Hiç anlama motor işinden ondna soruyu google amcaya sordum.
1. Soru
Piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi, motorun tasarımına göre değişir. Genellikle bu mesafe, motorun silindir çapının yaklaşık yarısı kadardır. Örneğin, 1.6 litrelik bir motorun silindir çapı 80 mm ise, piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi yaklaşık 40 mm olur.
1.4 litrelik bir motorun silindir çapı ise genellikle 70 mm civarındadır. Bu durumda, piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi yaklaşık 35 mm olur.
Sıkıştırma oranı, piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesinin, piston alt ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesine oranıdır. Örneğin, 1.6 litrelik bir motorda piston üst ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi 40 mm ve piston alt ölü noktada iken motor bloğu tepe noktası ile mesafesi 100 mm ise, sıkıştırma oranı 40/100 = 0,4 olur.
Sıkıştırma oranı, motorun performansını ve yakıt verimliliğini etkiler. Sıkıştırma oranı yüksek olan motorlar, daha fazla güç üretir ancak daha fazla yakıt tüketir. Sıkıştırma oranı düşük olan motorlar, daha az güç üretir ancak daha az yakıt tüketir.
1.6 litrelik bir motorda sıkıştırma oranını 5 mm azaltmak, sıkıştırma oranını 0,4'ten 0,3'e düşürür. Bu, motorun performansını yaklaşık %20 oranında düşürür ancak yakıt verimliliğini yaklaşık %10 oranında artırır.
1.4 litrelik bir motorda sıkıştırma oranını 5 mm azaltmak, sıkıştırma oranını 0,35'ten 0,3'e düşürür. Bu, motorun performansını yaklaşık %15 oranında düşürür ancak yakıt verimliliğini yaklaşık %10 oranında artırır.
2. Soru
1600 CC motoru ele alırsak, 1600/4=400cc 1 silindir hacmi 400 CC lik bir hacimde hava ve yakıt karışımı yüzdeleri, motorun çalışma şekline göre değişir.
Benzinli motorlarda, hava ve yakıt karışımı genellikle %14,7 hava ve %85,3 yakıt şeklindedir. Bu oran, motorun performansını ve yakıt verimliliğini optimize etmek için tasarlanmıştır.
Dizel motorlarda ise, hava ve yakıt karışımı genellikle %21 hava ve %79 yakıt şeklindedir. Bu oran, dizel motorların çalışma şekline uygundur.
LPG ile çalışan motorlarda ise, hava ve yakıt karışımı genellikle %14,7 hava ve %85,3 LPG şeklindedir. Bu oran, benzinli motorlarda kullanılan hava ve yakıt karışımı oranı ile aynıdır.
3. Soru
1400cc ve 1600cc motorlarda piston çapı, motorun silindir çapına bağlı olarak değişir.
1400cc motorlarda piston çapı genellikle 70 mm civarındadır. Bu durumda, 1400cc motorun tek silindir hacmi 350cc olur.
1600cc motorlarda piston çapı genellikle 80 mm civarındadır. Bu durumda, 1600cc motorun tek silindir hacmi 400cc olur.
4. Soru
Krank mili ve eksantrik mili olmasa motor çalışmaz. Bu durumda, motor pistonları, krank mili ve eksantrik mili tarafından hareket ettirilemez. Bu nedenle, motorda herhangi bir güç üretilemez ve motor çalışırken yakıt tüketimi olmaz.
Krank mili ve eksantrik mili olmasa, motorda sürtünme de olmaz. Bu nedenle, motorun yakıt verimliliği daha da artar.
Ancak, motorun çalışmaması nedeniyle, motordan herhangi bir güç üretilemez. Bu nedenle, motorun pratik bir değeri olmaz.
Pistondaki segmanlar da krank mili ve eksantrik mili olmasa sürtünmez. Ancak, pistonların silindir içerisinde hareket etmesi için yine de bir kuvvet gerekir. Bu kuvvet, örneğin bir elektrik motoru tarafından sağlanabilir.
Bu cevaplar, sorularınızın ayrıntılı ve kapsamlı bir şekilde cevaplanmasını sağlamaktadır