400 watt Peltier araç soğutma sistemi

Sn Toyer normalde 2.3m3 gibi bir hacim araç kabin içindeki boş alan yani atmosfer diyebiliriz. Bu sebeble 500BTU luk değer anlık soğutma ihtiyacı için bölgesel olarak çalıştığı sürece karşılayabilir. Ancak dış etkenlere karşı normal oto klima gibi bir kalkan oluşturmaz Hava kanallarından buz gibi bir hava gelmez 20C-23C arasında bir sıcaklık alıyoruz. Buda en azından klimaya uygun olmayan araç için alternatif daha düşük verimde bir soğutma projesi diyebiliriz. Vallahide billahide tekrar yapacağım ancak mevsim şartlarına göre nasıl test edeceğim onu düşünüyorum. Bir arkadaşımız yönlendirse de ispatlayayım. Çalışmaya ait video kayıtları çekmiştim gönderilecek olan arkadaşlara termometre ile hava çıkış kanalında prob ucu sabit şekilde bir termometrede dışarıdaydı ancak tüm kayıtlarım gitti denizde telefonla gezince. Whatsapptanda tekrar geri getiremedim.
Acaba diyorum; kış şartarındayız akımı ters çevirip ısıtma yaparak kalorifer radyatörüne denesemmi verimsiz olacağı kesin ancak hava çıkış kanallarından aldığım derece ile kabin içi sıcaklık, dış ortam sıcaklığı vs tüm değerleri kaydetsem yaz ayı için size tahmini bir değer verir mi? ısıtma yönlü hiç denemedim. Fikri ve bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olsun yapmaya başlayayım sistem hazır.
 
Sayın Diafm ispata gerek yok. Elbette pertiel ile sistem 20-23'derece de hava üfleyebilir . Ve cürmü kadar da bir Serinletme etkisi yapar. Ama o zaman da konunun başlığını "400w PELTİER ILE CÜRMÜ KADAR ARAÇ SERİNLETME SİSTEMİ" olarak düzeltmek gerekir :)
 
Sayın Diafm ispata gerek yok. Elbette pertiel ile sistem 20-23'derece de hava üfleyebilir . Ve cürmü kadar da bir Serinletme etkisi yapar. Ama o zaman da konunun başlığını "400w PELTİER ILE CÜRMÜ KADAR ARAÇ SERİNLETME SİSTEMİ" olarak düzeltmek gerekir :)
:) Sn Haldun1, e öyle olabilir tabi. Dilimiz sürekli sürçüyor soğutucu diyoruz hatta Peltier klima diyoruz ki yok öyle bir şey. Peltierle klimayı yanyana getirdiğimizde düzinelerce peltier, 1.5 -2kw elektrik enerjisi ve diğer gereçler demektir. ancak o 400W işi ile buzluk termosta iyi bir soğutucu yapılabilir ki evde veya enerji sorunu olmayan outdoor kullanılabilir. Araç için ihtiyaç duyduğu kapasiteyi aşacağı gibi resimde gösterilen hali hazırda tasarım aracın hiç bir bölgesine uygun değildir. Karşılatığım bazı videolarda kabin içine koyarak 8-9cm lik dc fanla soğuyan alümniyumdan hava çekiyor kendini serinletmeye çalışıyor.
 
Ben herhangi bir resim eklemedim ?!
Sn Zenze, Resimde gösterdiğiniz hazır sistemle zaten kabin içi serinletme amacıyla bir sonuç alınmaz. Diğer soğutma projeleri için tasarlanmıştır elinizdeki sistemi iyi bilirim.

