesıcı oldu babam köy de oturuyor sik sik elektrıkler kesılıyordu şimdi eskısı kadar değıl birtane yaptım yıllardır daha kullanıyor bunda önemlı olan reed röle uzerınden aşiri akım geçırmemek çunku kontaklar yapışıyor 100-150 mA geçırebılıyor bununla bir röleyı çok rahat surulebılıyor tabii gunumuzde çin mali olanlara bişey dıyemem bu şarj kesıcıyı kocaeli depremı olduğu tarıhte yapmıştım allah kocaeli, ve van depremını bırdaha gostermesın mılletımıze ölenlere rahmet yakınlarına sabır dılıyelım bu vesıleyle gelelım konuya aslında dahada geliştırılebılır gerçi elektronik devreler çıkınca yarı mekanık bu devrenın papucu bence dama atıldışuanda boyle bişeye ıhtıyacım olsa elektronik pvm kontrollu bır şarj cihazı yaparım 13.8 volt u ben şarj bitiminde dedığınız gıbı yük bağlamadan goruyorum bu bir kural kaıde değıl bu değer benım test ettığım edındığım bır tecrube sizinle aynı fikirdeyım zaten bir 20 watt lık bir ampul bağlandığında voltaj dedığınız gıbı duşuyor akunun kalitesıne gore 13.5-13 12.5 voltlara 5 dk da ınıyor kuru bakımsız ups akulerınde tam şarj da bu değerı genelde okudum
 
Evet Tekin abi benim aküdede aynen binbaşının dediği gibi oldu zaten şarjdan ilk çıkardığımda 13.6 - 13.7 voltları göstermişti bir gün sonra 13v gösterdi ikinci günde 13v idi ondan sonra ölçmedim daha
 
Biraz da nostalji yapıp çok eskilere dönersek,o zamanki kullanılan fırçalı-kollektörlü dinamoların aküyle beraber kullanımında,şimdiki alternatörlerde kullanılan ve geri boşalmayı önleyen diyotlar bulunmadığından dolayı,1.gerilim düzenleyici bobin,2.akım düzenleyici bobin ve 3.kesme rölesi bobini yan yana birlikte yer almakta,üzerlerindeki tablanın en üst kısmında;1.gerilim ayar vidası,2.akım ayar vidası,3.kesme rölesinin ara ayar vidası,4.kesme gerilimini arttırmak için hassas olarak eğrilip düzeltilebilen hareketsiz bir kontak çubuğu da olmak üzere 4 ayrı ayar kademesi bulunuyordu.Ama şüphesiz bu sistem günümüzde Elektronik devre elemanları uygulanarak (Zener diyot,güç transistörü,doğrultma redresör diyotları,vb.) sağlanan güvenilir ve duyarlı akü denetimden uzaktı.Yarıiletken teknolojisi henüz gelişmediğinden dolayı da başka bir uygulama da olamazdı.

Daha sonra alternatörlerle çıkış akımını diyotların doğrultmasıyla da,dinamoların denetiminde kullanılan gerilim ve akım bobinleri kalkıp,yalnızca tek bobinle alternatör alan akımının kesilmesi,fazla voltajda bir direnç üzerinden(Ayni tek bir röle üzerindeki değişik kontaklar aracılığıyla) röle kontaklarının,gerilim durumuna göre, kademeli geçişiyle gerilim kontrolü sağlanıyor veya alan akımı kesiliyordu.(Benim tadil ettiğim eski renault-12 konjenktörü gibi,1980'ler)

Günümüzde konjenktörler,ayrıca alternatörlerin bir parçası olarak ve tek bir elektronik yekpare ünite şeklinde alternatörle bütünleşik olarak kullanılıp,alternatör rotor alan akımınını, akünün ve alternatörün çıkış akımına göre geri besleme prensibiyle ayarlayarak, çok daha hassas olarak çalışıp,şarj akımını çok daha iyi ayarlayarak,denetleme işini başarıyla yapmaktalar.Yarıiletken teknolojine çok şey borçluyuz.Bunun da gelişme evresi, bildiğiniz üzere uzay çalışmaları aracılığıyla olabilmiştir.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…