Ana şalter ve dağıtım şalteri ısınma sorunu

Forumu bırakalım koskoca milli eğitimin bile nitelikli bireyler yetiştirmek gibi bir hedefi yok . Zahiren var gözükmesi hiçbirşeye fayda sağlamıyor. Okulların kapısından giren öğrenci bir şekilde çıkış kapısını buluyor . Eğitim seçici değil, sınavlar seçici değil, müfredat ve eğitim basmakalıp, ufuk acıcı olmaktan çok uzak . Sonra ne mi oluyor . Piyasada mezun olmuş çapsız teknik - idari eleman enflasyonu. Tabi siyasi organizasyonlar asla sert , kırıcı ve seçici eğitime asla onay vermezler. Bunun sonucu halkın memnuniyetsizligi ve oy kaybıdır. Yani gündelik politikalar , gündelik politikalar , gündelik politikalar......
Politikayı bir kenara bırakıp kişisel olarak ele alalım.
Evet devlet politikası, eğitim seviyesi ve eğitim kuruluşları ayrıca tartışılabilir.
Ancak bir kişinin öncelikli amacı önemlidir.
İYİ BİR ELEKTRONİKÇİ OLMAK İSTİYORUM diyebilen bir kişi ile İYİ BİR PİLOT OLMAK İSTİYORUM diyen bir kişi aynıdır.
Amaçlar farklı olsa da buradaki eğitim ve gerekli tüm bilgiler öğrenilmelidir.
Pilot olmak isteyen bir kişi kopya çekerek veya torpil ile pilot olamaz. Olursa daha ilk denemesinde yere çakılacaktır.
Bu sebeple pilotluk eğitiminde eğitim sistemi tartışılamaz. Öyle ya da böyle bir uçağı uçurabilmenin tüm bilgileri öğrenilmelidir.
Bir elektronikçi ise okulda temel şeyleri öğrenebilir. Transistör nedir özellikleri nelerdir gibi bir konuda ders anlatılırken derslerden tüyüp kız araklamaya gitmişse o kişi transistörü tanımayacak özellikleri bilemeyecektir.
Dersleri takip etmiş bir öğrenci ise sadece derste anlatılanları dinlemekle yetinmeyip ucuz bir ölçü aleti temini ile bulabildiği transistörleri muhtelif şekillerde ölçebiliyor ve edinmiş olduğu değerleri kavrayabiliyorsa o kişi bir üst seviyede öğrenmiş demektir.
Bizim zamanımızda değil bir ölçü aleti, bir transitörü bile zor temin eder, harçlıklarımızdan biriktirerek hurdacıların yolunu tutardık.
Okulda öğretilen temel bilgiler doğrultusunda bir transistör (Burada yarı iletken) tekniği ile uygun kalite amplifikatör yapabiliyorsa o kişi daha üst seviyede öğrenmiş olacaktır.
İşte bu daha üst seviyeye ulaşmak öğrencinin kendi kişisel gayreti ile olabilmektedir. Karşılaşacağı sorunları elbette ki hocasına sorabilir, çözüm bulamazsa bilen kişilerden bilgi talep edebilir.
Eski arkadaşlar bilir ki eskiden böyle bir sorunu sorabileceğimiz pek kimse bile bulunmazdı. Tatillerde birşeyler öğreneyim diye tamircilerde çıraklık yaptığım dönemlerde ustamın ağzından bilgi alabilmek öyle kolay değildi.
Ama günümüzde forumlar var.
Böyle birisi forumumuza gelse ve karşılaştığı sorunu dile getirse eminim yardımcı olabilecek onlarca arkadaşımız vardır.
Bu ve benzeri sorunları araştırıp çözüm üretebilen, ürettiği çözümün tekniklerini iyice öğrenebilen, ve hatta daha da ince detaylara girerek bizzat test ederek ve ölçerek ince detayları da öğrenebilen bir kişi ise EN ÜST DÜZEY MESLEK sahibi olmuş ya da olabilecek demektir.
KONUMUZ İLE İLGİSİ BURADA:
İki şalter ısınıyor.
Sebepleri ve olasılıkları üzerine tartıştık. Her katılımcı kendi fikirlerini ortaya sundu. SONUÇ....
ŞALTERİ 1000A lik ile DEĞİŞTİM SORUN DÜZELDİ :D
Yaf diğer şalter niye ısınmıyor peki :D

