Asenkron motorun rotor milini topraklamak?

tnrkltn

Üye
Katılım
1 Ara 2008
Mesajlar
38
Puanları
1
Değerli üstadlarım ve arkadaşlarım,
Geçen gün frekans convertieri ile surulen 500 kW bir motorun
(tahrik kısmında rotor mili gorulebilmekte) rotoruna topraklama yapıldıgını gördüm.tasarım hoş :) bilezikli motor misali bir adet fırca tutucu duzeneği montesi yapılmıs fırca rotor miline basıyor ,fırca ucuda toprağa bağlanmıs.Bunun neden yapılmıs olabileceğine dair fikir sahibi olan varmı??

(Sordugumda bir zamanlar devamlı rulman dagıttığı ve seneler evvel yabancı bir muhendisin bunu tavsiye ettiğini söyledi oradaki teknisyen abimiz )Ama ben pek anlamadım açıkçası .Kıymetli yorumlarınızı bekliyorum lakin dayanak sunarsınız sevinirim.
Teşekkürler
 
Bazı özel durumlarda(sürücü ile çalıştırılan büyük motorlar gibi)Motor rulmanının yalıtılması gerekebilir.Manyetik alanın arka rulman üzerinden boşalması rulmanın ömrünün azalmasına sebep olur.Bu yüzden bazı uygulamalarda seramik rulman kullanıldığı bile görülür.Sizin uygulamanızda rulman yerine kablo yoluyla boşaltım düşünülmüştür.Şahsen bu usulü ilk kez duydum.
Konuya daha vâkıf arkadaşların katkısı iyi olur
 
http://www.est-aegis.com/ASHRAE_Paper-Shaft Grounding-A_Solution_To_Motor_Bearing_Currents.pdf
http://www.cyclestopvalves.com/pdf/csv-vs-vfd_15.pdf

Konu açılalı bir hayli zaman olmuş fakat tam bu konuyu araştıtrırken gördüm. Yukarıdaki iki dosyaya göz atarsanız daha iyi anlarsınız.
Kısaca yada anladığım kadarı ile (türkçede rotor ingilizce makalelerde ise motor şaftı diye geçiyor) özellikle frekans konvertörü kullanıyorsanız sürücünün yüksek PWM ile çalışmasında şafta bir voltaj arkı oluşuyor. Bu ise rulmanların ömrünü kısaltıyor. Aynı zamanda kullandığınız sistemde benimki gibi pc ve mikroişlemic varsa zaman zaman hatalara yol açıyor. Uygulamada arkadaşın dediği gibi seramik rulman bir çözüm lakin burada motorunuza uygulayabileceğiniz radyal yük sınırlı. Bulabildiğim en iyi çözüm soran arkadaşında bahsettiği nin gelişmiş bir çözümü mikro fiber fırça ile topraklama.
 
Bazı özel durumlarda(sürücü ile çalıştırılan büyük motorlar gibi)Motor rulmanının yalıtılması gerekebilir.Manyetik alanın arka rulman üzerinden boşalması rulmanın ömrünün azalmasına sebep olur.Bu yüzden bazı uygulamalarda seramik rulman kullanıldığı bile görülür.Sizin uygulamanızda rulman yerine kablo yoluyla boşaltım düşünülmüştür.Şahsen bu usulü ilk kez duydum.
Konuya daha vâkıf arkadaşların katkısı iyi olur

Uzun zaman geçmiş ancak biraz daha açıklayıcı bir cevap yazarsanız(öğrenme amaçlı) çok sevinirim.

Saygılar...
 
Bu olay elektromanyetik dengesizlikten veya elektrostatik birikiminden oluşur. Bunu engellemek için rotorun ve gövdenin topraklanması gerekir. Benzer bir durum gemilerde de mevcuttur. Pervane şaftlarının topraklanması gerekir. Aksi takdirde yataklarda kıvılcım oluşması sonrasında yatakların bozulmasına sebep olur.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,600
Kullanıcılar
452,663
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.
Geri
Üst