400 watt Peltier araç soğutma sistemi

Ortalama bir binek aracın klimasının kapasitesi 12000 BTU dur. Kaynak vereyim

http://www.otoklimagazidolumu.com/klima_nasil_sogutur.html

1.1 maddesinde yazıyor.

12000 BTU kapasitesindek bir klimanın watt cinsinden soğutma gücü 3500 watt civarındadır. ( herhangi bir birim çevirme sitesini kullanabilirsiniz. )

TEC 12715 in soğutma gücünü idealde 150 watt olarak düşünürsek 3500 watt a yetişmesinin imkanı yoktur. Ki bu peltier ideal şartlarda bu değeri veriyor. Atık ısıyı attığı atmosfer sıcaklığı yükseldikçe verimi düşüyor.

Bu bilgilyle alakalı datasheet sayfasınada şu linkten ulaşabilirsiniz.

http://www.thermonamic.com/TEC1-12715-English.PDF
 
ImageUploadedByKontrolKalemi.Com Mobil1482660234.148822.jpg

Burada 5 hp diyor ki doğrudur ya da doğruya yakındır. Yani kabaca 3700 Watt
 
Değerli arkadaşlar mühendislik hesaplara fazla takılmayın isterseniz. Yanlış bir yerlerede sürüklemiyorum. Ben hesaplara fazla takılmam. Watt BTU hesaplarına girince sistemin duyduğu enerjiye istinaden 150W bir değeri baz aldığınızda sizi yanıltır. Bu Sistem max 200W enerjiye ihtiyaç duyar. Ticari olarak algılanmaması için çok fazla detaya giremiyorum. Kendi aracımdakini dahi söküp(Spring) satmak zorunda kaldım ısrarla talep geldiği için. Sadece yardımcı olmak istedim. Ancak sizde hemen yapabilirsiniz. *12V 40A Dc motor hız kontrol devresi veya voltaj sabitleyici * 12VDC su devrdaim Pompası* TEC1 12715 *Alüminyum su soğutma bloğu * Üç bakır borulu Çift fanı İşlemci soğutucu* Şeffaf Hortum *Isı yalıtımı için izolasyon malzemesi *1.5 L kadar Antifriz soğutma sıvısı *Hortum adaptörü *Termal Macun
Bir peltierin ısıtma veya soğutma değerine baktğınızda yetersiz görünebilir. enerjiyi daha verimli hale getriyoruz dönüştürme gibi bir olay. 33-35 derecelik sıcaklıktaki bir ortamda 1.5Ltrelik suda denemiş olsanız dakikalar içerisinde 20 derece altına düşer. Kalorifer radyatöründeki suyu soğutun gerisine karışmayın...
 
Sisteminiz başarıya ulaşmıştır, ulaşmamıştır bilemem. Fakat "mühendislik hesaplara fazla takılmayın" 'dan sonrası artık inandırıcı değil. Termodinamik yasalarını hiçe sayan bir çalışmaya, forumumuzdan konuya hakim olan kimse inanmayacaktır.
Saygılar.
 
Sayın diafm yaz ortasında Güneş altında duran her tarafı sac ve camdan Oluşan bir otomobilin ısı Kazancı sizce kaç Watt dır ? Ki siz 150watt ile soğutuyorsunuz ?
Sayın diafm yaz ortasında Güneş altında duran her tarafı sac ve camdan Oluşan bir otomobilin ısı Kazancı sizce kaç Watt dır ? Ki siz 150watt ile soğutuyorsunuz ?
Sn Haldun1, kusura bakmayın yanıtsız bıraktım yoğun iş temposu malum.
Sorunuz ile birlikte yerinde bir değerlendirmeyi de yapıyorsunuz. Elbette güneş altında duran bir aracın metal ve plastik aksamına bakacak olursak kabin içinde 150W' lık bir değere sahip peltierle serinletmek/soğutmak mümkün değil. Bu durumda doğanın kavurucu sıcaklığına karşı kabin içinde kalkan oluşturulabilir gibi değil.Tabiri caizsse 'yok ben soğuturum dersem bilin ki başımda bir huni vardır' :) Taşıtlar bize zaman kazandırır trafik akışına göre sürekli hareket halindeyiz ve dış aksamın hava ile sürtünmesi söz konusudur ki nitekim Güneşe ve sıcaklığa rağmen Hava ile sürtünme sonrası sıcaklık farklı, sürtünmesiz sabit sıcaklık farklıdır. Soğutma kısmına gelecek olursam 'Vacip Deniz' arkadaşımızın eleştirisi üzerinden devam etmek isterim. Sağlıcakla kalın..
 
