elektrik motoruna göre termik ayarı

Tüm soruları ve verileri birleştirip sonuca ulaşalım.

1-Motorun etiketinde 2 farklı güç olduğuna göre, bu motorun miline yüklenecek güç ne kadardır(22,5 kW mı, 42 kW'mı?)

C-1: Motor klemenslerine bakıldığında, motordan her bir faz için 4 uç, toplamda 12 uç çıktığı görünüyor. Yani motorun her bir fazının birbirine parelel bağlanabilecek 2 adet sargısı var. (yanılıyor muyum?). Yani her iki motorda 42 kW olarak görünüyor. Ancak kafama takılan soru şu. Neden motor'a tek sargı sarılıp sadece 22,5 kW'lık yada sadece 42 kW yapılmamış??

2-Motor 42 kW ve üçgen bağlıysa ayarlanacak akım nedir?

C-2: Motorun çekebileceği akım 42 kW yük için 70 A olduğundan ayarlanması gereken termik akımı 70 A olacaktır. Daha düşük ayarlanmış olan termik, yani sizin 44 A olarak ayarladığınız akım, motor daha yük kaldıracakken motoru enerjisiz bırakacaktır. Koruma açısından bir zararı yok ancak motor yükü artarsa yük karşılanabilecekken karşılanmamış olur.

3-Motor 42 kW ve yıldız-üçgen yol verilyorsa ayarlanacak akım nedir.

C-3 Termik ana kontaktörden sonra konduğu için çekilecek akım 70/kök3=40 A olacaktır. Daha düşük ayarlanmış olan termik, yani sizin 28 A olarak ayarladığınız akım, motor daha yük kaldıracakken motoru enerjisiz bırakacaktır. Koruma açısından bir zararı yok ancak motor yükü artarsa yük karşılanabilecekken karşılanmamış olur.

Kırmızı ile yazdığım kısım için başka yorumlarada ihtiyaç var.

https://www.kontrolkalemi.com/forum...il-yildiz-ucgen-kalkis/sayfa5.html#post195871 bu yazımı ve öncekileri de okuyunuz.

saygılar..

Neredeyse tüm asenkron motorlar tek sargılı olarak imal edilse de uygulamada farklı motor tipleri ile de karşılaşmaktayız.Standart motorları bir yana bırakırsak:
2tip daha motor bulunmaktadır.
A)dahlender motorlar
B)bağımsız çift bobinli motorlar.
Motor etiketindeki devir aynı olduğuna göre söz konusu motorun çift bobinli bağımsız sarımlı olduğunu kabul ediyorum.
Gelelim niçin aynı gövdeye iki farklı güçte bobin sarmaya:
Buna sebep iktisadilik ve motor bağlantısının mekanik olarak daha kolay olmasıdır.Bazı uygulamalar değişen yüklüdür.Büyük güçlü bir motoru alıp da küçük bir yük için çalıştırmanın kayıp olacağı aşikârdır.Aksi ise zaten iş görmez.günümüzde AC sürücülerin gelişim ve görece ucuzlaması bu tip motorlara duyulan talebi azaltmıştır.
Halen kullanmakta olduğum benzer motordan örneklemek gerekirse:
Motor bir elevatör motorudur.Bağımsız çift bobinlidir(benim uygulamamda devir farklı)Elevatör boş olarak kalktığında birinci bobin,yüklü olarak kalktığında ikinci bobin gurubu enerjilenmektedir.Yüklü kalkıp hassas durması gerektiğinde tekrar birinci bobin enerjilenir.
Bu işlem sürücü ile de yapılabilirdi .İmalatçı bu motoru tercih etmiş.
 
tamam ama halen soruma tam bir cevap alamadım. bu motor kapasitesi belli, etiket üzerinde yazan değer belli.
1)neden motor etiket değerine göre termik ayarı yapılmamış?
2)neden motorun çektiği akım etiket değerinden çok fazla düşük? etiket değeri:40~70A yazıyor motorun çektiği akım:17~23A. bu nasıl oluyor anlamış değilim...
3)son olarakta motor etiket değerinde neden 2 çeşit ibare var? birinde aynı voltaj herşey aynı fakat birinde amper 40A , diğerinde 70A. bunu yazma sebepleri neler?
 
sayın cihangir bu motorlar yüklüyken diyorsun ama yükleride belirtmen lazımki ona göre akımları değişir. çünkü yüklemeden yüklemeye değişir. eğer yazdığın değerleri diyorsan bu motorların güçleri çok fazla gelir maliyetini artırır senin. çünkü bu değerler motorlar hiç yüklenmemiş gibi kabul edilir. ama senin koyacağın termikler 25-40a ve 40-63 a .
 
sayın cihangir bu motorlar yüklüyken diyorsun ama yükleride belirtmen lazımki ona göre akımları değişir. çünkü yüklemeden yüklemeye değişir. eğer yazdığın değerleri diyorsan bu motorların güçleri çok fazla gelir maliyetini artırır senin. çünkü bu değerler motorlar hiç yüklenmemiş gibi kabul edilir. ama senin koyacağın termikler 25-40a ve 40-63 a .

bu konuyla ilgili olarak baya bi mesajlaşma oldu. önceki mesajlar bakarsanız bir fikir uyandırır.yinede ben tekrar bilgi vereyim. bu motorlar yağ tankına bağlı. motoru start ettiğimizde motor yüksüz yani boşta çalışıyor. motor pompasının 2 adet çıkışı var ve bu çıkışlarda selonoid valfler var.biz selonoid valfe ikaz gönderip açtırarak yağ basıncıyla pervaneyi sağ veya sola çeviriyoruz.( pervane derken gemi pervanesini kastediyorum)bu motorlar gemi dümen motorlarıdır.
saygılar...
 
Bak arkadaşım Termik motorun kol akımına bağlı gerçekte çektiği akımı görmek istiyor isen ampermetre ile Kollara dağılmadan önce yani kontaktörlerin beslemesinde(Köprülerden önce) Ölçmek zorundasın.
 
tamam ama halen soruma tam bir cevap alamadım. bu motor kapasitesi belli, etiket üzerinde yazan değer belli.
1)neden motor etiket değerine göre termik ayarı yapılmamış?
2)neden motorun çektiği akım etiket değerinden çok fazla düşük? etiket değeri:40~70A yazıyor motorun çektiği akım:17~23A. bu nasıl oluyor anlamış değilim...
3)son olarakta motor etiket değerinde neden 2 çeşit ibare var? birinde aynı voltaj herşey aynı fakat birinde amper 40A , diğerinde 70A. bunu yazma sebepleri neler?

Aşağıdaki yorum motorun çift bağımsız sargılı motor olmasına göre yapılmıştır.

1)Motor termiği ilke olarak etiket değerine ayarlanır.Pano içi ısı fazlalığı gibi özel durumlarda 1,1 katı gibi olabilir.Düşük değere ayarlamak kullanıcıya kalır.Bu durumda motor daha yük kaldırabileceği halde bundan feragât edilmiş olur.
2)motor etiket değerini çeker diye bir kural yok.motor milinin talep ettiği iş daha az güç kullanmayı gerektiriyordur.(2 sargı grubu arasındaki farksa ya yükün değişmesi yada 2. sargı grubunun empedansının farkı yüzünden daha yüksek indüktif akım dolayısıyladır.)
3)motorda 2 ayrı sargı grubu varsa bu şekilde yazmalıdır.Güç,hız,akım herşey farklıdır.Bunu etikette belirtmesi gerekir.

2 motordan kasıt 2 ayrı gövdeli motorsa bu şekilde bir etiket kullanılmamalıydı.
 
motor kalkıs amperını ölçü aleti ampermetre ile ölçülüp termık röleyi ayarlayabilirsiniz
 
selam arkadaşım,
direk motorlarda motor güçünü 2 -2,2 ile motorun çalışma durumuna göre
y/ü motorlardada motor güçüne göre seçiyorum.
örnek
2,2 kw motor 2,2*2,2=4,84 A akım çeker 5 amper çekiyormuş gibi kontaktörünü ve termiğini,sigortasını
y/ü 5,5 kw motor da 5,5 A akım çeker Sigorta ,kontaktör ve termiği bu akım degerine göre secerim. kolay gelsin. yukarıdada ustalarım bunu anlatmışlar zaten.
 
bu termik ayarları servis mühendisleri tarafından yapılmış. tersaneden gemiyi yeni alıcaz. kontrollerimizi yapıyoruz.bu olay baya bi düşündürdü beni.yani bu ayarları ben yapmadım. üstte amperin nasıl ayarlanacağı konusunda sayın ustalarımız bilgi vermişler ama bu baya bi değişik.dahlender motor bağlantılarının farklı olması gerekmiyor mu?
 

Forum istatistikleri

Konular
129,839
Mesajlar
930,679
Kullanıcılar
452,678
Son üye
TengRi

Yeni konular

Geri
Üst