elektrik motoru dönüş yönü değiştirme

Aynı dert bende de var. Benim motordan 4 kablo çıkıyor. Ben Yönü değiştiremedim.
 
ACİL YARDIM .
Motordan çıkan kablolar ; SİYAH ile BEYAZ birlikte KIRMIZI ile YEŞİL de birlikte çıkıyor. Bu motorda iki tane fiş girişi var. İkisini de ayrı ayrı bağladığımda motor hep saat yönünde çalışıyor. Nasıl bağlantı yapmalıyım ki ters yönde çalışsın. Elimdeki Motor 1.1 kW lık ve redüktörlü( çark dişli) bir motor. Yer süpürme makinesinden sökülmüş bir motor.



Forumdan yararlanarak uçları değiştirdim. Geri (sola)dönüş başladı fakat normal (sağa) dönüşünden biraz yavaştı ayrıca motorun arkasındaki fan soğutmayı tam olarak yapamıyordu.
Bir dakika sonra içeriden dumanlar çıkmaya başladı.mecburen Fişi çektim. Tekrar eski bağlantıyı (sağa dönüş) yaptım.

Sorun şu; ters dönüş gerçekleşti fakat bu sefer de motor normalden daha yavaş devir yapıyor ve fan kanatları ters dönüş olduğu için olsa gerek soğutma yapmadığından motor aşırı ısınıp içeriden duman çıkarıyor.

Ne düşünüyorsunuz?
 
Bir fazlı asenkron mortorlarda
1- Ana ve yardımcı sargı olmak üzere iki sargı vardır. Ana sargı asıl işi yapan sargıdır. Yardımcı sargı ise motora ilk hareketi sağlayan sargıdır.
2- Kondansatör yardımcı sargıda faz açısı farkı oluşturmak için kullanılır. Yardımcı sargının faz açısı ana sargınınsan farklı olmalı ki motor ilk hareketini alsın.
3- Merkezkaç (santrifüj) anahtarı vardır. Motor anma hızına ulaştığında yardımcı sargıyı devreden çıkarmak için kullanılır. Yardımcı sargı devreden çıkmazsa sargı yanabilir.
4- Devir yönü değişmesi için yardımcı sargı yönünün değişmesi gerekir.
5- Yardımcı sargı görevini yapmıyorsa ya da kondansatör arızalanırsa motor ilk hareketini almayacaktır. Bu durumda motor milini el ile hangi tarafa çevirirseniz motor o yöne dönmeye başlar.

Ek olarak motor ters yöne yavaş dönüyor ve ısınıyor diyorsunuz. Eğer motor tam hızına ulaşmamışsa merkezkaç anahtarı yardımcı sargıyı devreden çıkarmadığı için yardımcı sargı ısınıyor olabilir. İki sebeple motor tam hızına ulaşmaz. Birincisi kondansatör arızalıdır, ikincisi bağlantı yanlıştır.

Yanlışım varsa düzeltin, hatasız kul olmaz demiş Orhan amca

** TT ile mobilde **
 
İki sebeple motor tam hızına ulaşmaz. Birincisi kondansatör arızalıdır, ikincisi bağlantı yanlıştır.
** TT ile mobilde **[/QUOTE]
Kaptan selam
Motora kondansatörsüz enerji verildiğinde motordan dızılama sesi geliyor ve hareket olmuyor. Kondansatör bağlanınca sorunsuz çalışıyor. Buradan kondansatörün sağlam olduğu sonucuna varıyorum .
Ters dönüş için yardımcı sargının hangisi olduğunu bilemediğim için, Bağlantıyı, kondansatör ün bağlı olduğu uçları ters bağlayarak yaptım ve daha önceden de dediğim gibi Ters dönüş gerçekleşti. Ama ne hikmetse bu sefer yavaş bir dönüş oldu Ve motor fanı motor kanatlarına doğru üfleme yapmadı. Ve 30-40 saniye sonunda motor ısınmaya ve içten dumanlar çıkmaya başladı.
Ana sargıyı mı ters bağlamalıyız acaba.?
Ana sargı kabloları hangisi anlamadım. Motordan çıkan 4 kablodan ikisi SİYAH VE BEYAZ olan zaten bir köprü ile birleştirilmiş. Diğer ikisi YEŞİL İLE KIRMIZI ise kondansatör uçlarına bağlanmış durumda.
Not: Bu motor ön kutusunda dişlileri olan ve normalde de ağır devir yaptırılan bir motor. Bunu manuel çevrilen kıyma makinesine doğrudan bağlamak istiyorum. Malum kurban Bayram'ı arefesindeyiz.
Bu arada Bayram'ınız kutlu olsun.

