Türkiye i için Pil değişim maliyetine örnek:
Tesla ataçlar için 2023 Kasım başında 390 bin TL.
https://www.dolubatarya.com/haber/tesla-model-y-batarya-degisim-maliyeti-ortaya-cikti
Servis ücreti ile birlikte günümüz kuruna göre yaklaşık 500.000TL.
Karikatürdeki 15.000$ değeri burada mantıklı görülüyor.
Belirtildiği üzere piller bitinceye kadar en azından 600.000km yol yapabiliyorsa, bu durumda ekonomi hesaplamaları yapabilirsiniz.
NOT:
Sadece tesla araçların teknik verileri mantıklı görüldüğü için bu markayı örnek alıyorum. Diğer markalar ile ilgili yorum yapamıyorum.
Ben daha çok teknik ile ilgili olduğum için şu özel şüphelerimi de dile getirebilirim.
Cep telefonu kullanırken karşılaşmışızdır. Pil ömrü %60 lar seviyesinde iken stanby süresinde normal olsa da, herhangi bir aramada eğer baz istasyonuna olan mesafe biraz uzak ise, telefon aniden kapanırdı.
Bu durumun benzeri EV lerde yaşamamız normaldir. Şöyle ki.
Araç düz yolda giderken ivmelenme hızı dahilinde sürtünme ve aerodinamik kayıplarının karşılanması prensibi ile elektrik harcar.
Mesela 100km/h hız ile düz bir yolda giderken 500hp lik motoru sadece 50 beygir kadar güç harcar.
Ancak arazi koşullarını da hesaba katarsak, bir yokuşta bu araç 50 beygir güç harcaması ile yola devam edemez. Yakıtlı motorlarda olduğu gibi vites düşürülmesi ve daha fazla gaz verilmesi gerekecektir.
Bu durumda tesla araçların teknik verilerine göre 500hp lik motoru en azından 150-200 hp güç ile kullanmak gerekebilir.
Çünkü araç artık kendi ağırlığını (varsa yük ağırlığı) taşımak zorundadır.
Pil kapasitesinin düşmesi max akım kapasitesini de düşüreceği için herhangi bir aracın herhangi bir yükle herhangi bir yokuşta nasıl bir davranış sergileyeceğini kestiremiyorum.
Bu tür senaryoları da tartışmayı isterim.