Sisteminiz başarıya ulaşmıştır, ulaşmamıştır bilemem. Fakat "mühendislik hesaplara fazla takılmayın" 'dan sonrası artık inandırıcı değil. Termodinamik yasalarını hiçe sayan bir çalışmaya, forumumuzdan konuya hakim olan kimse inanmayacaktır.
Saygılar.
Sn Vacip DENİZ, sizde öyle bir şeyin üstüne basmışsınız ki kendimi Tırnak içinde 'Dünya Öküzün boynuzları üstünde duruyor sallanınca deprem oluyor' iddiasında bulunan birine benzettmeme neden oldu :) Elbette sizde haklısınız detayıyla bilmiyorum ama Termodinamik kanunları gibi bilimsel bir gerçeğe karşı duracak değilim. Bu sebeple özür dilerim herkesin iletişim şekli farklı olduğundan yanlış anlaşılmamam için benimde sözlerime biraz dikkat etmem gerekir. Konu peltierle otomobil soğutma olunca taşıt, taşıt olmadan önce civata iken dört teker üstüne konulduğu aşamaya ve banttan çıkana kadar aylarca sahip olduğum tecrübe ile zıplamış olabilirim. 6 yılı aşkın peltier tüm modellerinin ticaretini yaparım, proje isterler proje gönderirim 'civa ile şu sıvı donmadan karıştırarak peltierle -15'e soğutulacak' derler yapar gönderirim ancak konu ticaret ve benim bu konuda çok iyi olduğumu iddiası söz konusu değil zaten. Bilgi evrenseldir birbirimizden yararlanacağız.

100m2 bir alan için sizce kaç BTU soğutma değeri gerekir? Soru cevapla size zaman kaybettirmek, sanki iklimlendirme uzmanıymışım gibi bir ukalalıkla bu cürette bulunmak uygun olmaz benim için. Yaklaşık 40000BTU değerinde bir soğutma gücü gereklidir. Bu değere sahip bir Klima, 100m2 kapalı bir alanı ideal serinlikte soğutur. Yanlış anlamayın kendime soruyorum ‘m3’ nedir? 100m2 kapalı bir alandan bahsediyorsam yaklaşık m3’nüde söylemeliyim. Yoksa tüm hesaplar m2 göre mi yapılıyor? Umarım öyle değildir. Bir ev için örnekleyecek olursam ortalama tavan yükseklikleri 2.5m olduğuna göre, yaklaşık 250m3 lük bir alan/atmosfer oluşuyor. 40000BTU/250m3= 160BTU/1M3

‘160BTU/1M3’ buna bakarak sonucu görebiliyorum eminim ziyaret eden ve forumdaki arkadaşlar anlayacaklardır.

Ha bu arada hiç olmazssa konuyu güncelledik :)
 
Yaramaz. Nereden biliyorum. Ben yaptım olmadı.Bir de siz yapın bakalım.
Sn Zenze, Resimde gösterdiğiniz hazır sistemle zaten kabin içi serinletme amacıyla bir sonuç alınmaz. Diğer soğutma projeleri için tasarlanmıştır elinizdeki sistemi iyi bilirim.

Ortalama bir binek aracın atmosfer olarak iç hacmi m3 cinsinden 2.5m3, 150W(Aküden 15A çeker) bir peltier soğutma gücü BTU çeviri W değerinden kullanırsak 500BTU gibi bir değer yapmaktadır. Peltier kendi başına olduğu yerde ne kadar soğursa soğusun watt değeri 3500W da olsa öylece kristalleşmeyi, karlanmayı, buzlanmayı izleriz(24L hacme sahip Buzluk termos içerisinde etklidir) kabine sıcaklık olarak etkisi olmaz. Peltierin soğuk seramikyüzeyinden kalorifer radyatörüne ısı transferini yaptığımızda etkisini görebiliriz. Kalorifer radyatörünün çalışma prensibine uygundur. Bağlantıları mümkün olduğu kadar kısa ve yalıtımlı tutmalıyız. Peltierin ısınan yüzeyindeki ısı 30C derece ve altı olmalı(Yeterli soğutma sağlanablmeli) normal bir soğutma için max 35C izin verilir. 30 derece ve altı tutabilirseniz soğuyan yüzeyindeki sıcaklık – 15C kadar düşerek sabit kalabilir. -10,-15C yüzeyden alüminyum su soğutma bloğu kullanarak soğutma sıvısının sıcaklığını düşürürüz. Soğutma sıvısı DC su devirdaim pompasıyla birlikte kalorifer radyatörü ile alüminyum sıvı soğutma bloğu arasında sürekli devir daim olur. 500BTU bir değerle 2.5m3 atmosfere sahip kapalı bir kabinde araç hareket halinde içerideki hava devir daimle ferah serin bir ortam sunar. Bölgesel olarak hava çıkış kanalarına yakın konumda serinletmede etkilidir. Alternatif bir serinletme projesidir. Fan açarak veya çakmak girişiyle çalışan oto vantilatörleri açarak serinlemeye çalışmak ayrıdır, 18C ve altına düşmeye çalışan kalorifer radyatörü sayesinde hava akış kanallarından aldığınız sıcaklık ayrıdır. Oto klimalarda klima gazı değerleri oldukça yüksektir etkili bir soğutma sağlar 4000BTU ile 12000BTU arasında değerler kabinin içinde dondurucu bir soğukluk hissetmemizi sağlar. Peltierle, oto klimayı elbette karşılaştırabiliriz ama yarıştıramayız. Klimasız araç sahipleri bu yöntemle alternatif etkin serinletmeye kavuşabilirler. Denenmiş ve başarılı olduğu için ısrar ettim uzattım konuyu. Bu konuda bir çalışma yapmak isteyen olursa kalorifer radyatöründeki suyu 18C derecelere soğutun ve fanı açın. Sağlıcakla kalın
 

Forum istatistikleri

Konular
129,903
Mesajlar
931,173
Kullanıcılar
452,789
Son üye
yigitt.m

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst