İkinci aldığım Grundig'de öyle. Loudness bass karakteristiği çok iyi, ama Technics'in loudnessini de pek beğenmedim. Sharp zaten 40-50Hz arasında bir bölgeyi yükseltiyor gibiydi sanki ve o kötüydü.
Konularını yakında açacağım.
Bu yüzden de sizin Loudness tasarımınızı oldukça merak ediyorum.
Hee bir yandan da çaktırmadan kendi ampli konumda ne yapmam-yapmamam gerektiğini de öğrenmiş oluyorum buradan
Teknicslerin roll-off frekansları genellikle 50-60Hz ler civarıdır. Bu sebeple çoğu kişilerce beğenilmez. Bilinçli olanlar o fonksiyonlarını kullanmazlar.
ŞARP zaten ön devre olarak oldukça uyduruk bir yapıya sahip. Bass boost frekansı ise tahminimce 70Hz ler civarı idi.
Benim loudness tasarımım bu sebeple çok hassastır. 3 ayrı frekans bölgesi ayrı ayrı işlenerek kazançları belirlenmektedir.
LF bölgesi..
Normal cihazlardaki loudnessler gibi çalışmaktadır. Volüme potunun seviyesine göre bass kazancını ayarlamaktadır. Ancak benim tasarımımda, bass yükseltmesi fazla yapılmaktan ziyade, 30Hz ler bölgesinde daha aktif olacak şekilde tasarlanmaktadır.
30Hz frekans bölgesi çoğunlukla müzik eserlerinde fazlaca bulunmaz. Çoğu enstruman fundamantel olarak bu frekansı üretemezler. (
@sasen1 bu olayı daha iyi bilir)
Ancak müziğin doğal yapısı gereği 30Hz frekanslar çoğu enstrumanlarda az ya da çok alt harmonik olarak üretilmektedir. Bu frekanslar normal audio sistemlerinde çok fazlaca kayıp edildiği için çoğu kişiler farkında olmadan bu frekans bölgesini algılamaya çalışır.
MF bölgesi.
İnsan kulağının en fazla duyduğu bölgedir. Bu frekans bölgesi çoğularımız için rahatsız edicidir. (Bağırtı şeklindedir)
Bu sebeple bu frekans bölgesi tasarımımda uygun seviyede kesilmektedir.
Bu sayede hem S/N olarak kazanç sağlanır, hem de müzik dinlerken bağırtılı sesler azaltılmış olur.
HF bölgesi vs SYS GAIN.
Hemen hemen tüm yükselteçlerde yüksek frekans bölgesinde ciddi kayıplar bulunmaktadır. Bunun en önemli sebebi sinyal yollarındaki kapasitif kablolama ve kuplaj amacıyla kullanılan küçük değerli kondansatörlerdir.
Bu kondansatörler kullanılmadığı takdirde de her yükselteç geniş bandlı sistemlerde hem gürültüye hem de osilasyonlara sebebiyet vermektedir.
İşte bir tasarımda kaçınılmaz olan yüksek frekans bölgesinin kayıpları uygun kazanç ayarı ile kompanze edilerek eşdeğer kazanca ulaştırılmaktadır.
Bu kazanç değeri devremizde fix yapılmış olsa da op-amp kazancı ayarlandığında HF kazancı da yükseltilmektedir. Bu sebeple aşırı tiz kazancı olursa birkaç direnç değişimi ile bu kazanç ayarlanabilmektedir.
Buradaki devrede kullanılan op-amp yükselteç aynı zamanda sistemin genel kazanç kalibrasyonunu yapmaktadır.
Örneğin çıkış ampli katımızın max güç elde edilebilmesi giriş seviyesi 1Vp ise, bu seviye ton kontrol girişinde önemli oranda düşürülmektedir.
Bu düşürülmenin sebebi giriş sinyallerinin 1V un çok üzerinde geldiği durumlarda ön devrelerdeki bozulmanın önüne geçebilmektir.
Örneğin PC den bir eser dinlerken bu eserin çıkış seviyesi çoğunlukla farklı ve oldukça yüksek olabilmektedir.
Bu gibi durumda biz ampli ses seviyemizi çok kıssak bile ön devrelerde aşırı bozulmaya sebebiyet verebilmektedir.
Tüm bu frekans bölgelerinin ayarlamaları ve seviyeleri ancak audio analyzer ve sinyal jeneratörü ile yapılabilir. Bu sebeple bu devrenin kalibrasyonu son derece önemlidir.
Ancak ben sizlere buradan tarif ederek sonuca gitmenizi sağlayabilirim.