Cep telefonu & elektrikli arabaların geleceği

Çoğumuz cep telefonu kullanmaktayız. Günümüz teknolojisine göre en pahalı ekipman enerji kaynağı (batarya) olup, çoğu telefonların bataryaları ömürlerini bitirdiğinde, hurdaya gitmekte ve yenisi temin edilmektedir.
Peki elektrikli arabaların geleceği tahmin edilebilir mi?
Yabancı bir kaynakta yayınlanmış olan bu karikatür sizce mantıklımıdır?
Ekli dosyayı görüntüle 103614
Cep telefonu teknolojisi ile kıyaslarsak, mevcut pillerin Lityum bazlı olduğu ve bu teknoloji ile üretilmiş ürünlerin takribi 500 cycle şarj ömrü olduğu bilinmektedir.
Peki elektrikli araç üreticileri bu konuda ne kadar garanti vermektedir.
Mevcut teknoloji ile büyük bir araç batarya grubu ortalama 1 saat kadar çalışabilmektedir.
Bir aracın uygun hızda kullanılabilmesi için gerekli olan güç (hp) ve akü grubu kapasitesi karşılaştırıldığında yaklaşık bir sonuç elde edilebilecektir.
Araçların pilleri de eskidiğinde yenisini bulabilmek mümkün olacak mıdır. Hadi yenisini bulduk, orijinal olup olmadıkları konusunda ne gibi kaygılarımız olacak. Cep telefonlarındaki orijinal batarya konusunu hepimiz bilmekteyiz.
ASTARI YÜZÜNDEN BAHALI :D
Bu konuda güzel fikrim var!!!Şimdi mühendisler ustalar iş başına.Evet ucuz güçlü ve uzun ömürlü bir batarya icat edip yapabilirseniz bu mümkün (atom içi enerji) çok güzel olacak!SORU: Bu konuyu önceden düşünüp ilgilenen oldu mu?Bedava hazır bilgiler ile ilgileniyoruz!
elektrikli-araclarin-motorlari-nasil-calisir.jpg
 
Birkaç yer gezdim. Tek mantıklı bulduğum ilan bu oldu.
EV.png
https://www.arabam.com/ilan/galerid...del-y-performance-4wd-543-hp-21-jant/23603881
543hp motor gücü doğrultusunca araç kalkıştan sonra 100km/h hız için ekonomi modunda kullanılıyorsa 40kW/h enerji harcaması ile verilen değerlere ulaşabiliyor.
Ancak market türü araçlar diyebieceğimiz şu gibi araç verilerinde tutarsızlık oldukça fazla.
https://www.arabam.com/ilan/galerid...-araclar-araba-rks-city-m5-kastamonu/23108638
 
Birkaç yer gezdim. Tek mantıklı bulduğum ilan bu oldu.
Ekli dosyayı görüntüle 103619
https://www.arabam.com/ilan/galerid...del-y-performance-4wd-543-hp-21-jant/23603881
543hp motor gücü doğrultusunca araç kalkıştan sonra 100km/h hız için ekonomi modunda kullanılıyorsa 40kW/h enerji harcaması ile verilen değerlere ulaşabiliyor.
Ancak market türü araçlar diyebieceğimiz şu gibi araç verilerinde tutarsızlık oldukça fazla.
https://www.arabam.com/ilan/galerid...-araclar-araba-rks-city-m5-kastamonu/23108638
Ustam sonuçta gaz, fren, direksiyondan başka bir şey bilmeyen arabanın teknik verilerini nereden bilsin!?

Ben de TOGG'un 523 km uzun menzillisinin 88.5kw bataryası olduğunu biliyorum.
 
Ustam sonuçta gaz, fren, direksiyondan başka bir şey bilmeyen arabanın teknik verilerini nereden bilsin!?

Ben de TOGG'un 523 km uzun menzillisinin 88.5kw bataryası olduğunu biliyorum.
Togg Bosch marka elektrikli motor kullanıyor.Almanya,bu konuda detaylı bilim ve yenilikler çok ve güvenli.Devlet şimdilik riske girmiyor fakat yakında kopya çekip üreten yerliler olabilir!Kaliteli motor uzun ömürlü batarya sunar.
 
Bence pil/batarya konusunu fazla endişe etmeye gerek yok. Çünkü birçok farklı firma bu konuda farklı yöntemlerle ar-ge yapıyor. Lityum-iyon, lityum-demir-forfat'tan sonra lityum-sodyum, magnezyum vesair birçok yöntem geliştirildi. Şimdi ekonomik olarak uygulanabilirliği ve seri üretime geçilmesi kaldı. Mevcut Lityum pil/batarya üretimi pahalı da olsa şimdilik üretim onun üzerine kurulu olduğundan, değiştirilmesi belli bir zaman alacak. Ama 3-5 ya da 10 sene sonra çok farklı batarya teknolojileri kullanılır olacak. O zamana kadar mevcut bataryamızın da batarya ömrü sürer. Tesla'nın ABD'de istatistikleri vardı. Yıllardır hızlı şarjla şarj etmek bile çok fazla kapasite kaybı yapmıyor sonucu çıkmıştı. 2012'den beri kullanılıyor.
 
Konu güzel ama çok eksik ve yanlış bilgi içeriyor. Hatta başlığa ters olarak geçmiş ve eski teknolojiler üzerinden bir tartışma yürüyor ki bu sağlıklı değil.

ilk olarak batarya ömürleri zan edildiği gibi kısa değildir. Eski pil kimyası ve üretim teknoloji barındıran ,bu iş için yapılmamış 18650 pillerden oluşan Tesla Model S bataryası ömrüne bakarsak:
tesla-model-s-mileage-vs-remaining-battery-range-as-of-apr-2017-source-dutch-belgian-tesla-for...jpg


Kaynak:https://www.greencarreports.com/news/1110149_tesla-model-s-battery-life-what-the-data-show-so-far

Burada gözüken 150 bin Km'de bile Batarya ömrünün %90-95'ini muhafaza ettiği ki bu yakarıda belirtildiği üzere eski teknolojidir.

Buda yine Model S için yıllara göre durumu:


Ekli dosyayı görüntüle tesla_battery_by_age_3.webp

Buradaki durumda ise 10 yolsa %80'lerde kapasitesi.

Bunu genele vurursak ve gelecek için konuşursak batarya ömürleri milyon Km'lere doğru gidiyor:Hatta 2 milyon km'lik bataryaların kullanıma sunulması söz konusu.

Kaynak:
Gelelim kapasiteye, malum olduğu üzere menzil özellikle Türk insanının en büyük takıntısı.Bir aracın günlük ortalama km'si (içten yanmalılar için) 200 Km'dir der istatistikler. (senelik 72 bin km) Bugün ise ortalama bir elektrikli araç 500 km menzilli. yani 2-3 günde bir şarj etmek yeterli.

Burada mesele uzun yolsa çıkıyor. Şarj altyapısı yeni yeni oluşmaya başladığı için hem İstasyon hemde yüksek hızlı şarj ünitesi problemi var.

Lakin batarya teknolojileri bu konuda acayip bir yere doğru gidiyor. CATL firması yakın zamanda 400 Km'lik menzil için 10 dakikada dolacak bataryayı tanıttı.5 sene içinde 500 km menzili en fazla yarım saatte dolduracak bataryalar dolacaktır piyasaya.

Birde bu menzil işine katı hal bataryalarını ekelmek lazım. Görece yeni teknoloji olmasına rağmen katı hal bataryaları çok yksek menzil sunuyor.Bu konuda Toyota gibi büyük üreticiler seri üretime geçme şafağındalar:

Kaynak: https://www.toyota.com.tr/haberler-...iyle-elektrikli-araclara-da-damgasini-vuracak

Tüm bunlara ek Araç üretim mimarileri hızla değişiyor. Son trendlerden biri tek parça şasi parçaları ki bu üretim maliyetini çok dibe çekecek bir gelişme. Eğer tüm üreticiler bu yola giderse araç başı üretim maliyetleri yarıya inecek gibi gözüküyor ileri için.

Kaynak:

Bir diğer mimari değişimide 800 volt /48 volt mimarisi. Malumunuz elektrikte amper ve volt kablo işinde ters işliyor. Yani voltaj arttıkça amper taşıma değeri düşüyor ve buda daha ince kablaj getiriyor. Bunun önemi ney? Birincisi maliyet ikincisi ağırlık.Bu ikisinin getireceği avantaj ise tartışılmaz.

Tesla sadece 48 volt düşük voltaj mimari ile 80 kilo bakır ihtiyacından kurtulmuş.

Özetle Elektirkli araçlar ve yatırımları daha yeni emeklemeye başlayan bir üretim ve tüketim aracı.2030'lar gibi yakın bir tarihte ne menzil, ne şarj hızı nede içten yanmalılara göre maliyet meselesi artık hiç konuşulmyacaktır.
 
