AC motor ile konum kontrolü

rtkmln

Üye
Katılım
9 Mar 2020
Mesajlar
46
Puanları
1
Yaş
31
Merhabalar bir AC motor ile PLC kullanarak konum kontrolü yapmam gerekli. Bunun için gerekli olan şeyler nelerdir? Araştırmalarıma göre bir encoder şart gibi duruyor. Aynı zamanda bir sürücü kullanmam gerekli midir?
Genel olarak tavsiyelerinizi paylaşabilir misiniz?
Saygılarımla
 
KNX Standardı, küçük bir rezidansın içerisindeki aydınlatma, perde panjur, klima kontrolünden, Dünya’nın en büyük havalimanlarındaki aydınlatma otomasyonu gibi çözümler için tercih edilen bir Dünya standardıdır.
Yazımızda endüstrinin can damarı sayılabilecek PLC’yi inceleyeceğiz.
Konum hassas olacaksa (asenkron motorda hassas konum bilgisi olmaz yaklaşık konum olur)sürücü kullanmanız gerekir motor konuma yaklaştığında hızı düşürür ve ani duruş yapar sürücüye fren direnci de bağlamanız gerekir
ama normalde plc niz encoder girişli input varsa veya eklerseniz plc ve hmi den motorun konumu görürsünüz
 
Cevabınız için teşekkür ederim. Konum hassas olmayacağını varsayalım o halde sürücüye gerek yok mudur? Sadece encoder ve plc ile işi halledebiliriz değil mi? Tahminimce şöyle oluyor. Hız kontrolü olmadığı için o konuma gelince sert bir duruş yapmak zorunda kalacak. Peki bu hassasiyet ne kadar sıkıntı çıkarır bizlere? Yani büyük bir hata payı ortaya çıkar mı?

Şu şekilde bir şey yapmak istiyorum. Bir konveyör hat düşünün lütfen. Hat rulo bant şeklinde. Bantın başlangıcı belli bir kırmızı şerit şeklinde bir şekilde banta start verildi. Belirli bir süre çalıştı diyelim. Kullanıcı stoba basınca yani konveyör durunca o kırmızı şeridin eski haline gelmesini istiyorum, yani başlangıç noktasına gelmesini istiyorum tekrardan. Örneğin kırmızı şerit ortada bir yerlerde, dönerekten başalngıca gelecek.

Sanırım sistemimi daha iyi açıkladım. Aslında yapmak istediğim sistem bu. Bunu nasıl yapabilirim.
 
Öncelikle konvenyor konusunda çok deneyimli değilim taşıma için olanlardan kurulum yaptım,kırmızı yada başka renk çizgiye dönmesi için optik sensör yada renk sensörü kullanılabilir ,normal ileriye çalışan motor stopa yada ikinci bir butona basınca işaretlediğiniz konuma kadar motoru geri çalıştırır bunun plc koduda buna göre yazılır.Böylece konum bilgisi almanıza gerek kalmaz,asenkron motorlarda konum bilgisi çok hassas olmaz diye biliyorum,kolay gelsin.
 
Sistemin şartlarını tam olarak bilemediğimiz için genel olarak şöyle bir öneride bulunabilirim;

1- Motor redüktör miline enkoder bağlarsan bantın bir turunun kaç palse denk geldiğini bulup, ondan sonra stop basılınca kalan pals kadar motoru sürüp o pals sonunda motoru durdurabilirsiniz.

2- Veya enkoder ile uğraşmayayım diyorsanız banttaki kırmızı çizgiyi gören bir kontrast (renk) sensörü bağlarsınız. Stop basıldıktan sonra kontrast sensörü gördüğünde motoru durdurursunuz.

Kontrast sensörleri biraz maliyetli olur, diğer türlü enkoder kullandığınızda yazılımsal olarak biraz daha uğraştırır, ve hazır bir sistem üzerine bunu kuracaksanız enkoder bağlanacak inputlar başta başka görevlerde kullanılmış olabilir.

Hangisini tercih etseniz de bantın durma noktası bir miktar (bir kaç milim) sapabilir. Sürücü kullandığınızda sapma daha az olabilir, ama kontaktör olduğunda da öyle çok fazla bir kaçma olmaz. 3-5 milim kaçması problem olmaz diyorsanız sürücü kullanmanıza gerek kalmayabilir, Karar sizin, kolay gelsin.
 
Sistemin şartlarını tam olarak bilemediğimiz için genel olarak şöyle bir öneride bulunabilirim;

1- Motor redüktör miline enkoder bağlarsan bantın bir turunun kaç palse denk geldiğini bulup, ondan sonra stop basılınca kalan pals kadar motoru sürüp o pals sonunda motoru durdurabilirsiniz.

2- Veya enkoder ile uğraşmayayım diyorsanız banttaki kırmızı çizgiyi gören bir kontrast (renk) sensörü bağlarsınız. Stop basıldıktan sonra kontrast sensörü gördüğünde motoru durdurursunuz.