 
Son düzenleme:
Ana sargı kalın kesitli telden çok spirli yardımcı sargı ince kesitli telden az spirli olarak sarılır. Bağlantı doğru gibi görünüyor. Ana ve yardımcı sargıların bir uçları birbirine bağlıdır. Ters hareket için tek yapman gereken yardımcı sargının hangisi olduğunu biliyorsan, o sargının uçlarını yer değiştirmen. Bu konuda ben buradan hiçbirşey söyleyemem. Eğer dört kablodan ikisinin kesiti ince ise o yardımcı sargı uçlarıdır.

** TT ile mobilde **
 
ana sargı ve yardımcı sargı omajları farklıdır. motor ters döndüğü zaman aşırı ısınması ve yavaş dönmesi buna bağlıdır. iki sargının omajlarıda eşit olmalı ki randıman versin ben bu motoru istediğin gibi kullanamazsın her zaman sıkıntı yaratır. dönüş yönü saat yönüdür bence fazla zorlama motor yanabilir.
 
Verdiğin bağlantı renklerine göre motorun;

Yardımcı sargı uçlarından biri ...F noktasına bağlı olan ...........Kırmızı renkli kablo.
Yarımcı sargının diğer ucu ise ...B ve C noktasına bağlı olan......Turuncu yada Siyah renkli kablo
Ana Sargı uçlarından biri yine...B ve C noktasına bağlı olan......Turuncu yada Siyah renkli kablo
Ana sargı uçlarından diğeri ise....A noktasına bağlı olan ............Yeşil renkli kablo

Yapacağınız şey Turuncu ve siyah kabloyu bağlandığı yerden ayırıp boşa alarak, bir avometre vasıtasıyla Yardımcı sargının diğer ucunu(Turuncu yada Siyah kablo) bulmak. Boştayken direnç gösteren uç yardımcı sargını diğer ucu olacak.

Madem uçları açarak bulacağız bunu, açmışken yardımcı sargı direncini ve ana sargı direncinide ölçün. Ölçüm sonucunda bulacağınız şey;

(yardımcı sargı ince telli yüksek dirençli, ana sargı kalın telli düşük dirençli)

Yardımcı sargı R1=29
Ana sargı R2=006

şeklinde bir ölçüm olacak.

Tüm bu ölçümler sonucunda diyelim ki Turuncu renkli uç yardımcı sargının diğer ucu olarak bulundu. Bu durumda motoru terse döndürmek için resmini çizdiğiniz bağlantıya göre;

Turuncu renkli kabloyu B'den çıkarır ve F'ye takar, F'deki kırmızı kabloyuda çıkarır B'ye takarsan(yani yardımcı sargının uçlarını değiştirirsen) motorun ters dönmeye başlayacaktır.
 
Sayın hocam öncelikle iyi Bayram'lar diliyorum. ben hiç bir ölçüm yapmadan sadece A daki yeşil kablo ile F deki kırmızı kabloyu yer değiştirmiştim ve dediğim olaylar gerçekleşmişti. Yavaş geri dönüş ve ısınma sonucu duman.
Dediğinizi deneyeceğim İnşallah.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…