Cep telefonu & elektrikli arabaların geleceği

Mr_YAMYAM

Profesyonel Üye
Katılım
6 Ara 2017
Mesajlar
5,055
Puanları
2,256
Konum
ANGARA
Çoğumuz cep telefonu kullanmaktayız. Günümüz teknolojisine göre en pahalı ekipman enerji kaynağı (batarya) olup, çoğu telefonların bataryaları ömürlerini bitirdiğinde, hurdaya gitmekte ve yenisi temin edilmektedir.
Peki elektrikli arabaların geleceği tahmin edilebilir mi?
Yabancı bir kaynakta yayınlanmış olan bu karikatür sizce mantıklımıdır?

Cep telefonu teknolojisi ile kıyaslarsak, mevcut pillerin Lityum bazlı olduğu ve bu teknoloji ile üretilmiş ürünlerin takribi 500 cycle şarj ömrü olduğu bilinmektedir.
Peki elektrikli araç üreticileri bu konuda ne kadar garanti vermektedir.
Mevcut teknoloji ile büyük bir araç batarya grubu ortalama 1 saat kadar çalışabilmektedir.
Bir aracın uygun hızda kullanılabilmesi için gerekli olan güç (hp) ve akü grubu kapasitesi karşılaştırıldığında yaklaşık bir sonuç elde edilebilecektir.
Araçların pilleri de eskidiğinde yenisini bulabilmek mümkün olacak mıdır. Hadi yenisini bulduk, orijinal olup olmadıkları konusunda ne gibi kaygılarımız olacak. Cep telefonlarındaki orijinal batarya konusunu hepimiz bilmekteyiz.
ASTARI YÜZÜNDEN BAHALI
 
Adam fiyatı duyunca elektriğe çarpılmış gibi olmuş.
Karikatür yurt dışı olduğu için bazı ince nüansları da içeriyor.
Çoğu dış ülkelerde 15.000$ a yeni bir araba alınabiliyor. En azından ikinci ellerden bu fiyata veya daha altında bir ücretle uygun bir araç temin edilebiliyor.
15000$ dış ülkelerde bazı kesimler için çok para sayılmaz. Özellikle üst sınıf araçlar için makul denilebilir. Ancak dış ülkelerde de fakir insanlar bulunuyor olup birkaç bin dolar ile aldıkları araçlarla ihtaçlarını karşılayabiliyorlar.
Burada mizansal bir örnek verecek olursam.
PORSCHE arabaları herkesler bilir. Marka değeri olan üretimlerdendir.
Ancak yurt dışında 3-5 bin dolardan başlayan fiyatlarla bile alınabilen ve FAKİR ADAMIN PORSCHE'si olarak bilinen PORSCHE 914 üretimi. (Porsche'nin HACI MURAT arabası)
https://www.porsche.com/usa/accessoriesandservices/classic/models/914/914/
Yine bazı BOXER modelleri karikatürdeki 15.000 doların altında bir ücretle temin edilebilmektedir.
1988 yılında almanyaya giden bir arkadaşım vardı. O yıllarda KARA ŞİMŞEK dizisi revaçta idi. Arkadaşım 6 ay sonra izinli olarak geldiğinde altında TRANSEM vardı. Yanlış hatırlamıyorsam 12.000 MARK gibi fiyata almıştı. Bu arabayla epey hava atmıştık
 
Bence güzel bir konu. Kendi fikrimi söylüyorum: Elektrikli araç sahipleri, batarya ömrunun bitmesine yakın araçlarının satılığa çıkaracak ve bu masrafı aracın sonraki sahibinin sırtına yükleyecek. Başka ülkelerdeki yönetmeliklerde bu durumu konu alan kanun varmı bilmem. Ama ülkemizde olduğunu sanmıyorum. Zaten Türkiye de yeni yaygınlaşmaya başladı elektrikli otomobiller. 2. ele düşmesi biraz zaman alır.
 