Kontrast sensörleri biraz maliyetli olur, diğer türlü enkoder kullandığınızda yazılımsal olarak biraz daha uğraştırır, ve hazır bir sistem üzerine bunu kuracaksanız enkoder bağlanacak inputlar başta başka görevlerde kullanılmış olabilir.

Hangisini tercih etseniz de bantın durma noktası bir miktar (bir kaç milim) sapabilir. Sürücü kullandığınızda sapma daha az olabilir, ama kontaktör olduğunda da öyle çok fazla bir kaçma olmaz. 3-5 milim kaçması problem olmaz diyorsanız sürücü kullanmanıza gerek kalmayabilir, Karar sizin, kolay gelsin.
Teşekkür ederim öeneriniz iiçin 1. seçenek daha çok kafama yattı. Daha önce hiç kullanmadığım için soruyorum. Şimdi bir tur 360 pulse diyelim. Enkodrde her turda pulse sıfırlanıyor mu yoksa üstüne bindirerek mi gider?

Son olarak da enkoder seçimim nasıl olmalı?
 
ac motor hareket iletimi redüktör veya mekanizmadan ayrılarak konum kontrolu yapılabilirmi. merak ettim böyle bir uygulama varmı veya giriş hareketini ayıran redüktör varmı.
 
Teşekkür ederim öeneriniz iiçin 1. seçenek daha çok kafama yattı. Daha önce hiç kullanmadığım için soruyorum. Şimdi bir tur 360 pulse diyelim. Enkodrde her turda pulse sıfırlanıyor mu yoksa üstüne bindirerek mi gider?

Siz enkoderden pals bilgisini alırsınız, PLC'de bunu saydırırsınız. Mesela 10.000 pals bir turunuza denk geldi diyelim. Siz PLC'deki sayacınızı bu pals sayısına ulaşınca resetlersiniz, Her tur başlangıcında sayacı resetlediniz ve baştan saymaya başladı diyelim, stop komutunu 7.000 nci palste aldığını varsayarsak, kalan 3000 pals sonunda motoru durdurabilirsiniz. Hatta sürücü kullanırsanız yine verdiğim örneğe göre 9000. palsten sonra sürücü hızını yavaşlatıp ondan sonra durdurursanız, durma noktasını daha kararlı yapabilirsiniz.
 
Şu şekilde bir şey yapmak istiyorum. Bir konveyör hat düşünün lütfen. Hat rulo bant şeklinde. Bantın başlangıcı belli bir kırmızı şerit şeklinde bir şekilde banta start verildi. Belirli bir süre çalıştı diyelim. Kullanıcı stoba basınca yani konveyör durunca o kırmızı şeridin eski haline gelmesini istiyorum, yani başlangıç noktasına gelmesini istiyorum tekrardan. Örneğin kırmızı şerit ortada bir yerlerde, dönerekten başalngıca gelecek.
asenkron motor zaten adı üstünde asenkron motor hassas konum da durmaz hassas konumda çalışmaz
Benim anladığım rulo konveyör var rulonun bir tarafı kırmızı bant kaplı ve motora stop verildiğinde hep aynı konumda kalsın diyorsunuz bunu asenkron motorla yapmanız çok zor bu rulonun çapı ne kadar?Eğer benim kullandığım 10cm çapındaki rulolarsa asenkron motor aynı noktada durdurmaz bantı ama rulo çapı 20-30 cm ise belki bu işlem için en doğru çözüm servo motor ve servo sürücü step motorda olabilir ama ben step motor kullanmadım takip ettiğim kadarıyla step motorlar problem li motorlar
 
ac motor hareket iletimi redüktör veya mekanizmadan ayrılarak konum kontrolu yapılabilirmi. merak ettim böyle bir uygulama varmı veya giriş hareketini ayıran redüktör varmı.
@kesmez arkadaşım bu soruyu bana mı sordunuz? Ne demek istediğinizi tam anlayamadım veya anlatamamış olabilirim. Banta hareket veren motorun mutlaka bir redüktöre bağlantısı vardır. Yani bantı redüktör ile döndürecektir diye düşünüyorum. Banta hareketi aktaran mile enkoder bağlanması gerektiğini düşünüyorum. Motoru redüktörden ayırarak kontrol edileciğini söylemedim ama yanlışım varsa lütfen düzeltiniz, arkadaşları da yanlış bilgilendirmiş olmayayım.
Benim anladığım rulo konveyör
Ben de rulo konveyörden şunu anladım, bant bildiğimiz bant, her iki ucunda içten bağlı rulo var, bu rulolar ile bant dönüyor. Yani ben sizin anladığınız gibi bir rulonun çözülüp, diğer tarafa sarılacağı veya bir yere gönderileceği gibi bir şey anlamadım ama belki ben yanlış anlamış olabilirim.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,841
Mesajlar
920,914
Kullanıcılar
450,936
Son üye
kemalarda34

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst