Dimmer ile dc motor kontrolü ve devirde titreme

0M42

Katılımcı Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
595
Puanları
56
Merhaba kolay gelsin. 300 vdc motorum var basit bir şekilde devir ayarı kontrolü yapmak istedim. Elimde fotodaki dimmer den vardı bende çıkışını köprüyle doğrultup bir tane kondansatör ekleyerek motora bağladım. Çalışmasına çalışıyor ayarlama da yapabiliyorum ancak motorda üst devirlere doğru titrek bir çalışma oluyor. Bu titreme hem sesle hemde gözle fark edilebiliyor. Bunu nasıl çözebilirim kondansatör değeri 150uf..
 

Ekli dosyalar

  • 1_org_zoom.jpg
    1_org_zoom.jpg
    72.9 KB · Görüntüleme: 5
Dimmer faz kiyici. Titreme bu dimmer ile temiz dc elde edilemediği anlamına gelir. Mantıken çıkış kapasitorunu arttırmak faydalı olur düşüncesindeyim.

Ama denemedim. Sadece fikir.
 
Serkan ustam kondansatör kapasitesinin yetmeme ihtimali aklıma geldi ama dimmeri aradan çıkarıp direk şebeke gerilimini köprü ile doğrultup aynı kondansatör ile motora bağladığımda son devirde pürüssüz bir şekilde dönüyor o yüzden kondansatör konusunu elemiştim. Kapasiteyi yükseltip tekrar deneme yapayım.
 
Söyle söyleyeyim,

Dimmer olmadan şebekeye başladığımızda sinüs sinyali kapasitorun yeteri kadar sarj olmasını sağlıyor.

Araya dimmer girdiğinde sinüs sinyali kirpildigi için ortaya bozuk bir sinyal şekli cikiyor. Kirpilmis sinyalde dik şekilde inişler var. Bu inişleri cikistaki kapasitor desteklemiyor ise motorda darbeli çalışma yada ses duyulması normal.

Deneme için eklenecek yada büyütülecek kapasitor sonucu nazil etkilediği görülür.

Kolay gelsin.
 
DC motor uygulamalarinda tristorlu kiyici kullanilir ve yapilari dimmerdan biraz farklidir.
Tetikleme acisini EMF degerine gore belirleyerek regulasyon da yapar.

Thyristor+Speed+Control+of+a+D.C.+Series+Motor.jpg
 
DC motor uygulamalarinda tristorlu kiyici kullanilir ve yapilari dimmerdan biraz farklidir.
Tetikleme acisini EMF degerine gore belirleyerek regulasyon da yapar.

Ekli dosyayı görüntüle 91648
Bu devrenin daha kompleksi olarak 3 tristorle ilk kalkışını yapan ve daha sonra kontaktör üzerinden çalışmaya devam eden akülü lokomotiflerimiz vardı. Ama sistemleri sizin verdiğiniz devre kadar basit değil tabiki . Devre üzerinden geçen akımı ölçen sönt akim trafoları ve bundan gelen bilgilerle sistemi kontrol eden Elektronik kartlar mevcut .
 
Bu devrenin daha kompleksi olarak 3 tristorle ilk kalkışını yapan ve daha sonra kontaktör üzerinden çalışmaya devam eden akülü lokomotiflerimiz vardı. Ama sistemleri sizin verdiğiniz devre kadar basit değil tabiki . Devre üzerinden geçen akımı ölçen sönt akim trafoları ve bundan gelen bilgilerle sistemi kontrol eden Elektronik kartlar mevcut .

Galiba soft starter yapılmış.

Benim çalıştığım sistemlerde de 200 - 500 kW gücündeki üçgen bagli motorlar 6 adet tristorun ikili ters baglantisi ile 3 lu grup yapılmış ve bu grupla 380 volt trifaze sistemlerde motor starter yapılmış.

Kalkış teknik olarak yumuşak şekilde oluyor. ( ben pek yumuşak olduğunu düşünmüyorum ama )
 
DC motor uygulamalarinda tristorlu kiyici kullanilir ve yapilari dimmerdan biraz farklidir.
Tetikleme acisini EMF degerine gore belirleyerek regulasyon da yapar.

Ekli dosyayı görüntüle 91648

Teşekkür ederim, bir tane hobi maksatlı gravür taşlama yaptım motor olarak blender dan çıkma bir motoru kullandım bu tür aletlerde devir ayarı yerine göre önem arzettiği için her devirde dengeli çalışsın istiyorum.

Ayrıca bir tane de proxxon gravür taşlamam var her devirde gayet pürüssüz bir şekilde dönüyor. Bu konuyu açtıktan sonra proxxon u söküp devresine bir bakayım dedim. Bildiğimiz dimmer devresi sadece triyak olarak BTB16, kondansatör olarak ta kutupsuz 220nf. kullanmış. Bendeki kartın üzerinde ise BTA24 var. Kondansatörü ayırıyorum devir düşüyor ve titreşim azalıyor (maksimum devirde). Elimde yüksek voltaj kondansatör olmadığı için kapasiteyi yükselterek deneme yapamadım şimdilik.

Tristör lü bir devre deneyeceğim yada.
 
Kondansatoru sok ve motor uclarina semasini verdigim devredeki gibi bir ters diyod baglamayi dene.
 
Son düzenleme:
Dediğiniz gibi kondansatör olmadan motor kutuplarına ters diyot bağladım ve titreşim tamamen kesildi ancak kondansatörü eklediğimde yine oluyor.

Motorlar da emk olayı mı var? Diyotun buradaki görevi nedir pwm ile de sürülmüyor diyotun manasını anlayamadım.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,804
Mesajlar
930,248
Kullanıcılar
452,605
Son üye
mehmet-azaplar

Yeni konular

Geri
Üst