Demekki sadece eğitim düzenini değil başka şeyleri de tartışmamız gerekmektedir.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Politikayı bir kenara bırakıp kişisel olarak ele alalım.
Evet devlet politikası, eğitim seviyesi ve eğitim kuruluşları ayrıca tartışılabilir.
Ancak bir kişinin öncelikli amacı önemlidir.
İYİ BİR ELEKTRONİKÇİ OLMAK İSTİYORUM diyebilen bir kişi ile İYİ BİR PİLOT OLMAK İSTİYORUM diyen bir kişi aynıdır.
Amaçlar farklı olsa da buradaki eğitim ve gerekli tüm bilgiler öğrenilmelidir.
Pilot olmak isteyen bir kişi kopya çekerek veya torpil ile pilot olamaz. Olursa daha ilk denemesinde yere çakılacaktır.
Bu sebeple pilotluk eğitiminde eğitim sistemi tartışılamaz. Öyle ya da böyle bir uçağı uçurabilmenin tüm bilgileri öğrenilmelidir.
Bir elektronikçi ise okulda temel şeyleri öğrenebilir. Transistör nedir özellikleri nelerdir gibi bir konuda ders anlatılırken derslerden tüyüp kız araklamaya gitmişse o kişi transistörü tanımayacak özellikleri bilemeyecektir.
Dersleri takip etmiş bir öğrenci ise sadece derste anlatılanları dinlemekle yetinmeyip ucuz bir ölçü aleti temini ile bulabildiği transistörleri muhtelif şekillerde ölçebiliyor ve edinmiş olduğu değerleri kavrayabiliyorsa o kişi bir üst seviyede öğrenmiş demektir.
Bizim zamanımızda değil bir ölçü aleti, bir transitörü bile zor temin eder, harçlıklarımızdan biriktirerek hurdacıların yolunu tutardık.
Okulda öğretilen temel bilgiler doğrultusunda bir transistör (Burada yarı iletken) tekniği ile uygun kalite amplifikatör yapabiliyorsa o kişi daha üst seviyede öğrenmiş olacaktır.
İşte bu daha üst seviyeye ulaşmak öğrencinin kendi kişisel gayreti ile olabilmektedir. Karşılaşacağı sorunları elbette ki hocasına sorabilir, çözüm bulamazsa bilen kişilerden bilgi talep edebilir.
Eski arkadaşlar bilir ki eskiden böyle bir sorunu sorabileceğimiz pek kimse bile bulunmazdı. Tatillerde birşeyler öğreneyim diye tamircilerde çıraklık yaptığım dönemlerde ustamın ağzından bilgi alabilmek öyle kolay değildi.
Ama günümüzde forumlar var.
Böyle birisi forumumuza gelse ve karşılaştığı sorunu dile getirse eminim yardımcı olabilecek onlarca arkadaşımız vardır.
Bu ve benzeri sorunları araştırıp çözüm üretebilen, ürettiği çözümün tekniklerini iyice öğrenebilen, ve hatta daha da ince detaylara girerek bizzat test ederek ve ölçerek ince detayları da öğrenebilen bir kişi ise EN ÜST DÜZEY MESLEK sahibi olmuş ya da olabilecek demektir.
KONUMUZ İLE İLGİSİ BURADA:
İki şalter ısınıyor.
Sebepleri ve olasılıkları üzerine tartıştık. Her katılımcı kendi fikirlerini ortaya sundu. SONUÇ....
ŞALTERİ 1000A lik ile DEĞİŞTİM SORUN DÜZELDİ :D
Yaf diğer şalter niye ısınmıyor peki :D

Demekki sadece eğitim düzenini değil başka şeyleri de tartışmamız gerekmektedir.
Şöyle birseyi de belirmezsem duramam. Bir kişinin mesleği ile ilgili yetkin bir teknik eleman olması kendisinin daha iyi mevkilere gelmesine vesile olacağı yerde bizim absürdlükler diyarı ülkemizde başka sonuçlara sebebiyet veriyor . Kendi iş yerimde de defalarca örneklerini gördüm. Mesleki olarak hicbir fevkalade özelliği olmamasına hatta ortalamanin altinda bir teknik personel olmasina rağmen çenesi , siyasi ve ikili ilişkileri kuvvetli bir sürü insan sadece işine gücüne konsantre olmuş insanların üstüne basarak üst mevkilere tırmanıyor. Onun yapmadığı ve zaten yapamayacağı iş yükünü de altta kalanlar çekmek zorunda kalıyor. Yani liyakat out başka şeyler in ....
 