Konu güzel ama çok eksik ve yanlış bilgi içeriyor. Hatta başlığa ters olarak geçmiş ve eski teknolojiler üzerinden bir tartışma yürüyor ki bu sağlıklı değil.

ilk olarak batarya ömürleri zan edildiği gibi kısa değildir. Eski pil kimyası ve üretim teknoloji barındıran ,bu iş için yapılmamış 18650 pillerden oluşan Tesla Model S bataryası ömrüne bakarsak:Ekli dosyayı görüntüle 103621

Kaynak:https://www.greencarreports.com/news/1110149_tesla-model-s-battery-life-what-the-data-show-so-far

Burada gözüken 150 bin Km'de bile Batarya ömrünün %90-95'ini muhafaza ettiği ki bu yakarıda belirtildiği üzere eski teknolojidir.

Buda yine Model S için yıllara göre durumu:


Ekli dosyayı görüntüle 103622

Buradaki durumda ise 10 yolsa %80'lerde kapasitesi.

Bunu genele vurursak ve gelecek için konuşursak batarya ömürleri milyon Km'lere doğru gidiyor:Hatta 2 milyon km'lik bataryaların kullanıma sunulması söz konusu.

Kaynak:
Gelelim kapasiteye, malum olduğu üzere menzil özellikle Türk insanının en büyük takıntısı.Bir aracın günlük ortalama km'si (içten yanmalılar için) 200 Km'dir der istatistikler. (senelik 72 bin km) Bugün ise ortalama bir elektrikli araç 500 km menzilli. yani 2-3 günde bir şarj etmek yeterli.

Burada mesele uzun yolsa çıkıyor. Şarj altyapısı yeni yeni oluşmaya başladığı için hem İstasyon hemde yüksek hızlı şarj ünitesi problemi var.

Lakin batarya teknolojileri bu konuda acayip bir yere doğru gidiyor. CATL firması yakın zamanda 400 Km'lik menzil için 10 dakikada dolacak bataryayı tanıttı.5 sene içinde 500 km menzili en fazla yarım saatte dolduracak bataryalar dolacaktır piyasaya.

Birde bu menzil işine katı hal bataryalarını ekelmek lazım. Görece yeni teknoloji olmasına rağmen katı hal bataryaları çok yksek menzil sunuyor.Bu konuda Toyota gibi büyük üreticiler seri üretime geçme şafağındalar:

Kaynak: https://www.toyota.com.tr/haberler-...iyle-elektrikli-araclara-da-damgasini-vuracak

Tüm bunlara ek Araç üretim mimarileri hızla değişiyor. Son trendlerden biri tek parça şasi parçaları ki bu üretim maliyetini çok dibe çekecek bir gelişme. Eğer tüm üreticiler bu yola giderse araç başı üretim maliyetleri yarıya inecek gibi gözüküyor ileri için.

Kaynak:

Bir diğer mimari değişimide 800 volt /48 volt mimarisi. Malumunuz elektrikte amper ve volt kablo işinde ters işliyor. Yani voltaj arttıkça amper taşıma değeri düşüyor ve buda daha ince kablaj getiriyor. Bunun önemi ney? Birincisi maliyet ikincisi ağırlık.Bu ikisinin getireceği avantaj ise tartışılmaz.

Tesla sadece 48 volt düşük voltaj mimari ile 80 kilo bakır ihtiyacından kurtulmuş.

Özetle Elektirkli araçlar ve yatırımları daha yeni emeklemeye başlayan bir üretim ve tüketim aracı.2030'lar gibi yakın bir tarihte ne menzil, ne şarj hızı nede içten yanmalılara göre maliyet meselesi artık hiç konuşulmyacaktır.
Evet batarya geleceği ümitli güzel görünüyor,fakat ucuz olmalı,şimdi çok pahalı...Sonra trafik ve park yeri sorunu geliyor.Buna da şehir içi teleferik ile çözüm buluruz!!!Gülünç fakat İstanbul'da bir oto beş saattir yolda bekliyorum trafik yürümüyor diyor!
 
2007 yılında geleceğin arabaları ile ilgili program yapılmıştı.
Meraklı olduğum için bu DVD yi de almıştım. Hala bende.
Konu güzel ama çok eksik ve yanlış bilgi içeriyor. Hatta başlığa ters olarak geçmiş ve eski teknolojiler üzerinden bir tartışma yürüyor ki bu sağlıklı değil.
DVD içeriğinde batarya teknolojileri, araç teknolojileri herşey bulunuyor.
Yaklaşık 16 yıl olmuş ve hala lityum teknolojili pilleri bile sağlıklı olarak temin edemiyoruz.
Batarya teknolojilerinin geliştirilmesi ile ilgili bilimsel araştırmalar uzun yıllardan beri yapılmaktadır. Buna rağmen ben hala kurşun asit AKÜ'ler konusunda bile muzdarip durumdayım.
Bir cep telefonu kullanıcısı pil durumundan dolayı yeni cep telefonu almak zorunda kalıyorsa, aynı durumun araba pilleri için de geçerli olup olmayacağı konusunda şüpheliyim.

