Cep telefonu & elektrikli arabaların geleceği

Gelişim devam ediyor.PHEV (Plug In HEV) sınıfı hibrit elektrikli oto,hem benzin hem elektrik motor ile işliyor.Hem de kendi kendini şarj ediyor.Yakıtlı içten yanmalı motor ve elektrikli motor birleşik,şanzımanı dahi var.Bu yakıttan tasarrufta güzel gelişim.
elektrikli-otomobil-cesitleri-nelerdir.jpg
 
Benim görüşüm trafiği çözmenin bir yolu şehirleri yaymak, küçültmektir. Zamanında üniversiteler ve günümüzde sanayi ve fabrikalar şehirlerde oldukça bu zor görünüyor.
 
Bu tür Fütürizm içeren yayınlar birilerinin adı üzerinde öngörüsüdür ve ancak o kişilerin bakış açısını yansıtır. Genel itibarı ile de kaba bir yol çizer.

Lakin Endüstrinin bir yola girmesi , kelimenin tam anlamı ile milyarlarca dolar yatırım yapılması, ilk uygulamalarının son kullanıcıya ulaşması çok farklı şeylerdir malumunuz.

Şu anda EV endüstrisi için durum aynen budur. Laboratuvar ve tez aşamasından çıkmış, test aşamalarını geçmiş seri üretim aşamasına gelmiş bir sürü teknoloji var. Bu hem Batarya teknolojilerinde hem de üretim teknolojilerinde.
@Ar-kur-Tek
Teknolojinin gelişmesi konusuna katılıyorum. Hatta şunu belirteyim ben 30 yıllık çalışma hayatımda teknolojik gelişmeleri takip edebilmek uğruna mal mülk sahibi bile olmadım.
Kaldı ki kariyerim gereği oldukça fazla diyebileceğim aylık gelirim vardı. Aynı iş yerindeki çoğu arkadaşlarım arabalarının markaları ile konuşurlar, ben ise anfi idi telsiz idi teknolojik ürünlerdi bu gibi şeylerden konuşurdum.

Özetle belirtirsem...
Günümüz koşullarına göre elektrikli araç sahibi olunması mantıklı mı? Bazı arkadaşlar temiz enerji, ucuz, falan diyebilir. Onlara da katılıyorum.
Ancak belirtmem gerekirse yeni teknoloji oturuncaya kadar, günümüzdeki araçların ömürleri konusunda hiçbir şey diyemiyorum.
Belki de birkaç yıl sonra süper bir pil üretilecek ve sahip olunan araçlara da uyarlanarak, belki biraz masraflı ama tüm sorunları halledebilecek.
Şöyle düşünürsek..
Hemen 1 ay sonra öyle bir pil üretildi ki hem yüksek kapasiteli, hem de 20 yıl ömürlü olsun.
Bu pil araç için 20.000$ dahi olsa bedava gibidir. Türkiye'deki EV sahipleri hemen temin etmeseler de aracın pilleri bittiğinde anında bu pillerden alacaktır. Hatta arabam olmadığı halde ben bile alırım. Çünkü GES, UPS, ve benzer kullanımlar için mutlaka kesin çözüm olacaktır.
Ama böyle bir gelişme olmazsa EV sahiplerini o zaman ne yaparlar bilemiyorum.
 
Angaralı ustam, akıllı düşünene kadar deli dereyi geçer diye bir laf var. O misal sahip olanlar ya da satın alma durumunda olanların bence düşünmesine gerek yok. Batarya ömrünü falan düşünürsek eski sistem devam ederiz. Bizim ömrümüz de an be an tükeniyor. Londra'da oturan komşum sağdan direksiyonlu dizel bir arabayla gelmiş. Belli bölgelere bu arabalar giremiyor, vergisi parkı pahalı diyor. 2025'de mi ne hiç giremeyecekler. Sonuçta sistem elektrikliye yönelmiş durumda. Bizde henüz öyle bir planlama duymadım. İlk satın almadaki fiyat farkı sürüş esnasındaki yakıt ekonomisini kapatsa da, daha konforlu, sessiz, daha az bakım gerektiren bir teknoloji.
Bugünün fiyatları ile 2016 Ocak ayından beri seyrek araç kullanan biri olarak 52k'dan 98k'ya kadar yaptığım mesafe ile sırf yakıt olarak 110k TL yakıt ücreti ödemişim. Elektrikli olsaydı 20k TL harcardı. Artık yağı bakımları, yağ ve yakıt filitreleri, fosil yakıtlılara özgün diğer bakımlar da cabası.
Elektrikli araç için bence bataryada önemli olan mesele, evde şarja uygun park yerinizin olması. Yoksa 5 kat daha fazla para verip istasyonlarda şarj edebilirsiniz ama o zaman da benzin/mazota yakın tüketime gelirsiniz. Tabi mesele sırf yakıt ekonomisi ise.
 
