400 watt Peltier araç soğutma sistemi

0M42

Katılımcı Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
600
Puanları
56
Selam,

400 watt peltier kullanarak bir çeşit araç soğutma (klima) sistemi yapmak istiyorum sistemin çalışması şöyle olacak bakır bir kap a su dolduracağım bu kap ın altına da peltieri yerleştireceğim peltier bu kaptaki suyu soğutacak.

Aracın içerisinde de ufak çapta fanlı radyatör olacak ve kap ile radyatör arasında da bir adet 12 volt su pompası olacak.Pompa bakır kap taki soğuyan suyu alıp içerideki radyatöre gönderecek radyatörden çıkan su tekrar bakır kap a tahliye olacak.

Bu şekilde yapılmış bir sistem araç içini soğutmaya yetermi daha doğrusu 400 watt peltier bu iş için uygunmudur, yeterlimidir ?

Daha önceden buzdolabı motoru, 12 DC to 220 AC inverter, ile gazlı sistem kurmayı dşünüyordum hatta buraya konu açmış sizlerinde bilgilerinden faydalanmak istemiştim fakat sonra gazlı sistemden hem maaliyet yüksekliğinden hemde çok uğraşmam gerektiğinden vazgeçtim.Şimdi peltier li bir sistem yapabilirmiyim diye araştırma yapıyorum bu konuda sizin düşünceleriniz nedir paylaşmanızı rica ediyorum.
 
peltierin bir tarafı sogurken diğer tarafıda ısınır. bu fazla ısıyı peltierden uzaklaştırmaz iseniz bozulur bildiğim kadarıyla. bunuda göz ününde bulundurmanızda fayda var.
 
Evet bunu biliyorum hatta sıcak tarafın sıcağınıda aracın dışına vereceğim bunun için bagajda ufak bir delik açmayı düşünüyorum.
 
Selamun Aleyküm
Konunun uzmanı olmayarak pek de ilgilenememiş olarak acizane yazalım.
Araçlarda kullanılan klima kapasitelerinden peltier vermliliği ile tahmin yapılabilir.
Peltier bir tarafı sıcak diğer tarafı soğuk cihazlar olarak aklımızdaki biçiminde, araç tavanı vb iç mekan havasına direk temas eder biçimde kullanılırsa, su devridaimiyle kullanılan (ve ara ekipman verimliliklerinden etkilenen) sistem elenebilir.
Diğer taraftan ısıtma ihtiyacı da düşünülürse (tabi araç radyatör suyu zaten bu ihtiyacı karşılayabilir ama durağan halde gerektiği düşünülürse) Peltier in iç mekanda ters döndürülmesi ile ısıtma kısmı iç mekan ile muhattap edilebilir.(Elektrik özellikleri değiştirilerek ısıtma/soğutma tarafları değiştirilebilir mi ve verimliliği ne olur incelenebilir.)
Suyun havaya göre daha yısı transferi katsayısı ile peltier den su devriaimi ile ısı transferi yapmak akla gelebilir ama Peltier in bir tarafı araç dışına bakarsa, aracın seyir halindeki hızı ile dış ortamda havanın konvektif ısı transferinin artmasıyla hava ısı transferi de uygun düzeyde olabilir.
Isıtma/soğutma sistemlerinde en yüksek ısı transfer bölgeleri incelenir. Güneş vb etkilerle soğutma ihtiyacında araç tavaının yüksek ısı girdisi düşünülüre (tabi saydam olan camlar da incelenmelidir.) belki Peltier in de tavana yerleştirilmesi düşünülebilir Peltier in bir tarafının direk açıkta olması güneşin ısıtmasından dolayı soğutma kapasitesini düşürdüğünden Peltier in dış kısmı tavanın altında olabilir ve aradan dış ortam havası geçirilebilir.
Aracın mekanik özellikleri de incelenerek Peltier tipi bir soğutmanın araç iç dizaynında nerelere yerleştirilebildiği, Peltier in ne tip gelişimlere ihtiyaç duyduğu da ayrı bir mesele. Örneğin kumaşlarda Peltier uygulaması olsa koltuk vb kısımlar Peltier ile yer değiştirilebilir, ve ya koltuk biçimleri değiştirilebilse..
Daha önce araçlarda adsorpsiyonlu soğutma sistemi de konuşulmuştu. Sadece tek bir yöntem ve olağan imkanlar değil; yöntemlerin kombinasyonu ve olması gerekenler ele alınabilir.
Daha yazamadığımız çok düşünce vardır ama Peltier refrigerantlı bir soğutmanın önüne geçeçek bir verimlilikte değildi. Refrigerantlı bir sistem pahalı değildir, özellikle de düşük verimlilikli sistemlerin ihtiyaca göre sayısının artması (ve bakım arıza-ömür gibi...) dezavantajı düşünülürse...
Ek : http://forum.donanimhaber.com/m_17055755/tm.htm bilgileri de incelenebilir..
Başarılar dileriz...
 
