Bilimsel bilmeceler.

Çipindirik bir soru daha.
İki adet taşıtımız var. Bu taşıtların her birisi 1 ton ağırlığında.
Birisi deniz taşıtı diğeri kara taşıtı. (Normal araç)
Her iki aracın sürtünme dirençlerini ve şartlara göre değişimlerini nasıl açıklayabilirsiniz.
(Hava ile ilgili aero dinamik kuralları eşit alınacaktır)
 
denizdeki akıntının karşılığı = karada yokuş olur ama bir sıkıntı var araba dört tekerin yüzeye basma alanın varsayalım 1m2 diyelim (o kadar değildir ya) teknenin sualtı kesimine karina denir, bu alanın büyüklüğü ve zamanla yosun tutması hız konusunu fena etkiler. motor güçleri eşit bile olsa arabanın vites olayı hıza etki eder denizde ise nerdeyse sadece motor hp gücü kadar gidersin. o bile zor. denizde ideal hız sınır 12 knot/ deniz milidir. yanisi 22 kusur km hızdır. deplasman alanını değişik şekillerde olan teknelerde kullanırsak 30 deniz milini bile çok zor buluruz. bu arada araba motoru vitesle orantılı olarak denizdeki motora göre düşük devirde çalışacağı için yakıt konusunda ekonomiktir. daha pervane (uskur) konusu ve flaplar var oralara hiç girmeyeyim. ben bile işin içinden çıkamam. o yüzden "siga siga pasam"
 
Açıklama.
Deniz suyu durgun ve akıntısız. Kara yolu düz ve eğimsiz.
Basit mantıkla düşünürsek. Hangi aracı daha rahat itebiliriz.
Sürtünme katsayısı hangi unsurlara göre değişir ve etkileri neler olabilir.
 
Sürtünme katsayısı hangi unsurlara göre değişir
zemine basma veya zeminde kapladığı alan hesabı yapalım mı? her durumda teknenin yüzeyle teması çoook fazla çıkacaktır. ama itmek için uyguladığımız kuvvetin hesabını yapmaya benim matematiğim yetmez. (lisede fizikten kalmanın zararları diyelim) ama cahil ben 1 ton araba ile 1ton tekneye yüklendiğimde teknenin daha çok uzağa gideceğine eminim. (akışkanların zımbırtısı)
 
Çipindirik bir soru daha.
İki adet taşıtımız var. Bu taşıtların her birisi 1 ton ağırlığında.
Birisi deniz taşıtı diğeri kara taşıtı. (Normal araç)
Her iki aracın sürtünme dirençlerini ve şartlara göre değişimlerini nasıl açıklayabilirsiniz.
(Hava ile ilgili aero dinamik kuralları eşit alınacaktır)
F= sürtünme kuvveti
ρ= suyun içinde ise suyun özgül kütlesi hava içinde ise havanın özgül kütlesi alınıyor
V=taşıtın hızı
A = hava veya su hareket yönüne bakan yüzeyin alanı
C = cisimlerin şekillerine göre bir katsayı
F = 1/2* ρ* V^2 *A*C
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
C değerleri için tablo

800px-Hoerner_fluid_dynamic_drag_coefficients.svg.png

Ben sadece formülü biliyorum. Katsayıları ezberleyecek hafızam yok. Kopya çekti diyebilirsiniz. :)
 
F= sürtünme kuvveti
ρ= suyun içinde ise suyun özgül kütlesi hava içinde ise havanın özgül kütlesi alınıyor
V=taşıtın hızı
A = hava veya su hareket yönüne bakan yüzeyin alanı
C = cisimlerin şekillerine göre bir katsayı

F = 1/2* ρ* V^2 *A*C
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
C değerleri için tablo

Ekli dosyayı görüntüle 109316
Ben sadece formülü biliyorum. Katsayıları ezberleyecek hafızam yok. Kopya çekti diyebilirsiniz. :)
cevap ne? ben cahal cühela takımıyım. ben fizikten sınıfta kalmıştım da.
 
