Alan sargısı olan motorlarda, "alan" dan geçen akım.
(Tabi birçok yerde başka anlatımlar için de kullanılan bir terim)
Motorlara gelirsek, kısa bilgi:
Şönt motoru
Şönt motoru, stator ve Şekilde gösterildiği gibi bir rotor ve alan (stator) sarımdan oluşur ve armatür (rotor) sarım paralel olarak bağlanır.
Bu motorun bir özelliği, yük değişirse dönme hızı önemli ölçüde değişmemesidir.
Seri Motor
Seri motorda, alan sargısı ve armatür sargısı seri olarak bağlanır.
Bu motorun bir özelliği, dönen hızın yük değişimi ile önemli ölçüde değişmesidir. Başlangıçta veya düşük hızlarda büyük bir tork üretir. Yük azaltıldığında, motor yüksek bir hızda çalışır.
Bu özelliği kullanarak, bu tür motor, vinçler,
Elektrik trenleri ve asansörler gibi belirli uygulamalarda kullanılmıştır.
Şu anda, seri motorların yerini indüksiyon motorları veya değişken hız kontrolü için invertörler içeren senkron motorlar almıştır.
Ayrı Alan Sarımlı motor
Ayrı alan motorunun alanı ve armatür sargıları ayrı bir güç kaynağına bağlıdır.
Akımı her iki sargı için ayrı ayrı kontrol ederek çok çeşitli hız kontrolü mümkündür.