Merhaba.40,60,75 amperlik otomobil akünüzü evde düşük amperli (400-800 mA) güç kaynağı ile amper kapasitesini tam göz önüne alıp tam şarj ettiniz ve normal şarjdan sonra aşırı (tam) şarjlı iken 12-18 saat bekledikten sonra da bu akü kutup başı geriliminin 13.20 volt olması gerekirken,12.76-12.80 volt dc. değeri ile multimetreyle ölçtünüz diyelim.Bu akü kapasitesinde veya gözlerde kapasite kaybı,bir miktar zaafiyet bulunduğu anlamına da gelir bildiğiniz gibi.Desülfizatör elektronik devresinin yerine elekto-mekanik sistemli çalışan ve daha basit bir düzeneği kolayca da yapabilirsiniz.
Bu kapasiteyi akü mevcut 12 volt gerilim değerinin 2-3 kat fazla dc yarım alternans darbeleri şeklinde kontaktör kontaklarından geçirip (Ac ile geçirip aküden önce bir diyotla doğrultup) uygulamak suretiyle,akü örneğin 400 mA 16-17 voltla tam şarj olup gazlar boşa çıkarken gerlim darbeleri şeklinde bu kutup başlarına bağlıyken uygulanmış olur.Kontaktör sizin manuel yapacağınız bu şoklama sürelerini kendi başına starterden seri olarak 220 vac kontaktör sarımına bağlı olarak kesik kesik gelebilen bu besleme akımı sayesinde de yapmış olur.Bu şoklama testinde kullandığım malzeme listesi;
1-Ups'den çıkma bir trafo; 220 vac giriş,17 volt dc.,400 mA çıkışlı
2-Bir adet besleme trafosu; 220 vac giriş,42 vac çıkışlı
3-Kontaktör; 3TA20 5-6 ve 13-14 no'lu kontaklar kullanıldı
4-Bir adet flüoresan starteri (4-80 watt.)5-12 volt fırçasız 12 volt,28 mA yüksek hava debili soğutma fanı,direk besleme sargılarına uygulndı ve trafonun bu şoklama sırasındaki sekonder 42 volt vac sargılarınının yanması önlendi.
5-Alternatördeki diyot tablasından çıkmış,yüksek amper taşıyan ve cebri soğutmaya da pek gerek olmayan tek bir diyot.
6-Şok yapılacak 40,60 veya 75 amper-h'lik ve 12 voltluk akü.
Bu şoklama testi sonunda,tam şarjda tam 13.20 volt dc. değeri belki de yakalanamdı,ancak 12-18 saat tam şarjdan sonraki ölçülen bu kutup başı değerinde bir yükselme,şarj sırasında örneğin başta 16.50 değerine aşırı yükselen (Bu kapasite kaybı kısmen de vardır demektir) voltaj değeri bu şoklamalarla 16-15.50 değerine ups trafosu ve besleme trafosundan gelen yarım alternaslık dc darbeleri eşliğinde ve dc'ler toplamında ölçümlenen akü kutup başı ölçümlenen değerinde görülür bir düşme (Bu kapasitenin kısmne de artabildiği,kısmen hücre içi iyileşmenin de bir ölçüde de sağlanabildiği anlamına gelmektedir) görüldü.Akü tam şarjlı iken,plakaları tam oksijen ve hidrojenle dolu iken,bu gazlar çıkmaya devam ederken,şoklamayı yapan besleme trafosunun 12 voltluk soğutma fanıyla yeterince de soğutulmasıyda,bu 42 vac sarımlarında aşırı bir sıcaklık değeri (65 derece ve üzeri) görülmeyecek,bu sarımlar şoklama darbelerinde,kesikli beslemede ılık olarak,el yakmayacak ve trafoyu yakacak bir risk oluşturmayacak şekliyle,uzun süreli şoklama zamanlarında kalabilecektir.
Not: 1.si (jpg) çalışma prensip şeması,2 ve 3.sü cepten çekilen resimler,4.cüsü ise cepten çekilen bir video dosyasıdır.Kolay gelsin.Saygılarımla.
Bu kapasiteyi akü mevcut 12 volt gerilim değerinin 2-3 kat fazla dc yarım alternans darbeleri şeklinde kontaktör kontaklarından geçirip (Ac ile geçirip aküden önce bir diyotla doğrultup) uygulamak suretiyle,akü örneğin 400 mA 16-17 voltla tam şarj olup gazlar boşa çıkarken gerlim darbeleri şeklinde bu kutup başlarına bağlıyken uygulanmış olur.Kontaktör sizin manuel yapacağınız bu şoklama sürelerini kendi başına starterden seri olarak 220 vac kontaktör sarımına bağlı olarak kesik kesik gelebilen bu besleme akımı sayesinde de yapmış olur.Bu şoklama testinde kullandığım malzeme listesi;
1-Ups'den çıkma bir trafo; 220 vac giriş,17 volt dc.,400 mA çıkışlı
2-Bir adet besleme trafosu; 220 vac giriş,42 vac çıkışlı
3-Kontaktör; 3TA20 5-6 ve 13-14 no'lu kontaklar kullanıldı
4-Bir adet flüoresan starteri (4-80 watt.)5-12 volt fırçasız 12 volt,28 mA yüksek hava debili soğutma fanı,direk besleme sargılarına uygulndı ve trafonun bu şoklama sırasındaki sekonder 42 volt vac sargılarınının yanması önlendi.
5-Alternatördeki diyot tablasından çıkmış,yüksek amper taşıyan ve cebri soğutmaya da pek gerek olmayan tek bir diyot.
6-Şok yapılacak 40,60 veya 75 amper-h'lik ve 12 voltluk akü.
Bu şoklama testi sonunda,tam şarjda tam 13.20 volt dc. değeri belki de yakalanamdı,ancak 12-18 saat tam şarjdan sonraki ölçülen bu kutup başı değerinde bir yükselme,şarj sırasında örneğin başta 16.50 değerine aşırı yükselen (Bu kapasite kaybı kısmen de vardır demektir) voltaj değeri bu şoklamalarla 16-15.50 değerine ups trafosu ve besleme trafosundan gelen yarım alternaslık dc darbeleri eşliğinde ve dc'ler toplamında ölçümlenen akü kutup başı ölçümlenen değerinde görülür bir düşme (Bu kapasitenin kısmne de artabildiği,kısmen hücre içi iyileşmenin de bir ölçüde de sağlanabildiği anlamına gelmektedir) görüldü.Akü tam şarjlı iken,plakaları tam oksijen ve hidrojenle dolu iken,bu gazlar çıkmaya devam ederken,şoklamayı yapan besleme trafosunun 12 voltluk soğutma fanıyla yeterince de soğutulmasıyda,bu 42 vac sarımlarında aşırı bir sıcaklık değeri (65 derece ve üzeri) görülmeyecek,bu sarımlar şoklama darbelerinde,kesikli beslemede ılık olarak,el yakmayacak ve trafoyu yakacak bir risk oluşturmayacak şekliyle,uzun süreli şoklama zamanlarında kalabilecektir.
Not: 1.si (jpg) çalışma prensip şeması,2 ve 3.sü cepten çekilen resimler,4.cüsü ise cepten çekilen bir video dosyasıdır.Kolay gelsin.Saygılarımla.