cevap ne? ben cahal cühela takımıyım. ben fizikten sınıfta kalmıştım da.
CEVAP:
Su içerisinde normal koşullarda ve düşük hızlarda sürtünme daha azdır.
Yani 1 tonluk aracı karada yürütebilmek daha zordur.
Bunu formüllerle kafamızı karıştırmaktan ziyade şöyle düşünebiliriz.
1 tonluk bir tekneyi fazla zorlanmadan suda itebiliriz. Ancak bir tonluk arabayı karada itmemiz zordur.
Ancak kafanızı karıştıran şu olaydır.
Sürtünme kuvveti hıza göre karada azalır, suda ise artar. Yani bir kara aracı hareketsizlikten belli bir hıza eriştiğinde artık daha az bir kuvvetle itilebilir.
(Aabiler 5 kişi şu arabaya bi el atabilirmisiniz. Marş basmıyo da)
Arabayı hareketlendirden sonra her kişi daha az itme kuvveti uygular.
Denizde ise hız arttıkça sürtünme kuvveti artmaktadır. Yani daha fazla su sürtünmesi ve su direnci olur.
Bu yüzdendir ki bazı hız motorları denizde hızla giderken neredeyse suyun üzerinde gibi gider. Ayrıca denizde karadaki gibi çok yüksek hızlar yapılamaz.
http://www.ktgemikurtarma.org/karsinizda-jet-motorlu-dunyanin-en-hizli-gemisi-francisco/

Bir kara aracı belli sürate eriştikten sonra yer ile temas direnci oldukça azalır. Aero dinamik yasalarınca bunu belli seviyede tutabilmek için ve arabayı biraz daha yere yapıştırabilmek için hava sürtünmesinden yararlanılır. Muhtelif kanatlar ile aracın yere yapışması sağlanır.
Karadaki hız sınırı 300-350km civarındadır. Bundan sonra aerodinamik yasaları gereği hava aracı gibi işlenir.
Formüla 1 şöforlerine PİLOT denilmesinin sebebi budur.
 
Çok uzun yıllar sonra (Binlerce yıl gibi) gelecek nesillere günümüzden bir mesaj ya da bir olayı anlatabilmek için ne tür bir kaynak kullanılabilir.
Her türlü doğa koşulları başta olmak üzere, kullanılan kaynağın doğada yok olma ve çevresel etkilerden korunma yöntemleri de hesap edilmelidir.
Anlaşılabilir olması için bir örnek.
Basit bir CD gibi bir kaynak meteryali doğal koşullarda yaklaşık 0 ila birkaç yüz yıl gibi saklanabilir. Meteryal doğal koşullara (örneğin 50'C ve fazla ısıya) maruz kaldığında hemen bozulacaktır. Manyetik özellikli kaynaklar da hem ısıya hem neme hem de manyetik alana karşı duyarlıdır.
İnsan korumasının olmadığı ve doğal ortamda karşılaşabilecek her türlü etkenler hesap edilmelidir.
 
Benim aklıma ilk Cam geldi tabi aşınan yerleri nasıl okurlar bilemedim ,fakat Google amca straforun 5000 ile 2 milyon yıl doğada kaldığını söylüyor.
 
Benim aklıma ilk Cam geldi tabi aşınan yerleri nasıl okurlar bilemedim ,fakat Google amca straforun 5000 ile 2 milyon yıl doğada kaldığını söylüyor.
Güneşli bir havadan sonra camın üzerine yağmur yağarsa tuzla buz olur.
Sen O'na inanma. Poşetler de dünyada yok olmuyo derler. Ama doğal şartlarda hiç bir yazı kalmaz üzerinde.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,826
Mesajlar
930,544
Kullanıcılar
452,649
Son üye
sanlav

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst