Değerli hocalarım merhabalar, benim genpower 2 inç lik benzinli su motorum var. Yakıt gideri fazla olduğu için aklımda bir ışık yandı. Motor ile pompayı ayırıp motora büyük kasnak pompaya mil yaparak daha küçük kasnak bağlayıp arasına kayış konularak pompanın devrini yükseltmek istiyorum. Yani motor yarım devirde çalışırken pompa tam devirde çalışacak. Böyle bir şey mümkün olabilir mi ? Yakıttan tasarruf sağlayabilir miyim ?
Merhaba.Bu tür bir değişimle keyfi olarak değişiklik yapmak gibi bir lüksümüz ne yazık ki bulunmamaktadır.Bunu teorik ve belli başlı somut örneklerle de açıklamaya çalışayım isterseniz.
Devir sayısı ile moment (Tork) arasında ters orantı vardır,devir düşerse moment artıyor,devir artarsa moment de düşüyor.(Devir değişiminin yani redüksiyonun bir dişli kutusu veya kayış-kasnakla sağlandığı bu kısımda)
Bir de madalyonun diğer yanı var ki o da hız (Devir) arttığında,P=Güç=Kuvvet * hız formülüne göre mevcut hız (Devirle kazanılan bu değişken) arttığında güç de doğru orantıda artıyor.(Motor milinden direkt olarak da bir güç alımında) Bazı otomobil motorlarının milinden alınabilecek max. motor gücü de (HP,kW) ancak bu motorun belirli bir devir sayısıyla ancak tam olarak da ifade edilebilmektedir.
Ancak otomobil motorunda olduğu gibi ayni şekilde santrifüj su pompası motorunda da bu gücün iki kat daha fazla alınabilmesi için devirin 2 kat arttırılmasında bu motor gücünün bu devir artışında,milinde bağlı olduğu yükün gereksinme duyacağı bu max gücünden (Otomobilde uygun viteste (Redüksiyondaki) çekiş gücü,su pompasında da santrifüj su pompasının belirli hesaplanan bir devirde gereksinme duyacağı min. mekanik güç değerinden) belki 2 kat daha fazla güçte motora sahip olması (2 kat fazla motor gücü de tahmin edildiği gibi bu 2 kat artıırılmış devir sayısındaki mekanik ihtiyacı karşılayamabilir,bunun daha hassas olarak formülüze edilip ayrıca hesaplanması da gerekebilir.) ile karşılanabilir.
Su pompası motor gücü hesabında suyun bir akışkan olarak belirli bir devirdeki,sıcaklıktaki,viskozitedeki,atmosfer basıncındaki suyun,fan kanatlarından santrifüj (Merkezkaç) etkisiyle savrularak suyun pompa içindeki gidişindeki bu mekanik direnci,salmastra yatakları,rulman yataklarındaki,vb. çeşitli kayıpları da tam gözetilerek,belirli bir devirdeki dönüşünün tam bir karşılığı olan bu mekanik gücün,
Elektrik (kW) (Elektrik motoru) karşılığı (Motorun yanmaması için de emniyet faktörüyle birlikte) pompa hesabından sonra da hesaplanır.Siz deviri kayış kasnak yardımıyla 2 kat arttırdığınızda,hem uygulanan bu mevcut torku yarı yarıya düşürmüş,hem de elektrik motorunun devirinin artıp da torkunun yarı yarıya inmesiyle,örneğin en fazla %15-20 emniyet payı olarak seçilmiş olan mevcut elektrik motorunun çıkış milindeki,normal zamandaki olan torkuna göre bu torkun da düşük kalarak (Otomobilin 3. vitesle dik bir rampayı çıkarken 5. vitese keyfi olarak değişimiyle bu motorun da çok zorlanması gibi) elektrik motorunun da zorlanarak direkt yanmasına sebebiyet de verebilirsiniz.Ayni motorun benzin motoru olmasında ise motorun daha da çok zorlanarak daha fazla benzini de yakması mutlaka da söz konusu olacaktır.Çünkü her iki durumdaki keyfi yapılacak bu değişiklerin otomobilde otomotiv (makine) mühendisliğine,su pompasında da (Elektrik motoruyla akupleli santrifüj bir su pompasında) direkt makine ve elektrik müh.liği mühendislik hesaplarına tam aykırı davranılması da böyle bir durumda söz konusu olur.
Sonuç olarak söylemek gerekirse eğer belirli bir torkun eldesi için,ancak belirli bir motor gücünde bu milden alınacak olan faydalı bir devir sayısında bu motorun gücünden tam istifade edebilmemiz de söz konusu olur.Umarım yardımcı da olabilmişimdir.Sn.egypt kısaca anlatmışlar zaten bu konuyu,ben daha iyi anlayabilmeniz için biraz daha detaylamaya da çalıştım.Kolay gelsin.Saygılarımla.