Yine megep in aynı modülünde Aşırı Düşük -Yüksek gerilim koruma rölesinden bahsederken %10 u aşan gerilim düşümü veya gerilim artışında motorun yüksek akım çekeceği belirtiliyordu. Bunun nasıl olduğunu düşünemye çalıştım şu yolu kullandım
Örneğim 5000 Watt gücünde 3 fazlı bir motor un cosQ : 0,9 olsun
Öncelikle nominal gerilimde 5000=380.I.0,9.1,73 buradan I=8,45 Amper olur.
Düşük gerilimde (380 v un %10 aşan düşümü olarak 40 v u baz aldım.)
5000=340.I.0,9.1,73 ise I=9,44 Amper olur.
Yüksek gerilimde ise 5000=420.I.0,9.1,73ise I=7,64 Amper oluyor görüldüğü gibi gerilim düştüğünde çekilen akım yükselirken,gerilim arttığında çekilen azalıyor modülde bundan farklı bir yazı bu olayın aslı nedir yardımcı olur musunuz ?
Sn muzzy67,ilk mesajınızdaki sorunuzun cevabı sn.hemmuhhemtek tarafından çok güzel de açıklanmıştır, ayrıca bunu tekrar teorik olarak yazmaya gerek de duymuyorum, ağırlıklı olarak da ikinci mesajınızdaki sorunuzun cevabını vermeye çalışacağım.
Asenkron motorlar çalışmaları sırasında,yalnızca anma gerilimi olan sabit bir 3 faz geriliminde(380 volt ac. de) ve miline uygulanan belirli bir anma yük değerinde,motor üzerindeki etiket anma akımını çekerler.Yani etikette yazan bu anma akımının amper olarak etiket değerinde çekilebilmesi;
a )Sabit,değişmeyen bir 3 fazdaki gerilim değeri,
b )Motorun üretici firması tarafından tavsiye edilen belirli bir güç değeriyle milinden yüklenmesinde,yani bu 2 şart tam olarak gerçekleştiğinde olur.Bu şart gerçekleşirken,3 faz da muntazam,ayni anda ve aralarında ayrıca bir gerilim farkı bulunmadan da gelebilmelidir.Sebebi ise;
Statorda,3 fazlı akımla yaratılan döner alanla,yine statorun bu döner alanından,motorun çalışma prensibi nedeniyle geride kalan rotorun kayma oranının,motorun güç faktörünü de ayrıca direk olarak değiştirmesindendir.Yani asenkron motorlar,boşta da çalışsa,faz gerilimleri fazla ya da az da gelse,çektikleri akım;kaymanın ileriye doğru ötelenmesi(Artması) veya geriye doğru ötelenmesi(Azalması) nedeniyle,güç faktörünün belirli bir sabitede sürekli ayni kalmaması nedeniyle fazla bir akım çekerler ve bu sırada,milleri bir yüke de bağlı olduklarından,motor büyüklüğüyle de ilişkili olarak sargıları fazla ısınır.Bu gerilim,sizin de dediğiniz gibi,yüzde 10 olan bir sınır değerinden yüksek veya az olduğunda,motorun sargılarının aşırı ısınıp yanması bile söz konusudur ve motor koruma devrelerinin,bu gerilimin tolerans dışındaki değişmelerinde,motor devresinde mutlaka koruma amaçlı olarak bulunması gerekir.(Aşırı düşük-aşırı yüksek gerilim koruma röleleri)
Asenkron motorlar,omik devreler gibi lineer(Gerilim arttığında,akım şidetinin de doğru orantıda artabilmesi) değil,unlineer devrelerdir.Ama bu unlineerlik(Doğrusal olmayan,ters akım etkileri) SMPS güç kaynaklarındaki gibi (Gerilim artınca akımın da azalması,gerilim düştüğünde akımın da artması şeklinde değil) gerilim arttığında veya azaldığında(%10'un üstündeki değişmelerde) statordaki 3 fazlı sargılardan,bu her iki halde de aşırı akımların geçerek motoru yakabilmesi şeklindedir.Yani gerilimin artı veya eksi durumunda,bu akım her iki halde de aşırı artıyor ve motor için riskli bir durumuna geliyor.Bunun sebebi,her iki halde de,motor için nominal akım için şart olan belirli bir kayma miktarı karşılığı olan cos fi(Güç faktörü)'nün,her iki durumda da,bizim ve motor üreticilerinin istemediği bir düzeye gelmesidir.Motor mili boş da dönse ,yük miktarı olması gerekenden eksik veya fazla(Aşırı) da olsa,bizim ve motor üreticilerinin karekteristik olarak idealde istediği en iyi şartlar oluşmuyor.Bu şartlara,bu yüklenme parametresinin yanında,bir de çok az değişen gerilim (%10'u geçmeyecek) şartı ayrıca ekleniyor.Ancak ideal kayma oranını ve bu kaymaya göre değişmeyen cos fi( güç çarpanını)bu şartlarda yakalamış oluyor ve istediğimiz nominal (En ideal) değerde bir akım şiddetinin geçmesini sağlamış oluyoruz.