Bugünün fiyatları ile 2016 Ocak ayından beri seyrek araç kullanan biri olarak 52k'dan 98k'ya kadar yaptığım mesafe ile sırf yakıt olarak 110k TL yakıt ücreti ödemişim. Elektrikli olsaydı 20k TL harcardı. Artık yağı bakımları, yağ ve yakıt filitreleri, fosil yakıtlılara özgün diğer bakımlar da cabası.
@rsimsek
Elektrikli teknolojinin kötü olduğunu söylemiyorum. Kimseler de söylemiyor. Daha ekonomik mi daha pahalı mı olduğunu da iddia etmiyorum.
Konu içeriği yabancı menşeili bir karikatür ile ilgilidir. Yani sadece ben değil, yabancı ülkeler de pil konusundan muzdarip olacak ki böyle bir karikatür yayınlamışlar.
Hatta yanlış hatırlamıyorsam bataryası değiştirilemeyen cep telefonları ile ilgili davalar da var idi.

Eğer yeni teknoloji piller geliştirilmezse veya piyasaya sürülmezse bu sistemde mevcut pillerin değişimi elektrikli araçlara gerçekte ne kadara mal olacak.
O zaman EV sahipleri ne yapacak.
O kadar aradım ama EV araç pilleri ile ilgili net bir fiyat bilgisine rastlamadım. Sadece bir sitede 300.000TL civarında olabileceği belirtilmiş. Bu da döviz bazında yaklaşık 10.000$ civarı demektir.
AYRICA.
Söylenildiği üzere EV pilleri 10 yıl garantili ise zaten bana laf düşmüyor.
İşte burada ver 10.000$ ücreti servise bir 10 yıl daha kullan. Her yıl için sadece 1000$ demektir ki günümüz kuruna göre hesaplarsak aylık kabaca 2500TL lik bir götürüsü var demektir.
 
Türkiye i için Pil değişim maliyetine örnek:

Tesla ataçlar için 2023 Kasım başında 390 bin TL.

https://www.dolubatarya.com/haber/tesla-model-y-batarya-degisim-maliyeti-ortaya-cikti
Servis ücreti ile birlikte günümüz kuruna göre yaklaşık 500.000TL.
Karikatürdeki 15.000$ değeri burada mantıklı görülüyor.
Belirtildiği üzere piller bitinceye kadar en azından 600.000km yol yapabiliyorsa, bu durumda ekonomi hesaplamaları yapabilirsiniz.
NOT:
Sadece tesla araçların teknik verileri mantıklı görüldüğü için bu markayı örnek alıyorum. Diğer markalar ile ilgili yorum yapamıyorum.

Ben daha çok teknik ile ilgili olduğum için şu özel şüphelerimi de dile getirebilirim.
Cep telefonu kullanırken karşılaşmışızdır. Pil ömrü %60 lar seviyesinde iken stanby süresinde normal olsa da, herhangi bir aramada eğer baz istasyonuna olan mesafe biraz uzak ise, telefon aniden kapanırdı.

Bu durumun benzeri EV lerde yaşamamız normaldir. Şöyle ki.
Araç düz yolda giderken ivmelenme hızı dahilinde sürtünme ve aerodinamik kayıplarının karşılanması prensibi ile elektrik harcar.
Mesela 100km/h hız ile düz bir yolda giderken 500hp lik motoru sadece 50 beygir kadar güç harcar.
Ancak arazi koşullarını da hesaba katarsak, bir yokuşta bu araç 50 beygir güç harcaması ile yola devam edemez. Yakıtlı motorlarda olduğu gibi vites düşürülmesi ve daha fazla gaz verilmesi gerekecektir.
Bu durumda tesla araçların teknik verilerine göre 500hp lik motoru en azından 150-200 hp güç ile kullanmak gerekebilir.
Çünkü araç artık kendi ağırlığını (varsa yük ağırlığı) taşımak zorundadır.
Pil kapasitesinin düşmesi max akım kapasitesini de düşüreceği için herhangi bir aracın herhangi bir yükle herhangi bir yokuşta nasıl bir davranış sergileyeceğini kestiremiyorum.

