BT30 spindle projesi

O matkap tezgahında nasıl hizalayıp böyle temiz iş çıkarıyorlar anlayamıyorum.
 
Bunu yapasım hiç yok. Hazırını sorup alayım. İnşallah tandem ve kısa stroke olan vardır. 70-80mm iç çap gerekiyor.
 
Bunu sormak için geç kaldığımın farkındayım ama bizim frezeden dolayı aklıma geldi. Neden konik rulman kullanmadın abi ?
 
Selam Faruk.

Tesadüfe bakar mısın. Ben de sana aynı soruyu soracaktım: neden sizin frezede konik rulman var?

Biraz geniş anlatacağım ama sorunun cevabını anca böyle verebilirim.

Biliyorsun konik rulmanda bilya değil iğne var. Daha doğrusu çelik silindirler var. Bu silindirlerin de sayısı epey fazla. Bu yüzden çok fazla temas eden kısım var. Sizin frezede spindle ısınması bu yüzden oluyor. İnternetten frezenin kitapçığını bulmanı öneririm. Orjinalinde konik rulman mı kullanılmış yoksa angular contact rulman mı! Çünkü ben torna spindle'ı hariç hiç bir spindle'da konik rulman kullanıldığını görmedim. Freze eski olduğu için sizden önceki sahibi belki ucuz olduğu için konik rulman kullanmış olabilir. Yanılıyor olabilirim tabi. Sonuçta ben kaç tane freze gördüm ki

Angular contact rulmanlar %90 olarak ikili paketlerde satılır. Yani bir kutudan 2 tane çıkar. Bunlara "matched bearings" diyorlar. Fabrikada bu rulmanları taşlarken sırayla taşlıyorlar. İlk rulmanın taşlaması bittikten sonra runout testine alıyorlar ve en çok runout neredeyse orayı işaretliyorlar. Sonra ikinci rulmanı taşlarken de aynısını yapıyorlar fakat işareti bu sefer tam tersi istikamete koyuyorlar. Sonra kullanıcıya diyorlar ki "bunlar eşleştirilmiş rulmanlardır. Takarken eğer kullanacağınız milde runout var ise rulmanlardaki runout işaretlerini sizin mildeki runout noktasının tersine hizalarsanız olası balans problemini çözmüş olursunuz. Yani rulmanlardaki runout, mildeki runout'u yok edebilir. Eğer milde runout yok ise, daha doğrusu mükemmele yakınsa (mükemmel diye bir şey yok. İlla ki az da olsa runout olacak. Şu 1 mikron torna yapan ünlü amcayı hatırlarsınız. Onun tornasında bile 1 mikronluk runout vardır. Evet az, ama sonuçta var.) rulmanlardaki işaretleri birbirine ters olacak şekilde yerleştirin." Böylece dinamik balans işlemine bile gerek kalmayabilir.

Bendeki Nachi marka rulmanlar da eşleştirilmiş rulmanlar. Bu eşleştirme işini sadece kaliteli rulman üreticileri yapıyor.

Uzatmadan sorunun asıl cevabı vereyim. Angular contact rulmanlar âdet olduğu üzere çift ve katları şeklinde kullanılır. Bunlar yüz yüze (face-to-face) veya sırt sırta (back-to-back) şeklinde kullanılıyor ve bu şekilde kullanıldığında 0 salgı verir. Amacı o zaten. Angular contact rulmanları bu yüzden kullanırsın. Bu sayede rulmanların boşluğunu almak için tepeden somunla sıkman gerekmez çünkü bu rulmanlarda boşluk olmaz. Çok hor kullanılırsa, yıllarca yağlanmazsa veya yüklenen statik/dinamik yük üreticinin belirttiğinden daha fazla olursa bilyalar ve yatağı aşınır ve boşluk meydana gelir. Kuralına uygun kullanılırsa bu rulmanlar belki bir kaç insan nesli çalışabilir çünkü çeliği gerçekten dayanıklı. Bendeki rulmanların kulavuzunda statik yük sınırı 19kN. Yani 19000kgf. 19 ton yani. Bu yükten daha fazlası bilyalarda ve yatakta ezilme yaratır.

Benim spindle tasarımında ana rulmanların (alttaki rulmanlar) sayısının 4 olduğuna bakma. O işin artistliğiydi. Ben 2 rulman kullanacağım. Kalan yerleri de ucuz 6009 rulmanların bilyalarını çıkarıp halkalarıyla dolduracağım. Spacer gibi kullanacağım yani çünkü 7009 ve 6009 aynı ölçüdeler.

Eşleştirilmiş rulman ronout işaretlemesine bir örnek. Rulmanlardaki oku görüyorsun. Bunlar bu şekilde takılırsa bir birlerlerindeki runout'u telafi ederler. Bir de iç halkada bir nokta görüyorsun. Halkanın sol tarafında. Bu da iç halkadaki runout noktasını gösterir.

 
Abuuuu destan yazmışın abi

Masuralı rulmanlar yük rulmanıdır. Bilyalı rulmana oranla temas yüzeyi çok olduğu yüke, vuruntuya gelir. Tır, kamyon otobüs gibi ağır tonajlı bir çok aracın yürüyen aksamında da masuralı konik rulman kullanılır. Bizim Spindle maksimum 2500 d/dk yani aşırı hız yok ama yük fazla. 60 mm tarama kafayla 5 mm talaşı kaldırabilmeyi masura rulmanlara borçlu

Sürtünme fazla olduğu için ısınma çok olabilir doğru ama o kovanı nasıl merkezleyecek ve o yükü kaldırabilecek ?

Üzerinden çıkan eski rulmanlar orjinal sanırım ki rulmancı bünye abi bu rulmanı nerden buldunuz kim bilir kaç seneliktir dedi. Bizde orjinalidir diye düşünüyoruz.

Bu arada sadece alt kısımdaki büyük rulman ısınıyor. Üstteki küçük çapta olan buz gibi. Yeni büyük rulman aldık bide ona bakacaz yarın
 
Anladım.

Dikkat et yalnız, konik rulmanlarda rodaj olayı önemli. Daha sanayi tabiriyle "alışma" süreci. Bu süreçte rulman yeni yerine alışana kadar ısı üretir. Isınırsa şaşırma yani.

http://www.skf.com/group/products/b...r-bearings/tapered-roller-bearings/index.html

Gresi rulmanın içinin %30'unu dolduracak kadar kullan. Fazlası rulmanın daha hızlı ısınmasına neden olur. Somunu fazla sıkmamaya özen göster. Nasıl diyeyim, motor kayışını takmadan önce somunu hafif sert sık. Ama öyle sık ki spindle'ı elinle rahatça çevirebilrsin. Çevirirken fazla sıkı olduğunu anlarsın zaten. Rulmanın zorlandığını anlarsan gevşet tekrar dene.

Bu forumda proje diye konu açmadığım bir spindle denemem var. Bir kaç yıl önce konik rulmanlı bir spindle yapmaya çalıştım. Ondaki ufak tecrübemle yazıyorum sadece.
 
Hımmm rodaj olayı aklıma gelmemişti. Belki bu rulmanda rodaj aşamasında olduğundan ısınıyor. Somun sıkma konusunda bu freze epey tecrübe kattı bize

O spindle ne oldu abi ?
 
Verim alamadım. Konik rulmanlar çok ısınıyordu. Gövdeye el değemeyecek kadar. Isı parmak frezeye kadar geliyordu. Olmadı yani. Dağıttım sonra.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…