Aslında buradan hareketle 3 fazlı asenkron motorun,2 faza kaldığında tam olarak yanma sebebini de bu kayma prensibinden giderek açıklayabiliriz.Motor milinin çıkış gücü (HP), 3 fazlı sargıların yukarıdaki 2 şartı gerçekleştiğinde, bu oluşan, en ideal olabilen çalışma şartında,elektriki olarak verilen "1.73*volt*amper.cos fi" 'lik
Elektrik güç değeri,milden örneğin 2 hp'lik bir mekanik eşdeğer gücün çıkmasını (Redüktör veya bir dişli bir uygulamada,bir de emniyet değeri olarak motorun biraz kW olarak büyük seçilmesi) sağlar.Yani her bir fazın verdiği gücü 1 birim kabul edersek, 3/3 tam güçle fazlardan elektrik akımı aktığında biz ancak bu şartla bu 2 hp gücü elde edebiliyoruz.
Fazlardan birinin,kontaktörün kontağı yanıp veya bir fazın kablo olarak kontaktörden çıkıp gelmediğini,faz koruma rölesinin de bulunmadığını varsayalım.2 fazla gelen elekriğin, stator sargılarında uygulayacağı güç 2/3'e düşer,yani, 1/3'lük bir kısmı devre dışında kalır.Motor 2 fazla da,bir yükle bağlı olduğu bu mili yine döndürür,ama 3 herkülle (Fazla) yapacağı iş,2 herküle(Faza) inmiştir.Tabi iş yalnızca bununla da kalmaz.Yüke bağlıyken 1 hp ile dönecek bir makina sistemi (Redüktör,dişli düzeni,dev pervane)bu defa çıkış milinde, 2/3* 2 hp = 1.32 hp ile mili döndürmeye çalışır,çünkü motor durmamıştır,hala da dönmektedir.Güç yetmezliğiyle karşılaşan trifaze asenkron motorumuzda,stator ve rotor arasında oluşan kayma miktarı da,bu gücün yetmemesi,az gelmesiyle artar.Kaymanın artması,cos fi''yi de kötüleştirir,sargılardan anormal akımlar geçerek,motor büyüklüğüne de bağlı olarak(Büyük güçlü motorlar daha kısa sürede ısınır) oluşan bu aşırı ısı,2 fazdaki sargıları da rahatça kavurup yakar.Yani burada, 2 fazda oluşan bu yanma olayı,doğrudan değil,ama dolaylı olarak motordaki faz kaymasının bozulmasından (Güç yetmezliği ana sebebinden ilk hareketle) ortaya çıkıp,aşırı akımlarda bu sargıları kolayca ısıtıp yakabilmektedir.
Yani motor,sonuç olarak bir fazın yokluğunda,gerilimin belirli limitler dışına çıkmasında,miline yüklenen yükün,anormal derecede fazla olmasında veya boşta(Hiç olmayıp) veya düşük değerlerde bulunmasından etkilenip kayma miktarı değişerek,fazla olan akımları çeker.Çekilen akımın zamana göre fazla miktarlarda olmasında da,motor koruma devreleri(Tmş,faz koruma rölesi,aşırı ve düşük gerilimden koruma rölesi,vb.)eğer motordan önce yer almazsa, motorumuzun aşırı ısınıp,yanarak devre dışında kalması da kaçınılmaz olacaktır.Kolay gelsin.