Kartın nasıl bir şey resim varmı ?
Bir örnek :
Bipolar 8 telli motorda:
Karşılıklı 2 sargının uçlarını seri bağlayıp orta ucu kullanmazsanız bipolar orta ucuda kullanırsanız unipolar motorunuz olur.
Şimdi unipoları kenara koyalım.
8 telli motoru bipolar bağlarken 2 yol var.
Karşılıklı bobinleri ya seri ya paralel bağlamak.
Her halükarda 4 uc var .
Paralel bağlayı iken empedans yarı yarıya düşecektir.
Seri bağlı ise 2 katı artacaktır.
Böyle bir sistem sabit gerilim kaynağına bağlı ise ve-ve ya akım ayarı(chopper) yok ise :
Seri bağlıdan daha az akım akacaktır.
Bunu tork düşük olarak algılarız.
Paralel ise daha fazla akım akar ve tork yeterli görünür.
Lakin yüksek gerilimli bir kaynağımız + akım ayarlı geniş dinamikli bir sürücümüz varsa :
Paralelde olsa seride olsa ayarladığımız akımı hemde yüksek devirlerde dahi vermeye devam edeceği için tam istediğimiz gibi sürmüş oluruz.
Elektronikden az anlayanlar için şöyle denebilir.
Step motor dinamo gibidir , döndükçe kendiside
Elektrik üretir ve kendini döndüren güce terstir.
Yani karşı koyar bir nevi , devir arttıkça daha çok üretir bunu yenmek için daha yüksek gerilim uygulamalısınız.
Tam olarak söylemek gerekirse nominal akımı hep akıtabilmeliyiz.
Yani step motorları yüksek devirlerde sürmenin tek yolu gerilimi arttırmaktır.
Şimdi :
Bu yüksek gerilimi düşük devirde de verirsek motor aşırı ısınacak ve yanacaktır.
Bunun için yüksek gerilimli ( sürücü devrenin müsaade ettiği kadar) kaynağı özel sürücüye bağlarız.
Sürücüde akım ayarı olur , çıkışı ayarladığımız değerde tutacak kadar gerilimi motora uygular.
İşin özü budur.
Böyle bir sistemde seri ya da paralel pek önemi kalmaz.
Ben bu işlerden anlarım , ne yani seri ile paralel aynı olurmu hiç diyenler için :
Olmaz elbet.
Seri bağlı motorda yüksek empedans, hız için gereken akım yükselme hızlarına cevap veremez.
Paralelde daha akım daha hızlı yükselir.
Rezonans olayları daha kolay atlatılır.
Buna karşılık paralel bağlı kollarda eşit akım dağılımı - karşılıklı uygulana kuvvet çifti eşit olamayabilir.
Seri bağlıda ise bu garantidir .
Ben genelde seri bağlarım.
Bağlantı şemalarını tork ilişkilerini sürücü özelliklerini defalarca anlattık.
Özellikle @freedom33 arkadaşımıza hız sorunlarından bahsettiğinde açıkladık , ama ısrarla görmezden geldi.
Ne yapalım canı sağolsun.
Unipolar sürücü dandik sürücü demektir.
Kalite sürücüler hep bipolar olacak şekilde yapılıyorlar.
işimiz yokda 2 tane güç kaynağı mı arayacağız diye düşünüyor olabilirler .
Kalite sürücülerin girişleri 40-50-60-80-110 Vdc olur !
Akım ayarıda motorunuz için verilen nominal akıma ayarlanmalıdır !
Yukarıdaki açıklamaların ışığında , örneğin 80Vdc gerilime izin veren bir sürücüye 24Vdc uygulamak , iri kıyım cacıklıktır !
Buna karşılık 80Vdc gerilime izin veren sürücüye tam 80 uygulamakda aynı şekildedir.
Azıcık emniyet payı bırakın.