Ben konu içerisinde gelişme durumuna değinmedim. Gelişmenin ne zaman hayata geçeceği, geçmezse elektrikli araçların geleceğine değindim.
Herhangi bir yayın bu tür birçok bilgi verebilir. Önemli olan günümüzdeki şartlardır.
Örneğin bir dizüstü bilgisayarın pilini bulabilmek neredeyse olanaksız iken, DVD filmindeki (discovery channel) ne kadar güvenilrdir.
O filmde bile çok yakın gelecekte diye bahsedilmekte ve şimdiden elektrikli araç üretimi için yatırımların yapıldığı belirtiliyordu.
Ancak özellikle belirtmeliyim ki yakıt teknikleri ile ilgili anlatımlar bile günümüzde uydurma olarak kalmıştır.
IMG_2221.JPG

Bu resim DVD içerisindeki konulardan olan yakıt konusunun özetidir.
16 sene önceki bu anlatımlar bilim kurgu olarak ele alınırsa, Diğer tüm anlatımların da ne olacağını şimdiden bilemeyiz.
Eğer olay konu başındaki karikatürde olduğu üzere 15000$ pil masrafı gerektirecekse bilemem.
Tabii ki bu arada bilim adamları uzun ömürlü ve yüksek kapasiteli pil geliştirirlerse de sevinirim.
 
Evet, bataryadan önemli trafik ve park sorunu çözülmeli!!!

Her seçimde muhakkak partilerden biri kazanıyor. Ne zaman ki halk/millet/oy verenler kazanır, o zaman seçilenler sorunlara yönelik çalışırlar. Hatırlanırsa İstanbul'a aday olanlar herşey güzel olacak diye sloganlarla oy dileniyorlardı. Halka olmasa da muhakkak birilerine güzel olmuştur!
 
Sayın @Mr_YAMYAM

Bu tür Fütürizm içeren yayınlar birilerinin adı üzerinde öngörüsüdür ve ancak o kişilerin bakış açısını yansıtır. Genel itibarı ile de kaba bir yol çizer.

Lakin Endüstrinin bir yola girmesi , kelimenin tam anlamı ile milyarlarca dolar yatırım yapılması, ilk uygulamalarının son kullanıcıya ulaşması çok farklı şeylerdir malumunuz.

Şu anda EV endüstrisi için durum aynen budur. Laboratuvar ve tez aşamasından çıkmış, test aşamalarını geçmiş seri üretim aşamasına gelmiş bir sürü teknoloji var. Bu hem Batarya teknolojilerinde hem de üretim teknolojilerinde.

Biz ülke olarak çok farkında değiliz ama dünya hızla bu yola girdi ve çok hızlı hareket ediyorlar. Yılların anlı şanlı firmaları bile bu hıza ayak uydurmayıp küçülme /yok olma noktasına doğru gidiyor.

10 yıl içinde satışların yarısını geçeceği ön görülüyor Elektrikli araçlar için. Zaten bir çok firma İçten yanmalı motorlara yatırımı kesmiş vaziyette. Bunun nedeni de hem çok ar-ge masraf gerektirmesi hem de Ev teknolojilerinin hızlı ve agresif gelişimi.

Hasılı kelam yukarıda söz konusu olan çekince ve problemler elektrikli araçlar için bebeklik adımı problemleridir ve sektör çok hızla olgunlaşmaya gitmektedir.

Bir iki defada yazdığım üzere 2030'lardan sonra ortada bu problemlerin hiç biri kalmayacaktır benim tahminimce. (Küresel savaş gibi extrem şartları saymazsak)

Son olarak trafik sıkışıklığı için bir ekleme yapayım elektrikli araçların bir getirisi de bu olacak. 5G ve sonrası nesil bağlantı, otonom sürüş ve yapay zeka ile trafiğin optimum derece akması sağlanacak.Bunun alt yapısına uğraşılıyor.. Bu sayede trafik daha düzgün akacak ve siz araç kullanmayıp başka işlerle uğraşabileceksiniz araç içinde.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,155
Mesajlar
933,762
Kullanıcılar
453,255
Son üye
Cemile Şirin

Yeni konular

Geri
Üst