elektrik motoru dönüş yönü değiştirme

IMG_0060.JPG
Eğer motor boştayken normal çalışyorsa ileri ve geri de dönüyorsa sizin bağladığınız yük motor için çok fazla büyük bu şekilde çalışmaya devam ederse motor yanar eğer motor etiketlerine uygun amperde koruyucularınız(termik şalter ve Sigorta gibi)yoksa motorunuz yanacağı gibi yangında çıkarabilir!
Hocam bu motor sanzıman aracılıgıyla merdaneli ç.makinesinin hem merdanesini çevirip hem de makinenin üzerinde ki sıkma merdanelerini çeviriyordu. Dolayısı ile güçsüz bir motor olduğunu düşünmüyorum. Benim bağladıgım ise el ile cevrilen el değirmeni tarzı bi öğütücü onunla haşhaş öğütüyoruz. Şu makine

Bir ohmmetre vasıtasıyla;

Müşterek(beyaz) uç ile, yardımcı sargının(siyah) ucu arasındaki direnci okuyun...R1
Müşterek(beyaz) uç ile, ana sargının(mavi) ucu arasındaki direnci okuyun...R2

R1 ve R2 direnci eşit ise, bu motor her iki yöne de döndürülebilir. Kondansatör yardımcı sargıya seri bağlı iken sağa dönüyor ise, kondansatör ana sargıya seri bağlı iken sola dönecektir.

1 fazlı motorların kalkışı için kondansatör şarttır. Kalkışı motor milini elle döndürerek de yaptırırsın ama akıl karı iş değildir.
Dediklerinizi bi deneyeyim hocam. Kondansatör fotoğrafta ki gibi bağlı.motorun normal çalışma yönündeyken kalkışı kendisi yapıyor problem yok gibi. Ama yönünü değiştirip haşhaş değirmenine bağladığımda kalkış yapamıyor, elle itiyorum çalışmaya başlıyor.
 
hocam size başta ta izah ettim.
boşta çalışması sizi yanıltmasın
kapasitörün ömrü dolmaya yakın motora yükte yol veremez önce el ile bi kuvvet uygulamak gerekebilir. Bu durumu yaşamamanız açısından sizden kapasitörü değiştirmenizi öneririm. 10 mf bir kapasitör alın, göreceksiniz çalışacaktır.
ters çalışması ile ilgili sakıncalı durumu @elektrisyenlik bey izah etmiş
 
hocam size başta ta izah ettim.
boşta çalışması sizi yanıltmasın
kapasitörün ömrü dolmaya yakın motora yükte yol veremez önce el ile bi kuvvet uygulamak gerekebilir. Bu durumu yaşamamanız açısından sizden kapasitörü değiştirmenizi öneririm. 10 mf bir kapasitör alın, göreceksiniz çalışacaktır.
ters çalışması ile ilgili sakıncalı durumu @elektrisyenlik bey izah etmiş
Hocam kapasitor degerleri bu fotografta. Alacagim kapasitorle ilgili bir link verirseniz cok sevinirim. @elektrisyenlik bey ters calışmayla alakalı dirençleri eşitse her iki yönde de çalışabilir dedi hocam. sakıncalı bi durum belirtmedi gibi?
 

Ekli dosyalar

  • IMG_0062.JPG
    IMG_0062.JPG
    322 KB · Görüntüleme: 21
Bir ohmmetre vasıtasıyla;

Müşterek(beyaz) uç ile, yardımcı sargının(siyah) ucu arasındaki direnci okuyun...R1
Müşterek(beyaz) uç ile, ana sargının(mavi) ucu arasındaki direnci okuyun...R2

R1 ve R2 direnci eşit ise, bu motor her iki yöne de döndürülebilir. Kondansatör yardımcı sargıya seri bağlı iken sağa dönüyor ise, kondansatör ana sargıya seri bağlı iken sola dönecektir.

1 fazlı motorların kalkışı için kondansatör şarttır. Kalkışı motor milini elle döndürerek de yaptırırsın ama akıl karı iş değildir.
Hocam Müşterek + Yardımcı sargı R1=29
Müşterek + Ana sargı R2=006
Malesef eşit görünmüyor. Başka bir öneriniz var mı ne yapılabilir?
 
Başka bir öneriniz var mı ne yapılabilir?

Sargıların omajları eşit olmadığından devir yönünü dediğim şekilde değiştirmek olmaz.
Bu şekilde olan(yardımcı sargı ince telli yüksek dirençli, ana sargı kalın telli düşük dirençli) 1 fazlı motorda devir yönünü değiştirmek için motordan 4 uç çıkmış olması gerekir.
Bu durumda statorun içerisinde birleştirilerek(ana sargının bir ucu ile yardımcı sargının bir ucu) ortak uç haline getirilen ucu ayırıp dışarı 2 uç olarak çıkarmak gerekiyor.

Bu mümkün mü? Bobinajcı ustalar ne der, sormak lazım.
 
Arkadaslar adam iki kabloyu ters cevirmis ve motor ters donmus..teoride bilinen sey evet klemens kutusuna 2 ana 2 yardmci 4 uc cikar.ikisinden birinin uclari yer degstrilirse motor ters doner..hep boyle biliriz ama benim elime gecen hic bir tek fazli motorda 4 uc goremedim.hep birer uclari ortak 3 uc..3 uc cikarilmis motorlarda kondansator uclarinin klemenste yer degstrlmesi kafi..kondenser fanlari ve aspirator motorlarini bu sekilde ters ceviriyorum..universal motorlarinda farkli bir uygulamasi oldugunu sanmiyorum.ki arkadas zaten bu sekilde yapip motoru ters cevirmis..
 
Sargıların omajları eşit olmadığından devir yönünü dediğim şekilde değiştirmek olmaz.
Bu şekilde olan(yardımcı sargı ince telli yüksek dirençli, ana sargı kalın telli düşük dirençli) 1 fazlı motorda devir yönünü değiştirmek için motordan 4 uç çıkmış olması gerekir.
Bu durumda statorun içerisinde birleştirilerek(ana sargının bir ucu ile yardımcı sargının bir ucu) ortak uç haline getirilen ucu ayırıp dışarı 2 uç olarak çıkarmak gerekiyor.

Bu mümkün mü? Bobinajcı ustalar ne der, sormak lazım.
Belki bobin uçlarını dışarı çıkarıp orada birleştirmişlerdir (bir umut).
Stator üzerindeki fişlerin bulunduğu parçanın resmini bobin bağlantıları görünecek şekilde çekebilirmisin.
Yalnız söylediğine göre kablo yerlerini değiştirdiğinde ters dönüyor olmasında bir gariplik var.
 
Fotograf cektim fakat sargiya girisler gözle de görünmüyor. Fotonun birinde ince ve kalin tellerde gözükmekte.
Motorun iki tarafada dondugunden supheniz olmasin dedigim gibi denedim hocam.

20160822_234229.jpg
20160822_235158.jpg
 

Forum istatistikleri

Konular
129,806
Mesajlar
930,281
Kullanıcılar
452,608
Son üye
murat620

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst