aydınlatma balastları

Akim hesabi yapilirken, balast kayiplari da dahil edilmelidir. Ortamin sicakligina hukmetme sansiniz yok ise ve armatur sayiniz cok fazla ise, isi arttikca cekilecek akimin ( akimin bir kisminin isiya donusmesinden kaynakli ) kayiplari da dikkate alinmalidr.
 
3*16mm2 (2F 1N) lik kablo kullanmayı düşünüyorum hes kablo katalog değerlerinde 20 C de toprakta 98A akım taşıyabildiği yazıyor

2000 metrelik bir hatta 1.1500*2=2,3 ohm direnç oluyor 134 lambam var her faza 67 lamba düşüyor 100 wattlık y.b.s.b. ,yazdığınıza göre bu kablo yetermi sizce ?

Ampülün katalog değerinde 1,2 amper çektiği yazıyor 67*1,2 = 80,4 Amper oluyor kurtarıyor gibi ama balast kayıpları ve hat boyundaki kayıplar dahil edilirse nasıl olur ?
 
Yukarda yazdıklarımda mantık olarak hata var galiba, silinsede olur.

Tablo:
https://www.kontrolkalemi.com/forum/attachments/floresan-pdf.47340/

EMO nun Tablosunda yazılana göre 150 watt lık bir armatür için gerekli güç 170 watt civarında bu noktada şu mantığı yürütmek doğru olurmu(kayıplarla beraber) ;

I=170/220 = 0,78 Amper

Yani hattan çekeceği akımın yaklaşık 0,8 amper olacağını öngörmek mantıklımı. Lamba kendisi 1,2 amper çekiyor ama ters omik dirençli lambanın gerilimini düşürerek bu akımı çektirmek mümkün gibi görünüyor.
Epeydir araştırıyorum balast-kondansatör-ateşleyici vs... derken kafam biraz karıştı yardımcı olursanız memnun olurum.
 

Ekli dosyalar

  • floresan.pdf
    50.8 KB · Görüntüleme: 1
Sayin DinTor ,
Akim hesabi yaparken CosQ faktorune dikkat etmeniz lazim. Desarj lambalarinin CosQ degeri 0.55 civarindadir. Bu durumda akim hesabi P=U.I.CosQ ise
I=170/(220x0.55) = 1.4 Amper bulunur. Tabi eger armaturun icinde kompanzasyon kondansatoru yok ise.

Eger kondansator mevcut ise, cos fi 0.95 alabilirsiniz. En iyisi armaturun cektigi akimi pensampermetre ile kendiniz olcmenizdir.

Yukaridaki hesaplari inceledigimde, 3x16 mm2 lik kablonun, sizi gerilim dusumu yonunden kurtarmayacagini gordum...Neden 3x16 kablo kullaniyorsunuz, 4x16 mm2 kablo kullansaniz olmuyor mu sorularinin cevabini verirseniz sevinirim.
 
Açıklamalar için teşekkür ederim.

Armatürler içerisinde kondansatör kullanmayı düşünüyorum. 0,82 Amper değer olarak yetebiliyor o halde.

3*16 tercihimin sebebi 2 faz 1 nötr kullanmak isteyişim bunuda refüj aydınlatması için düşünüyorum maksadım bir faza güç verdiğimde her direkten bir lambanın sağlı sollu aktif olmasını sağlamak ama bu olursa trafonun her fazına eşit yük binmiyor buda dezavantaj.

4*16 kullanırsam yük sorununu çözerim belki ama düzenli olması için armatürlerin hepsinin yanması gerekecek. Gece araçların az olduğu saatlerde lambaların bir kısmını kapatacağım sarfiyatı kısmak için. Bu düzen sorununu nasıl çözebilirim ? Veya bu yük sorunu bana ne gibi sıkıntılar getirebilir?
 
4 damarli kablo kullanmanizi ve her bir bir diregin topraklama ihtiyacini munferit olarak yerinde cozmenizi oneririm. Kablo kesidinin 4x16 mm2 mi yoksa daha kalin kesitli mi olacagina akim kontrolu ve gerilim dusumu hesabinizi yaptiktan sonra karar veriniz. R, S, T, fazlarini oyle bir dagitirsiniz ki, herhangi bir fazi kapattiginizda ayndinlatmada arzu ettiginiz kisitlamayi yapabilirsiniz. Ayni direge bagli armaturlerin birini bir faza digerini baska bir faza baglamak gibi...( Direkler arasi mesafenizi verirseniz sevinirim. )

Gerilim dusumu hesabi yaparken, asagidaki formati kullanabilirsiniz :

%3 = (0.074xPxL)x(1+2+3+4+.......+n ) / S

Burada
P=Her bir lambanin gucu
L=Kablolar arasi mesafe
n=Lamba adedi
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
DinTOR ' Alıntı:
...3*16 tercihimin sebebi 2 faz 1 nötr kullanmak isteyişim bunuda refüj aydınlatması için düşünüyorum maksadım bir faza güç verdiğimde her direkten bir lambanın sağlı sollu aktif olmasını sağlamak ama bu olursa trafonun her fazına eşit yük binmiyor buda dezavantaj.
4*16 kullanırsam yük sorununu çözerim belki ama düzenli olması için armatürlerin hepsinin yanması gerekecek. Gece araçların az olduğu saatlerde lambaların bir kısmını kapatacağım sarfiyatı kısmak için. Bu düzen sorununu nasıl çözebilirim ?