Gömleğin ilk düğmesi yanlış iliklenince, diğerleri de yanlış gider
forum son düğme !!!
Sağlcakla kalın .
 
Son düzenleme:
Kusura bakmayın masa başında değilim sahada çalıştığım için pc başına vakit bulamıyorum. Bildirim falan gelmiyor gelse kesin cevaplardım. Verdiğiniz değerli bilgiler için çok teşekkür ediyorum. Sıkıntımız hala çözülmüş değil, öncelikle bunu söylemek isterim. Şalterleri değiştirmek çözüm olmayacaktı biliyorum ama belki ısınmayı azaltırız buda bizi kurtarır diyerekten değişim yaptık. Zaten elimizde fazladan şalter de vardı. Başlangıçta ısınma yok gibiydi uzun vadede kendini belli etti. Bazı bilgiler eksik kalmış, mesela kablo kesiti her şaltere 185mm2 kablo 3 er adet aynı uzunlukta olacak şekilde ayarlandı. Ana şaltere barayla giriyor. Baralarda ve kablolarda ısınma yok ama şalterlerde ısınma var.
Bulduğunuz çözümün çözüm olduğunu sanmıyorum. Siz hala bize bu kadar akımı nasıl bir kablo ile taşıdığınıza dair bilgi vermediniz.
kablo kesiti 3 adet 185mm2 kablo giriyor şalterlere çıkışı da baradan ana şaltere
Harmonik sorunu basit bir test ile yapılabilirdi.
Her iki UPS, BY-PASS'a alınarak bir süreliğine sistem şebekeden direk çalıştırılabilirdi.
Bu durumda şalterlerde ısınma yoksa, elbette bir harmonik söz konusu denilebilirdi.
Harmonik, bir şalteri ısıtabilecek seviyede ise, diğer cihazlara da belli oranda etki edebilecektir. Harmoniğin kaynağının tespiti ise hiç te zor olmazdı..
Sorun belki de temas direncinin yüksek olmasından kaynaklanıyor olup..
Şalterlerin değişiminde daha dikkatli montaj yapılmış ise, temas direnci ortadan kalkmış olabilir.
Sonuç itibarıyla çözümü bilmeden çözüm üretilmesi, sorunu tespit anlamına gelmemektedir.
UPS çıkış şalteri ısınıyor. Bunu şebekeden değilde jeneratörle denesem olmaz mı? Çünkü test sırasında elektrik kesilirse fabrikayı durduracak.
 
Son düzenleme:
UPS çıkış şalteri ısınıyor. Bunu şebekeden değilde jeneratörle denesem olmaz mı? Çünkü test sırasında elektrik kesilirse fabrikayı durduracak.
Önemli olan harmonik testidir.
Şebeke gerilimi harmoniksizdir veya çok az harmonik içerir. Bir jeneratör de ideal koşullarda harmonik üretmez.
Harmonik ölçümü bu işi yapan ölçüm aletleri ile bilimsel olarak mümkündür.
Bu ölçü aletleri pahalı olduğu için her kuruluşta bulunmayabilir.
O halde harmonik şüphesi varsa, temiz bir gerilim ile test edilmesi gerekmektedir.
ANCAK:
Şalter kısa sürede ısınmıyorsa da bu test sorun teşkil edecektir. Yani şalter ısınıncaya kadar veya belli zaman zarfında jeneratörün çalıştırılması gerekmektedir. Bu süre verilmemiş.
Bir diğer mevzu ise ölçüm disiplinidir.
Kendi mesajımı çalayım. :p
Şalterlerin kontak+bağlantı temas direnci yüksek ise ısınma yapar.
Bu direnç öylesine küçük olmalıdır ki aşağıdaki basit bir hesap sonucu ortaya koyacaktır.
Temas ve kontak direncinin 0.1 ohm olduğunu varsayalım.
800A/0.1=80V Toplam direnç üzerindeki gerilim.
Temas direncini 10 katı daha küçültelim. 0.01ohm olsun.
800/0.01=8V
Bu direncin ölçümü mümkün olsa da, pahalı ölçü aleti ile ölçülebilir.
Ancak her bir şalterin bağlantı kablolarındaki her bir gerilim düşümü bir AC voltmetre ile rahatlıkla ölçülebilir.
Örnekteki 8V luk gerilim bile şalteri ısıtabilecektir.
Bu gerilim ölçümü önce şalterlerin kontaklarından ölçülmeli, daha sonra bağlantı yerindeki kablonun şaltere bağlandığı yerden ölçülmelidir.
Kontaklardan ölçülecek gerilim kontak direncini.
Kablolardan ölçülecek gerilim kontak + bağlantı temas direncini ifade edecektir.
En bilimsel ölçüm bu şekilde yapılmalıdır.
 
