D/G cos@ hakkında bilgi

cihangir2

Üye
Katılım
23 Nis 2010
Mesajlar
24
Puanları
1
bizde 620KW 'lık 3 adet jenerator bulunmakta.bunlar aynı zamanda paraleldede çalışmakta.sormak istediğim soru 1 nolu DG'nin cos@ si son zamanlarda diğerlerinden farklı olarak yüke göre artış değilde azalma yaptığını gözlemledim.bilhassa başka jenerator ile paralelde ve yüklü iken normalde göstermesi gereken değer 0.6&0.9 dur.stop konumundaki değeri 1 dir. skaladaki max değeri 0.9 dur.paralelde iken skalada 1 okunuyor.paralelden çıkarken artı yönde yükselmesi gerekir iken eksi yöne doğru düşüyor.bunun sebebi ne olabilir? herkese şimdiden teşekkürler.saygılar...
 
jeneratör paralelden çıkarken yük atarak çıkıyor
yük atması içinde deviri kısması gerekir devir kısılınca yani yavaş yavaş aktuatör gazı kesmeye başlayınca haliyle yük diğer jeneratörlere binmeye başlıyor bu normal
paralde iken böle bir şey kesinlikle mevzu bahis olamaz paralel çalışırken cos fide bir sapma var ise o zaman bu diğer jeneratörle tam senkron olamadığını senkronlanma koşullarında küçük bir hata olduğunu gösteririr. burda kabul edilebilir boştayken biri birlerine yük basma miktarı 3 KW geçemez buda cos fide ciddi bir etkide bulunmaz ...
yada yükü paylaşamıyorlardır sizin jeneratör akım kaynağıma dönmeye başlıyordur buda olası tabi

yapmanız gereken yük atmasını az daha yavaşlatmak ve yük paylaşılm ayarlarını iyi yapamak
 
bizde 620KW 'lık 3 adet jenerator bulunmakta.bunlar aynı zamanda paraleldede çalışmakta.sormak istediğim soru 1 nolu DG'nin cos@ si son zamanlarda diğerlerinden farklı olarak yüke göre artış değilde azalma yaptığını gözlemledim.bilhassa başka jenerator ile paralelde ve yüklü iken normalde göstermesi gereken değer 0.6&0.9 dur.stop konumundaki değeri 1 dir. skaladaki max değeri 0.9 dur.paralelde iken skalada 1 okunuyor.paralelden çıkarken artı yönde yükselmesi gerekir iken eksi yöne doğru düşüyor.bunun sebebi ne olabilir? herkese şimdiden teşekkürler.saygılar...

Generatörlerde aktif güç ihtiyacı dizel motordan,endüktif reaktif güç ihtiyacıda ikaz(uyartım)akımı arttırılarak sağlanır.Generatörler genel olarak cosfi=0,7-0,8'e kadar olan yükleri rahatlıkla karşılarlar bu değerin altı sıkıntı başlar.
Üç generatörün senkronize olması için gerekli şartlar düşünülüp bu değerler senkronizasyon sistemine girilir.
620kw'lık 3 generatör var ise sistemde atıyorum 1.generatör yükü %90'ı geçtiğinde 2.generatör senkrona girecek şekilde sistem tasarlanmış olsun. Bu durumda yük 558kw'ı aşdığında 2.generatör devreye girecektir. Yani 550kw'lık bir yükü tek jeneratör karşılayabiliyorken 560-570kw'lık bir yükte yükü 2 generatör bölüşmektedir(generatör başına yük otomatikman yarıya düşer). Bu durumda haliyle 2 generatörün yükü(aktif ve endüktif) karşılaması daha kolay olacaktır cosfi 1'e daha yakın olacaktır.
 
burada küçük bir düzeltme yapmak isterim örnekle alaklı bu örnekte yanlışlık var yüke girme çokma aralığı %60 - %40 tan fazla olamaz bu sistemin kararsız çalışmasına sebep olur bir jeneraörün jeneratör çağırması için en ideal yük %60 geçtiğindedir jeneratör ne zaman devreden çıkarılmalıdır toplam yük 1jeneratörün yükünün % 60dan az olduğu zaman örnekleme ile yapacak olursak
1000 kva 2 jeneratörümüz olsun
2 jeneratör senkronda iken toplam yük 600 amperden fazla ise jeneratör devreden çıkmaz ne zamanki 600 amperin altına düştü o zaman çıkar.

aksi halde diğer jeneratör %90 a gelmişken diğer jeneratörü çağırsa zaten diğeri yetişemez bayılır
diyelimki yetişti bu sefer sistemde en ufak bir yük düşümünde diğerini çıkaracaktır . çıktığı anda yük tekrar yüzde 90 a gelecektir geri çağıracaktır bu böylece devam edecek tir bu nedenle yük alma atma olayını %60 - % 40 aralığını geçirmemeye özen gösstermeliyiz

bunu anlatmamadaki sebep jeneratör seçimi yapılırken dikkatli yapılması gerektiğidir ..
senkron sistemler işletme maliyetlerini düşürmek ve sistemi efektif olarak en ekonomik biçimde kullanmak için tercih edilir . bazı yerlerde güç miktarı çok fazla olabilir o konu dışında
o halde 2 adet 1000 kva yerine 4 ADET 500 KVA SEÇMEK MANTIKLI OLABİLİR
bazı durumlarda 20 tane yüz kva en mantıklı seçim olabilir
bu yükün durumu karekteristiği devreye girme çıkma şekli ihtiyaç hissedilen süre vb gibi bir sürü etkene bağlıdır

mesela gemilerde her zaman çok sayıda ama küçük güçlerde jeneratörler tercih edilir gemi seferdeyken yada iş yapmazken buyuk güçlere ihtiyaç hissedilmez güç gerektikçe jeneratör devreye alınır limanda vinçler makineler vs gerekince fulll devreye alınır gene gemi sefere çıkınca 200 kva tüm gemiye kafi gelebilir . gibi özel etkenleri göz ardı etmemek lazım

ama burdaki sorun farklı konunun başlığındaki sorun bir jeneratörün cos fisi nin diğerlerinden farklılık göstermesi elbetteki FULL AS hocanın yazdıkları yanlış şeyler değil ama konunun özünde bir ayar sıkıntısı yatıyor bunu anlatmak istedim
 
burada küçük bir düzeltme yapmak isterim örnekle alaklı bu örnekte yanlışlık var yüke girme çokma aralığı %60 - %40 tan fazla olamaz bu sistemin kararsız çalışmasına sebep olur bir jeneraörün jeneratör çağırması için en ideal yük %60 geçtiğindedir jeneratör ne zaman devreden çıkarılmalıdır toplam yük 1jeneratörün yükünün % 60dan az olduğu zaman örnekleme ile yapacak olursak
1000 kva 2 jeneratörümüz olsun
2 jeneratör senkronda iken toplam yük 600 amperden fazla ise jeneratör devreden çıkmaz ne zamanki 600 amperin altına düştü o zaman çıkar.

aksi halde diğer jeneratör %90 a gelmişken diğer jeneratörü çağırsa zaten diğeri yetişemez bayılır
diyelimki yetişti bu sefer sistemde en ufak bir yük düşümünde diğerini çıkaracaktır . çıktığı anda yük tekrar yüzde 90 a gelecektir geri çağıracaktır bu böylece devam edecek tir bu nedenle yük alma atma olayını %60 - % 40 aralığını geçirmemeye özen gösstermeliyiz

bunu anlatmamadaki sebep jeneratör seçimi yapılırken dikkatli yapılması gerektiğidir ..
senkron sistemler işletme maliyetlerini düşürmek ve sistemi efektif olarak en ekonomik biçimde kullanmak için tercih edilir . bazı yerlerde güç miktarı çok fazla olabilir o konu dışında
o halde 2 adet 1000 kva yerine 4 ADET 500 KVA SEÇMEK MANTIKLI OLABİLİR
bazı durumlarda 20 tane yüz kva en mantıklı seçim olabilir
bu yükün durumu karekteristiği devreye girme çıkma şekli ihtiyaç hissedilen süre vb gibi bir sürü etkene bağlıdır

mesela gemilerde her zaman çok sayıda ama küçük güçlerde jeneratörler tercih edilir gemi seferdeyken yada iş yapmazken buyuk güçlere ihtiyaç hissedilmez güç gerektikçe jeneratör devreye alınır limanda vinçler makineler vs gerekince fulll devreye alınır gene gemi sefere çıkınca 200 kva tüm gemiye kafi gelebilir . gibi özel etkenleri göz ardı etmemek lazım

ama burdaki sorun farklı konunun başlığındaki sorun bir jeneratörün cos fisi nin diğerlerinden farklılık göstermesi elbetteki FULL AS hocanın yazdıkları yanlış şeyler değil ama konunun özünde bir ayar sıkıntısı yatıyor bunu anlatmak istedim

Evet jeneratör setup girdileriyle ilgili bir sıkıntıda olabilir bu durum. Ancak şunları belirtmek isterim;
Senkronizyonda stabilite önemlidir buda ayarlarıyla ilgilidir 1.generatör yükünün %60'ı veya %90'ında 2.generatörün devreye girmesiyle alakalı değildir. Genel olarak yükün değişim aralığı bellidir bir sürü kıstas değerlendirilir ayarlar yapılmadan önce. 1 generatör %90 yükte bayılmadan çalışıyorsa 2.jeneratörün senkrona takviyeye girdiğinde bayılması adım yüküyle ilgilidir verdiğim %90 değer örneği bu açıdan biraz fazla olmuş snservetd bu konuda haklı. 2.Generatör 1.Generatör yükü %90 çıkınca devreye girer ama yük%40'a düşmeden senkrondan çıkmayacak şekilde ayarlanabilir setupta çok farklı senaryolar yapılabilir. Bu ayarların nasıl yapıldığının detayları tamamen bir uzmanlık konusudur zaten çünkü bir sürü parametre vardır.
Genel olarak değerlendirirsek sıkıntı yaratacak bir durum değildir müsait bir zamanda yetkili servisin inceleme yapması uygun olacaktır.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,834
Mesajlar
930,598
Kullanıcılar
452,662
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Geri
Üst