Çift kablo kullanarak çok güzel bir şekilde çözebilirsiniz. Şöyle ki:
Lambaların olduğ refüje çift hat çekeceksiniz. Mesela 4x6 veya 4x10 gibi. Aşağıdaki resideki gibi labbaları çift hattımızdan çapraz çapraz besleyeceksiniz. Her iki hatta da enerji olduğunda bütün lambalar yanacak. Eğer ki lambaların sadece yarısının karşılıklı yanmasını istiyorsanız, hattın birisinin enerjisini keseceksiniz (Resimdeki kırmıza lambaları mesela). Bu durumda hem lambalar çapraz çapraz yanacak hem de trafoya dengeli yüklenme yapılacak. Gerekli kesit ve maliyet hesapları size kalmış.
 
Sn. genç arkadaş herşeyi net açıklamış, her zamanki gibi, teşekkürler. Ek bilgi olarak; köprü ve tünel kavşak aydıntlatma projelerinde hatların çizimi de, Sn. genç arkadaş'ın belirttiği şekilde olmaktadır.
 
hicbirsey ' Alıntı:
4 damarli kablo kullanmanizi ve her bir bir diregin topraklama ihtiyacini munferit olarak yerinde cozmenizi oneririm. Kablo kesidinin 4x16 mm2 mi yoksa daha kalin kesitli mi olacagina akim kontrolu ve gerilim dusumu hesabinizi yaptiktan sonra karar veriniz. R, S, T, fazlarini oyle bir dagitirsiniz ki, herhangi bir fazi kapattiginizda ayndinlatmada arzu ettiginiz kisitlamayi yapabilirsiniz. Ayni direge bagli armaturlerin birini bir faza digerini baska bir faza baglamak gibi...( Direkler arasi mesafenizi verirseniz sevinirim. )

Gerilim dusumu hesabi yaparken, asagidaki formati kullanabilirsiniz :
(0.074xPxL)
%3 = ---------------- x ( 1+2+3+4+.......+n )
S

Burada
P=Her bir lambanin gucu
L=Kablolar arasi mesafe
n=Lamba adedi


Direk topraklamasına güvenemiyorum zemin boş toprak çalışan işçilerde görmediğim yerde savsaklayabilirler. Direkler arası mesafeler 30mt olacak zemin beton parke yol ve 2000 mt civarında. Kullanmam gereken armatürü seçmekte zorlanıyorum 100 watt mı 150 watt mı koysam tereddütteyim, ampuller y.b.sodyum buharlı şeffaf tüp olacak.


genç arkadaş ' Alıntı:
DinTOR ' Alıntı:
...3*16 tercihimin sebebi 2 faz 1 nötr kullanmak isteyişim bunuda refüj aydınlatması için düşünüyorum maksadım bir faza güç verdiğimde her direkten bir lambanın sağlı sollu aktif olmasını sağlamak ama bu olursa trafonun her fazına eşit yük binmiyor buda dezavantaj.
4*16 kullanırsam yük sorununu çözerim belki ama düzenli olması için armatürlerin hepsinin yanması gerekecek. Gece araçların az olduğu saatlerde lambaların bir kısmını kapatacağım sarfiyatı kısmak için. Bu düzen sorununu nasıl çözebilirim ?

Çift kablo kullanarak çok güzel bir şekilde çözebilirsiniz. Şöyle ki:
Lambaların olduğ refüje çift hat çekeceksiniz. Mesela 4x6 veya 4x10 gibi. Aşağıdaki resideki gibi labbaları çift hattımızdan çapraz çapraz besleyeceksiniz. Her iki hatta da enerji olduğunda bütün lambalar yanacak. Eğer ki lambaların sadece yarısının karşılıklı yanmasını istiyorsanız, hattın birisinin enerjisini keseceksiniz (Resimdeki kırmıza lambaları mesela). Bu durumda hem lambalar çapraz çapraz yanacak hem de trafoya dengeli yüklenme yapılacak. Gerekli kesit ve maliyet hesapları size kalmış.

3*16 lık bir kablo için bunu düşünmüştüm 2 faz 1 nötr, lakin trafo 3 fazlı verdiğin resimde 4 damar kablo kullanarak nasıl çözdün anlayamadım malesef biraz açıklarmısız. Burada 6 adet kablo kullanmak gerektiğini tahmin etmekteyim, toprak hattı ile 6+1 = 7 oluyor.
 
DinTOR ' Alıntı:
3*16 lık bir kablo için bunu düşünmüştüm 2 faz 1 nötr, lakin trafo 3 fazlı verdiğin resimde 4 damar kablo kullanarak nasıl çözdün anlayamadım malesef biraz açıklarmısız. Burada 6 adet kablo kullanmak gerektiğini tahmin etmekteyim, toprak hattı ile 6+1 = 7 oluyor.

Kesit hesabını yükünüze göre yaparsınız. Şimdi sadece kablo bağlantılarını izah edeyim:

İki hat çekeceksiniz 4'er damarlı. Hatların her ikisini de 3 faz+1 nötr olarak besleyeceksiniz. 8 damar lambalar için 1'de toprak. Toplam 9 damar.

1. hat ile içinde R1-S1-T1 yazan lambaları (kırmızı olanları) besleyeceksiniz.
2. hat ile içinde R2-S2-T2 yazan lambaları (beyaz olanları) besleyeceksiniz.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,076
Mesajlar
932,841
Kullanıcılar
453,076
Son üye
muhammet maral

Yeni konular

Geri
Üst