Bu tür senaryoları da tartışmayı isterim.
 
Doğrusu pil/bataryalar eskidikçe kapasitelerini kaybettikleri gibi verimli kullanılabilir gerilim aralığını da kaybediyor olabilirler. Fakat onca üretici 10 seneyi aşkın deneyimleri ile bu tür bir sorun bildirmediler ya da ben denk gelmedim. Ama yine de bu nasılsa bir SUV, dağa taşa çıkmalı diye düşünülürse ve eskimiş bir batarya ile çıkmazsa şaşırmam.
Bugün her model/marka araç desteklemese de 450kw ile şarj destekleyen modeller de çıkmakta. Bir önemli konu uzun yol için menzilin yüksek olması istenebilir. Senede kaç defa menzilden uzun yola gittiğinize bağlı olarak bir çay, kahve molasında hem dinlenip hem şarj etmek mümkün. Altyapı yeterince yaygınlaştı. Yoksa 300-400km şehir, köy, kasaba için yeter de artar bile. Çindeydi sanırım plug-in (sök-tak) batarya geliştirmişti bir model. Şarj ihtiyacı olduğunda değişim istasyonuna girip bataryayı dolu batarya ile birkaç dakikada değiştiriyorlarmış.
 
Servis ücreti ile birlikte günümüz kuruna göre yaklaşık 500.000TL.
Karikatürdeki 15.000$ değeri burada mantıklı görülüyor.
Belirtildiği üzere piller bitinceye kadar en azından 600.000km yol yapabiliyorsa, bu durumda ekonomi hesaplamaları yapabilirsiniz.
NOT:
Sadece tesla araçların teknik verileri mantıklı görüldüğü için bu markayı örnek alıyorum. Diğer markalar ile ilgili yorum yapamıyorum.

Ben daha çok teknik ile ilgili olduğum için şu özel şüphelerimi de dile getirebilirim.
Cep telefonu kullanırken karşılaşmışızdır. Pil ömrü %60 lar seviyesinde iken stanby süresinde normal olsa da, herhangi bir aramada eğer baz istasyonuna olan mesafe biraz uzak ise, telefon aniden kapanırdı.

Bu durumun benzeri EV lerde yaşamamız normaldir. Şöyle ki.
Araç düz yolda giderken ivmelenme hızı dahilinde sürtünme ve aerodinamik kayıplarının karşılanması prensibi ile elektrik harcar.
Mesela 100km/h hız ile düz bir yolda giderken 500hp lik motoru sadece 50 beygir kadar güç harcar.
Ancak arazi koşullarını da hesaba katarsak, bir yokuşta bu araç 50 beygir güç harcaması ile yola devam edemez. Yakıtlı motorlarda olduğu gibi vites düşürülmesi ve daha fazla gaz verilmesi gerekecektir.
Bu durumda tesla araçların teknik verilerine göre 500hp lik motoru en azından 150-200 hp güç ile kullanmak gerekebilir.
Çünkü araç artık kendi ağırlığını (varsa yük ağırlığı) taşımak zorundadır.
Pil kapasitesinin düşmesi max akım kapasitesini de düşüreceği için herhangi bir aracın herhangi bir yükle herhangi bir yokuşta nasıl bir davranış sergileyeceğini kestiremiyorum.

Bu tür senaryoları da tartışmayı isterim.
Bu durumda elektrikli motor ve içten yanmalı benzinli motor birleşik PHEV tipi otolar var.Yolda kalırsa benzinli motor işi görür.Diğer zamanlarda batarya ne giderse gitsin korku yok!Bu PHEV otolar bataryayı kendi kendini şarj ediyor ve şanzımanı bile var.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,156
Mesajlar
933,767
Kullanıcılar
453,256
Son üye
hafızoylum

Yeni konular

Geri
Üst