Bugünkü fosil yakıtla araçlara yapılan Expertiz testi;

elektrikli araçlar içinde batarya sağlık testi şeklince olmalıdır.
Batarya sağlık testinden sonra satış yapılır veya alıcı batarya sağlık testini ister. (örnek: Ben isterim)
mevcut pillerin Lityum bazlı olduğu ve bu teknoloji ile üretilmiş ürünlerin takribi 500 cycle şarj ömrü olduğu bilinmektedir.
Aspilsanın ürettiği lityum bazlı piller de >500 çevrimden sonra %80 kapasite ile kullanıma devam...
https://www.aspilsan.com/wp-content/uploads/2021/09/aspilsan_urun_katalogu_2021_TR.pdf

Elektrikli araçlardan geri dönüş olacağını sanmıyorum.
Fosil yakıtlı araçlar , ilerleyen süreçte kullanım ömrünü tamamlayacaktır.
Alıcının tercihi elektrikli araçlar olacaktır. Hem ekonomik hem bakım masrafları az.
İlerleyen süreçte pil teknolojileri daha da gelişecektir.
Belki de araç üstündeki enerji panelleri kullanılarak aracın elektriğinin üretilmesine katkı sağlayacaktır.
Olacaktır yeni yeni gelişmeler.
Elektirkli araçlar emekleme çağındadır, derim...
 
Son düzenleme:
Araç kullanım sıklığına göre tahminim birkaç sene içerisinde belli olacaktır.
Aspilsanın ürettiği lityum bazlı piller de >500 çevrimden sonra %80 kapasite ile kullanıma devam...
100hp için (yaklaşık 80kW) ise, günde 1 kez şarj ediliyorsa, 500/365=1.3 sene sonunda %80 kapasite. 1 sene daha sonra kapasite kaça düşecektir bilinmez.
Bu da aracın kullanım süresini %80 den daha fazla etkiler mi bilemiyorum.
İki ihtimal görüyorum.
1) batarya üretim masrafları minumuma düşürülmeli.
2) Yeni teknoloji ve en azından 10 yıl ömürlü pil teknolojisi geliştirilmeli.
Aksi halde geri dönüşü birkaç sene içerisinde göreceğiz demektir.

Elektrik olayını ben Türkiye'de ekonomik görmüyorum. Örnek olarak hafif bir araç ve 80kW kapasiteli bir araç ise günde 80kW harcanacak demektir. Tabii ki tek şarj ile kaç gün veya saat kullanılması ayrıdır.
Bir ayda 20 kez tam şarj ediliyorsa 80X20=1600kW enerji anlamına gelir. (Hesaplarımda hata varsa belirtebilirsiniz)
 
Tek şarjla 600 km giden araç var.
Bir araç, her gün 600 km gitmez ki...

Fosil yakıta göre 10/1 enerji maliyeti/masrafı var.
Yine de elektrikli araç bugünkü şartlara ekonomik..
 
Tek şarjla 600 km giden araç var.
Bir araç, her gün 600 km gitmez ki...

Fosil yakıta göre 10/1 enerji maliyeti/masrafı var.
Yine de elektrikli araç bugünkü şartlara ekonomik..
Bu tür araçların milyon dolarlar seviyesinde olduğunu duymuştum. Ancak birkaç milyon TL ile alınabiliyorsa haklısınız.
Ekonomi konusunu bilen arkadaşlar konumuzda ifade edebilirler. Uygun nitelikli herhangi bir yakıtlı aracın ortalama masrafları ile, uygun nitelikli elektrikli bir aracın kıyaslaması elbette yapılabilir.
 
yeni bir duyum aldım doğru yalanbilmem .
dacia alan bir arkadaşım var ısıtma acaip pil yiyormuş . oda daçya elektrikliye webosto taktıracakmış ahahahah ..
 
Tepkiler: huh
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…