Moralimi bozdu açıkçası ama söylediğiniz iyi oldu. Yani bu Bohrverk denilen makineler parçalar birbirine kaynatıldıktan sonra onları işleyerek hataları düzeltiyor öyle mi?
Doğrudur. Makinenizin taşınması gerekir, maliyetin çok yüksek olacağını bu nedenle farklı çözümler üretilmesi gerektiğini düşünüyorum. Örneğin parçaların civata ile bağlanması gibi.
12 ila 15 mm düşünüyordum. Yeterli mi sizce?
Şu kalınlık doğrudur diyebilecek bilgi ve deneyimim yok, sadece uyarmaya çalıştım, hataları görmek biraz daha kolay. Onca maliyete ve çabaya karşın sonuç tatmin etmeyebilir. Kalınlığı yaklaşık olarak doğru önerebilmek için çok sayıda tasarım (hesap) yapmış olmak ve sonrasında makinelerin çalışmasını, sorunlarını görmüş olmak gerekir. İşin doğrusu tasarımın/hesabın yapılıp çıkan kuvvetlere göre kesit kalınlığının belirlenmesi. Öneren kişi için zor olduğu kadar alıp uygulayan kişi açısından da riskli bir karar. Hesap yoksa, levhanın ince/zayıf kalmaması için fazla kalın kullanmak zorunda kalabilirsiniz.
Sadece levhanın et kalınlığı olarak düşünmeyin, şekil de önemli. Aşağıdaki alü köprü ayağı bir örnek, lamalarla destekleyerek de benzer sonuç alabilirsiniz. Şekil etkisi ile, ağırlığı düz levhaya oranla daha az ama mukavemeti daha iyi parçalar yapılabilir. Yine iş hesaba dayanıyor, kuvvetlerin (+momentlerin) nerelerde büyük olduğunu bilirseniz sadece o kısımları destekleyebilirsiniz.
"1200mm x 1100 mm router yapıyorum.." konusunda ikinci sayfada şekil etkisi ile ilgili mesajlar da fikir verebilir.
Esneyen yerler sebebiyle raylardaki arabaların monte edildiği yerlere karton sıkıştırıldığını gördüm.
Şim bunun daha bilimsel çözümü. Hataları görebilmeniz için önce komparatörle hassas ölçüm yapmanız gerekir.
Rayların geleceği kısımlar nasıl hassas işlenebilir? Ben bütün makinanın parçalarını zaten lazer kesim CNC'lerde kestirmeyi düşünüyordum, onun hassasiyeti yeterli değil midir?
Ray için faturalar frezede işlenebilir (lazerle olmuyor), sonra kaynakla birleşirse hassasiyet yine kaybolacaktır. Kaynak sonrasında ise büyük ve şekilsiz bir gövdenin işlenmesi çok zor.
Makinenin hassasiyeti işin yapısına ve kişinin beklentisine de bağlı değişkenlik gösterebilir. Ahşap işleyeceğiniz için sanırım iş parçanızın üretim hassasiyeti, metal kalıp işleri (0.01mm benzeri) gibi çok hassas olması gerekmeyecektir ancak makinenin sağlıklı çalışabilmesi için hassas bağlanması yine de gerekli. Örneğin iş milini (spindle) bağlarken rulman faturaları birbirine paralel ve merkezleri aynı eksende (raylara paralel veya dik) olmalı.
Başka bir örnek videyo vermek istiyorum. Doğrudan sizin makinenizle benzer değil ancak çelik ve kaynakla uğraşırken nasıl sorunlar çıkıyor, komparatörle ölçüm nasıl yapılıyor gibi konularda fikir verebilir.
9-19 arası dakikaları arasını izlerseniz, köprü yapımı gösteriliyor. Kullanılan U profil geldiğinde üst kısmı düz değil, büyük olasılıkla U'nun kollarının dış yüzeyi de tam dik değildir ayrıca boylamasına doğru da eğiklikler de olabilir. U profilin yük altında dönmesini engelleyebilmek için bir levha ekliyor. Yapısı gereği U profilin kolları içte tam dik değil ve uçları eğimli bitiyor. Levhayı doğrudan vidalayamadığı için önce yardımcı lama kaynatıyor, ilave çarpılma nedeni. U profilin yüzeyinde, vidalı milin somun bağlantısı için kesim yapıyor, profilin imalatından gelen içsel gerilmeleri değiştireceği için ayrı bir çarpılma nedeni. Komparatör okumaları ile hataları belirliyor.
U profilde rayların geleceği yüzey frezede siliniyor. Belki arkadaşını fazla uğraştırmamak için, silme derinliği yeterli değil. Silme işleminden sonra az da olsa kalan çukur kısımlar görülebiliyor. Ray-U profil arası boşluğu şim ile desteklemeyi düşünüyor.
Videyonun sonraki bölümünde kutu kesitli çelik profillerden gövdenin yapımı var. Kaynaktan ileri gelen çarpılmaları azaltabilmek için epeyce çaba harcıyor.