Son düzenleme:
Kullanacağınız peltier in teknik özellikleri nedir? ne kadar elektrik gücüne iytiyaç duyacak, bunları bi araştırmak lazım önce, ayrıca sadece hava soğutması ile peltierlerin yeteri kadar sopuyabileceğini düşünmüyorum, su + radyatör + devir daim mtoru ile soğutma yapılabilir. Tam bugün peltier ler ile uğtaşıyordum ben de, fakat arızalı birtane çıktığı için işim yarım kaldı.

Peltierlerin teknik özellikleri hakkında bir kaynak bulabilirsek ilgili formüllerle gerekli hesaplamaları yapabiliriz, peltier ile soğutma benim de ilgi duyduğum bir alan
 
Selamun Aleyküm
(Elektrik özellikleri değiştirilerek ısıtma/soğutma tarafları değiştirilebilir mi ve verimliliği ne olur incelenebilir.)

voltaj ters cevrilirse ısınan taraf sogur, soguyan taraf ısınır. peltieri ters cevirmemiz gerekmez. akımın yönünü değiştirmek işi tersine cevirir.


peltier sistemi sogutucu olarak kullanılacaksa sıcak tarafın bu ısıyı dışarı verebildiği kontrol edilmelidir. yani sıcak tarafın sıcaklıgı dusmeden sogutmaya devam edilmememelidir. kontrol devresine sıcaklık algılayan sensor koyulup kullanılmalıdır. Projeyi yapacak arkadasımız bunu göz önünde bulundurarak yapmanızda fayda var.
 
Son düzenleme:
400/12=33.33 amper..

Peltierlerin çok verimli olmadıklarını biliyorum ancak 400 wattlık bir peltier grubunun ne kadar soğutma efekti oluşturacağını öğrenmek için o peltierin dataseet sayfasına bakmak gerekiyor. Ayrıca 33 amper verebilmek için o arabada şarj alternatörünü değiştirmek aküyü büyütmek gerekiyor. Yoksa kısa sürede aküyü bitirecek ve alternatörde aküyü şarj etmeye yetmeyecektir. Bu kısmınıda düşünmek gerekiyor.

Ayrıca bazı araçlarda akü voltajı 14 voltlara kadar çıkıyor bu noktada peltierlerin çalışma gerilimi 12 volt olduğunu düşünürsek peltierleri korumak için bir elektronik kontrolcü yapılması gerekiyor.

kolay gelsin.
 
Alternatörden yana bir sorun yaşayacağımı sanmıyorum.Daha önce başka bir projeden ötürü orjinali 55 amper olan alternatörü 90 amper olanı ile değiştirmiştim.

Kullanacağım peltier aşağıdakidir ;

http://urun.gittigidiyor.com/ev-elektronigi/tec1-12726-peltier-400w-termoelektrik-sogutucu-124618115

Aşağıdaki pdf dosyasında istediğiniz bilgiler varmı bilmiyorum ama bir göz atarsanız çok sevinirim ;

http://www.hebeiltd.com.cn/peltier.datasheet/TEC1-12706.pdf

Pdf dosyasında göreceğiniz üzere 14 volt gerilimde çalışabiliyor yani voltaj konusunda da bir sorun yaşamıyacağım görünüyor.
 
Çok teşekkür ederim genel olarak bu proje hakkında ne düşünüyorsunuz işe yararmı sizce ?
 

Forum istatistikleri

Konular
130,144
Mesajlar
933,542
Kullanıcılar
453,226
Son üye
kbe06

Yeni konular

Geri
Üst