bazı motorlara dimmer takılır fakat zaten dimmer içerisinde triyak barındırır. ve
Şebeke frekansına senkron bir şekilde triyak ın tetikleme açısı değiştirilerek güç aktarır. 0 geçişinden hemen sonra gecikmeden tetikleme olursa motora maximum güç aktarılır. 0 geçişinden 10ms sonra tekiklenirse minimum güç aktarılır.
sonuç olarak motor kalkarken siz minimumdan başlayarak kalkma yapacağınız için hiç bir zaman demeraj akımı geçmeyecektir. zaten dimmer gibi devre benzerleri tristörler ile bazı dc capacitorlerin inrush akımı engellemek için şebeke doğrultamsından sonra soft start olarak kullanılır.
satıcının söylediği durum motora durgun halde birden tam güç aktarmaya başladığında söz konusu olan bir durum. minimum tetikleme açısında asla okadar güç çekemezsiniz şebekeden. 500w lık bir dimmer de iş görür.
ayrıca 4000w lık bir dimmer olsa bile elinizde maximum gücü motor durağan halde birden versenizde içerisindeki sigortalarda atar triyaklarda yanar. çünkü o esnada çekilen anlık akım motor sargılarının direnci ile ters orantılı olacaktır. kaynaktan çekebildiği maximum akımı çekecektir.
kilit nokta motoru ilk kaldırıken minimnumdan yavaş yavaş kaldırmanız.
şöyle bir örnek vereyim siz düşünün.
bzaı trafik lambaları eskiden hep akkor flamanlı bildiğimiz lamblardandı halende var. çoğu lede döndü ama önceleri hep normal ampüldü.
evimizdeki lambalar 1 sene içinde mutlaka patlardı. ama trafik lambaları enaz 3-5 sene çalışırdı.
aynı lambayı kullansak bile onlar çalışır bizdekiler patlardı. kaldıki onların lambaları sürekli yanıp söner bizimkiler uzun süre sabit yanardı.
biz anahtara bastığımızda şebekenin tam peak noktasına denk gelmesi ve flamanın soğuk olması aniden geçen yüksek akımın flamanın kopmasına sebep olurdu.
trafik lambalarında ise zero cross algılayan opto coupler lar olduğundan hiçbir zaman peak değerinde tetikleme olmaz ve 0 geçişi beklenerek soft start yapılırdı.