Ortalama bir binek aracın atmosfer olarak iç hacmi m3 cinsinden 2.5m3, 150W(Aküden 15A çeker) bir peltier soğutma gücü BTU çeviri W değerinden kullanırsak 500BTU gibi bir değer yapmaktadır. Peltier kendi başına olduğu yerde ne kadar soğursa soğusun watt değeri 3500W da olsa öylece kristalleşmeyi, karlanmayı, buzlanmayı izleriz(24L hacme sahip Buzluk termos içerisinde etklidir) kabine sıcaklık olarak etkisi olmaz. Peltierin soğuk seramikyüzeyinden kalorifer radyatörüne ısı transferini yaptığımızda etkisini görebiliriz. Kalorifer radyatörünün çalışma prensibine uygundur. Bağlantıları mümkün olduğu kadar kısa ve yalıtımlı tutmalıyız. Peltierin ısınan yüzeyindeki ısı 30C derece ve altı olmalı(Yeterli soğutma sağlanablmeli) normal bir soğutma için max 35C izin verilir. 30 derece ve altı tutabilirseniz soğuyan yüzeyindeki sıcaklık – 15C kadar düşerek sabit kalabilir. -10,-15C yüzeyden alüminyum su soğutma bloğu kullanarak soğutma sıvısının sıcaklığını düşürürüz. Soğutma sıvısı DC su devirdaim pompasıyla birlikte kalorifer radyatörü ile alüminyum sıvı soğutma bloğu arasında sürekli devir daim olur. 500BTU bir değerle 2.5m3 atmosfere sahip kapalı bir kabinde araç hareket halinde içerideki hava devir daimle ferah serin bir ortam sunar. Bölgesel olarak hava çıkış kanalarına yakın konumda serinletmede etkilidir. Alternatif bir serinletme projesidir. Fan açarak veya çakmak girişiyle çalışan oto vantilatörleri açarak serinlemeye çalışmak ayrıdır, 18C ve altına düşmeye çalışan kalorifer radyatörü sayesinde hava akış kanallarından aldığınız sıcaklık ayrıdır. Oto klimalarda klima gazı değerleri oldukça yüksektir etkili bir soğutma sağlar 4000BTU ile 12000BTU arasında değerler kabinin içinde dondurucu bir soğukluk hissetmemizi sağlar. Peltierle, oto klimayı elbette karşılaştırabiliriz ama yarıştıramayız. Klimasız araç sahipleri bu yöntemle alternatif etkin serinletmeye kavuşabilirler. Denenmiş ve başarılı olduğu için ısrar ettim uzattım konuyu. Bu konuda bir çalışma yapmak isteyen olursa kalorifer radyatöründeki suyu 18C derecelere soğutun ve fanı açın. Sağlıcakla kalın

Ben herhangi bir resim eklemedim ?
 
Tamam , fotoğrafın üzerinden çok zaman geçmiş hatırlayamadım bir an :)
 
peltierle bizzat bir çalışmam olmadı. Zamanında çalıştığım bir işte ısıtma sougtma için peltier kullanan bir cihaz vardı. 80-90w lık bir peltier vardı üzerinde yanlış hatılamıyor isem. cihaz üzerinde 1 dereceye kadar soutma yapabiliyordu ve bu iş için 2-3 litrelik bir su bidonunda ki suyu akvaryum pompasıyla devir daim yapıyordu. yaklaşık 12-13 cm çapında 0.5cm yada daha az kalınlıkta metal plakalar arasındaydı.
ısıtma içinde 100 dereceye kadar ısıtma yapabiliyordu. bir radyatör gibi boyle ince kılcal metal plakalı falan yoktu. (radyatörmü denilir ona ne denir bilmiyorum)

o kadar sogutulmus bir metal arasından (işlemci fanı sogutucusu gibi artık radyator mu denir ona nedir bilmiyorum) hava geçirirsek havayı yeterince sogutacagını düşünüyorum. açığa cıkan ısı bir bidon suyla duragan ortamda peltirein bozulmadan calışması engelleyecek sekilde atılabiliyorsa , araba gibi hareket eden ve üzerinden cok fazla hava geçen bir sistemde, birde küçük bir radyatörde ekleyerek sogutma sağlanabilir gibi geliyor bana.

2 adet ısı alışverişi iyi metal arasına koyup soguk taraftan içeri hava üfleyerek, sıcak taraftaki metalin içindende su geçirip, metalin havaya ısıyı vermesi sağlanırsa çalışır bence. Hava akış debiside biraz yüksek olursa tamamdır.

Kendi düşüncemdir.
 
Peltierde elde edilen sogutma ,

Isi once ortam havasindan vantilator vasitasi ile radyator metaline , metalden icerdeki suya , sudan motor vasitasiyla peltierin bagli oldugu metale ....

Her transferde verim dusecek.

Birde bu olay suna benziyor 120 lik motorsikletten tonlarca yuk tasiyan kamyon verimi beklemek. O motor kac kilo yuk tasiyacak ki?

O peltier ne kadar sogutma verecek ki...
 
su yerine antifriz denen sıvıdan suyu az katılırsa belki biraz işe yarar ama peltier antifrize direkt temaslı olcak tek olmaz genede F/P oranı kötü olan birşey çıkar niye klima almıyorsun? sorusuna cevap vermen gerekir...
 

Forum istatistikleri

Konular
130,168
Mesajlar
933,938
Kullanıcılar
453,294
Son üye
MEGATRO

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst