Direk yol verilecek en büyükmotor hesabı

CEVDET ÇALIK

Profesyonel Üye
Katılım
30 Ara 2009
Mesajlar
1,057
Puanları
481
Yaş
54
Arkadaşlar,

Ekte, tesislerde direk yol verilecek en büyük motor hesabı bulunmakta.(emo'nun sitesinden)
 

Ekli dosyalar

  • Direk Yol verilecek en büyük motor gücü hesabı.pdf
    177 KB · Görüntüleme: 124
Bu bilgilerde yararlı olabilir.
 

Ekli dosyalar

  • motorlarda yolalma T.Odabaşı.rar
    104.7 KB · Görüntüleme: 49
  • Direk Yol verilecek en büyük motor gücü hesabı.pdf
    177 KB · Görüntüleme: 47
  • Trafo seçimi T.Odabaşı.rar
    907.2 KB · Görüntüleme: 40
5 kw. dan büyük motorlara yıldız/üçgen yolverilmesi şartı, 50/60 yıl önceki Elektrik İç Tesisat Talamatnamalerınden alınma olup, halen yürükükde gitmektedir. O zamanki, şehir içi mahalli dızel elektrık santralleri, 100,150, 250 kVA gibi güçlerde oldugundan. bu güçteki motorlara direkt yol verdirilmiyordu.
Yani, 60 yıl önve, 5 yasında bir çosuga ceket diktirildi, bu gün hala oceketle ıdare etmesi istenmektedir.

Bu gün, tesisin gücü yetıyorsa, çok daha büyük güçdeki motorlarada direkt yolverilmektedir. Sargıları yıldız baglı 25 hp güclerinde bir çok motora direkt yol veren tesıslerde bulundum, bagladım. Bu, tamamen bu günkü teknolojiye ve tesisin gücüne baglı olmaktadır.
 
5 kw. dan büyük motorlara yıldız/üçgen yolverilmesi şartı, 50/60 yıl önceki Elektrik İç Tesisat Talamatnamalerınden alınma olup, halen yürükükde gitmektedir. O zamanki, şehir içi mahalli dızel elektrık santralleri, 100,150, 250 kVA gibi güçlerde oldugundan. bu güçteki motorlara direkt yol verdirilmiyordu.
Yani, 60 yıl önve, 5 yasında bir çosuga ceket diktirildi, bu gün hala oceketle ıdare etmesi istenmektedir.

Bu gün, tesisin gücü yetıyorsa, çok daha büyük güçdeki motorlarada direkt yolverilmektedir. Sargıları yıldız baglı 25 hp güclerinde bir çok motora direkt yol veren tesıslerde bulundum, bagladım. Bu, tamamen bu günkü teknolojiye ve tesisin gücüne baglı olmaktadır.

ama yanlış olan bir şey var, direk yol vermede sorun yok, ama direk yol vermede motor 5-6 katı akım çeker, bu sefer nasıl bir koruma düşünüyorsunuz? yani, daha da açayım konuyu;
bir motor düşünün ki 3 faz - 5kw, yaklaşık 25 amper çekiyor, bu motora 32A -40A civarı 4pole mcb koyduk yada kontaktör ve termik koyduk ki motoru sıkışma yada aşırı akıma karşı korusun, peki şimdi direk yol verirsek bu motor 100ampere kadar akım çekecek, öyleyse motoru nasıl koruyacagız?? normal çalışma akımı 25 amper olan motora 100ampermi koruyucu takalım???
 
Sayın Volkan vaiz,

Motor koruma şalter seçimlerini aşağıda bulunan dökümandan seçmeni tavsiye ederim.Bu ürünler Sigorta ve termik'i bütün halinde kendi bünyesinde bulunduran kompak ürünlerdir.(Tek bir ürünle sigorta ve termik seçmiş olursun)

Bu ürünler motorların ilk kalkışındaki yük akımları bir kaç saniyelikde olsa göz ardı ederler.
upload_2014-11-12_8-32-52.png
 
Sayın Volkan vaiz,

Motor koruma şalter seçimlerini aşağıda bulunan dökümandan seçmeni tavsiye ederim.Bu ürünler Sigorta ve termik'i bütün halinde kendi bünyesinde bulunduran kompak ürünlerdir.(Tek bir ürünle sigorta ve termik seçmiş olursun)

Bu ürünler motorların ilk kalkışındaki yük akımları bir kaç saniyelikde olsa göz ardı ederler.
Ekli dosyayı görüntüle 20268
bilgi için çok saol, ama herhangi bir yol verme şekli var iken, neden direk yol verelim ki, ama illede direk yol vereceksen söyledigin şey dogru
 
Eğer şebeke(trafo) gücü yeterli ise, motorlara en uygun yol verme metodu direk yol vermedir.

Diğer yol verme metodları(yıldız-üçgen,oto trafosu, dirençle yol verme v.s.) direk yol vermenin uygun olmadığı şartlar karşısında oluşmuşlardır.
 
Arkadaşların anlattıklarına ilave olarak;

Motorlara yol vermede motorun çalıştıracağı sistem belirleyici rol oynar. Örneğin rediktöre akuple bir konveyörde 55 kW dahi olsa direk yol verme kullanmanız gerekebilir. Yada 30 kW kayış kasnaklı bir fan motorunu direk kaldırmanız çok zor olabilir.

Çok kaba bir örnek ile: Arabanız inişte veya düz yolda ise 2 hatta 3 üncü viteste kaldırabilirsiniz. Yokuş yukarı ise mecburen 1 vitesten başlamak zorundasınız.

Gördüğüm en yüksek direk yol alan motor 250kW tasarladığım en yüksek direk yol verilen motor 55kW (2 adet 0.5 saniye fark ile 37 kW olanın projesini yayınlamıştım galiba)
 
7.5 kW da motor önüne gelmeden karar verilmemelidir.
7.5 kW altı direk kaldırılabilir. 7.5 kW üstü direk kaldırılamaz.
 
z önce, burada yapılmıs paylaşımları okurken, 1995 tarıhlı iç tesisat yönetmeliğinde bir maddeye rastladım. Teknık olarak ızın verılen dırakt yol verme sınırlarını yazıyor.Bilgilerinize..
 

Ekli dosyalar

  • elektrık iç tesısat yön..png
    elektrık iç tesısat yön..png
    107.8 KB · Görüntüleme: 43

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,748
Mesajlar
929,558
Kullanıcılar
452,477
Son üye
zeynolll
Geri
Üst