şöyle bir durum var şimdi yeni şalterler 2 adet 1250A ana şalter 2500A yük arttıkça şalterlerin üçünde de ısınma oluyor şuanda şalter başı 800A civarında 500A civarına düşerse üçünde ısınma azalıyor. Yani ısınma yüke göre beraber değişiyor. Temas direnci için şalter giriş çıkışlarını voltmetreyle ölçtüm 220V giriş 219.9/220V arası çıkış ölçüyorum. Jeneratörle UPS/bypas olayını biraz erteledik. Çünkü giriş şalterleride bu kadar olmasa da ısınıyor. Panoyu ve odayı soğumayı düşünüyoruz. Olay seyrinin değişmesi bu kadar akımlara yeni yeni çıktık ve birde havaların ısınması sebebiyle oldu.
 
Son düzenleme:
şöyle bir durum var şimdi yeni şalterler 2 adet 1250A ana şalter 2500A yük arttıkça şalterlerin üçünde de ısınma oluyor şuanda şalter başı 800A civarında 500A civarına düşerse üçünde ısınma azalıyor. Yani ısınma yüke göre beraber değişiyor. Temas direnci akımlarını yarın ölçeceğim ölçü aletim o kadar yüksek akımları ölçemiyor. Jeneratörle UPS/bypas olayını biraz erteledik. Çünkü giriş şalterleride bu kadar olmasa da ısınıyor. Panoyu ve odayı soğumayı düşünüyoruz. Olay seyrinin değişmesi bu kadar akımlara yeni yeni çıktık ve birde havaların ısınması sebebiyle oldu.

eksik bilğiler çok
sistemi bence ayrıntı projelendirin .
upslerin kimliği
kullanılan kablolar öncesi sonrası
şalterler vs gibi diğer ürünler
.çekilen en fazla güç
kablo uzunlukları
ups etkilenmesi harmonik durumu ?
ortam / şalter / kablolar / bağlantıların ısısı ( termal kamera ve diğer )

unutulan eklemek istedikleriniz .

arkadaşlar daha iyi yorumlasınlar bence .

ups çıkışı kaç ampere kadar ?
çekilen güç göre kabloların amper dayanması yeterli mi ?
şalterler yüksek veya alçak değer amper ( şalter takılmanın anlamı )
her ürünün birbirine etkisi durumu ...
 
Son düzenleme:
Önemli olan harmonik testidir.
Şebeke gerilimi harmoniksizdir veya çok az harmonik içerir. Bir jeneratör de ideal koşullarda harmonik üretmez.
Harmonik ölçümü bu işi yapan ölçüm aletleri ile bilimsel olarak mümkündür.
Bu ölçü aletleri pahalı olduğu için her kuruluşta bulunmayabilir.
O halde harmonik şüphesi varsa, temiz bir gerilim ile test edilmesi gerekmektedir.
ANCAK:
Şalter kısa sürede ısınmıyorsa da bu test sorun teşkil edecektir. Yani şalter ısınıncaya kadar veya belli zaman zarfında jeneratörün çalıştırılması gerekmektedir. Bu süre verilmemiş.
Bir diğer mevzu ise ölçüm disiplinidir.
Kendi mesajımı çalayım. :p

En bilimsel ölçüm bu şekilde yapılmalıdır.
Temas direnci için şalter giriş çıkışlarını voltmetreyle ölçtüm 220V giriş 219.9/220V arası çıkış ölçüyorum. Diğerleri de 219.9 giriş çıkış 219.8 çıkıyor yani hepsinde ortalama fark böyle 0,1V / 0,05V değişiyor.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
129,689
Mesajlar
929,034
Kullanıcılar
452,395
Son üye
gkmeens

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst