Konu güzel ama çok eksik ve yanlış bilgi içeriyor. Hatta başlığa ters olarak geçmiş ve eski teknolojiler üzerinden bir tartışma yürüyor ki bu sağlıklı değil.
ilk olarak batarya ömürleri zan edildiği gibi kısa değildir. Eski pil kimyası ve üretim teknoloji barındıran ,bu iş için yapılmamış 18650 pillerden oluşan Tesla Model S bataryası ömrüne bakarsak:
Ekli dosyayı görüntüle 103621
Kaynak:
https://www.greencarreports.com/news/1110149_tesla-model-s-battery-life-what-the-data-show-so-far
Burada gözüken 150 bin Km'de bile Batarya ömrünün %90-95'ini muhafaza ettiği ki bu yakarıda belirtildiği üzere eski teknolojidir.
Buda yine Model S için yıllara göre durumu:
Ekli dosyayı görüntüle 103622
Buradaki durumda ise 10 yolsa %80'lerde kapasitesi.
Bunu genele vurursak ve gelecek için konuşursak batarya ömürleri milyon Km'lere doğru gidiyor:Hatta 2 milyon km'lik bataryaların kullanıma sunulması söz konusu.
Kaynak:
Gelelim kapasiteye, malum olduğu üzere menzil özellikle Türk insanının en büyük takıntısı.Bir aracın günlük ortalama km'si (içten yanmalılar için) 200 Km'dir der istatistikler. (senelik 72 bin km) Bugün ise ortalama bir elektrikli araç 500 km menzilli. yani 2-3 günde bir şarj etmek yeterli.
Burada mesele uzun yolsa çıkıyor. Şarj altyapısı yeni yeni oluşmaya başladığı için hem İstasyon hemde yüksek hızlı şarj ünitesi problemi var.
Lakin batarya teknolojileri bu konuda acayip bir yere doğru gidiyor. CATL firması yakın zamanda 400 Km'lik menzil için 10 dakikada dolacak bataryayı tanıttı.5 sene içinde 500 km menzili en fazla yarım saatte dolduracak bataryalar dolacaktır piyasaya.
Birde bu menzil işine katı hal bataryalarını ekelmek lazım. Görece yeni teknoloji olmasına rağmen katı hal bataryaları çok yksek menzil sunuyor.Bu konuda Toyota gibi büyük üreticiler seri üretime geçme şafağındalar:
Kaynak:
https://www.toyota.com.tr/haberler-...iyle-elektrikli-araclara-da-damgasini-vuracak
Tüm bunlara ek Araç üretim mimarileri hızla değişiyor. Son trendlerden biri tek parça şasi parçaları ki bu üretim maliyetini çok dibe çekecek bir gelişme. Eğer tüm üreticiler bu yola giderse araç başı üretim maliyetleri yarıya inecek gibi gözüküyor ileri için.
Kaynak:
Bir diğer mimari değişimide 800 volt /48 volt mimarisi. Malumunuz elektrikte amper ve volt kablo işinde ters işliyor. Yani voltaj arttıkça amper taşıma değeri düşüyor ve buda daha ince kablaj getiriyor. Bunun önemi ney? Birincisi maliyet ikincisi ağırlık.Bu ikisinin getireceği avantaj ise tartışılmaz.
Tesla sadece 48 volt düşük voltaj mimari ile 80 kilo bakır ihtiyacından kurtulmuş.
Özetle Elektirkli araçlar ve yatırımları daha yeni emeklemeye başlayan bir üretim ve tüketim aracı.2030'lar gibi yakın bir tarihte ne menzil, ne şarj hızı nede içten yanmalılara göre maliyet meselesi artık hiç konuşulmyacaktır.