Frenleme Dirençleri Nedir, Daha Çok Hangi Uygulamalarda Kullanılır?

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,274
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba. Motor sürücülü olan bazı kontrol uygulamalarında daha hassas kalkış ve duruşlar, vinç, asansör, vb. gibi makina sistemlerinde yerçekimiyle ayni ve aksi yönde dönebilen motor tahriğinde daha farklı uygulamalar gerekir. Çünkü asansör veya vinçteki yükün motor tahriğiyle yere doğru hareketlenerek indirilmesinde, asenkron motora yerçekimine bağlı ağırlıklı yüklerlin baskısı ekstra momentleri eklemiş, motor kendi dönüşünden daha fazla dönerek jeneratör (rüzgar türbinlerinde Elektrik üreten asenkron motorlar gibi) olarak görevini değiştirebilmiş olur.

Yükün aşağı yönde olan yerçekimi kuvvetiyle ayni yönde eklenen bu bileşke kuvvetin döndürücü etkisiyle motoru kontrollü çalıştıran inverterlerin DC baralarına jeneratör olarak çalışan bu motordan ekstra gerilimler uygulanmış olur. Bu durumda 220 volt AC inverterin DC baralarında 315 volt ve üzerinde voltajlar okunabilir.

İşte frenleme dirençleri tam olarak burada devreye girerek aşırı yükselen DC bara voltajlarını kendi üzerinden kıyarak frenleme işlevlerini yerine getirirler. Elektrik enerjisi kesilen motor atalet momenti (sahip olduğu kinetik enerjiyle) bir süre daha dönmeye devam eder. Bu esnada motor şebekeye bağlıysa bir jeneratör gibi çalışıp şebekeyi beslemiş olur.

Bu çalışma süresinin kısaltılması için dönerken üretilen bu gücün doğrultulup uygun olan omaj/watt değerli frenleme direncinin uçlarına uygulamak gerekir. Bu noktada en önemlisi ise frenleme direnç değerleri kataloglarında verilmiş değerlerden daha aşağıda olmamalıdır.

Frenleme direncinin gücü, motorun büyüklüğü veya uygulandığı ortama göre değişebilir, ama bir motor en fazla kendi gücünde elektriği jeneratör olarak üreteceği için direnç gücü en fazla motor gücüne eşit seçilmiş olabilir.

Her marka inverterin kendine özel frenleme direnç değeri vardır, örneğin bir markanın 9 kW motor sürücüsüne takılan direnç değeri 60 ohm iken, başka bir markada bu direnç değeri 85 ohm olabilir. Yalnız direnç değeri değil bu dirençlerin watt olarak karşılığı olan elektrik güçleri çok önemlidir. Örneğin büyük bir takım tezgahındaki uygulamada takılan frenleme direnci gücü ile küçük bir matkap motorunun frenleme direnci ayni değildir.

Harici Üretilen Dinamik Frenleme Üniteleri

Bu frenleme modülleri harici baralara paralel olarak bağlanırlar. Ancak 22 kw’dan sonraki büyük güçlerde marka/model farkına bağlı olarak bazı üreticiler inverterlerin boyut olarak fazla büyümemesi için ürettikleri sürücüleri dinamik frenleme ünitesiz (frenleme dirençleri olmadan) üretebilmektedir.

Frenleme Dirençlerinin Isınma Problemleri

Araçlarda fren balatalarında mekanik güç nasıl bir ısı olarak harcanıyorsa, frenleme dirençlerinde fazla mekanik enerjiyle üretilen elektrik enerjisi DC’ye çevrilip bu dirençler üzerinde yok edilip kıyılmaktadır. Bu esnada frenleme dirençleri inverterlerden daha fazla ısınırlar. Yeterince soğultulmazlarsa ayni elektrik ocakları veya sobalarındaki rezistans telleri gibi kızarabilirler. Normal çalışma şartlarında İyi soğuyamıyorlarsa cebri fanlarla veya değişik geometrik uygulamalarla, daha kolay soğuyan alüminyum, vb. gibi metallerle desteklenerek daha kolay soğumaları aşırı kızmaları önlenmiş olur.

Montajda Dikkat Edilecekler

Frenleme dirençleri üzerinde normal şebeke voltajın 1.7 katı kadar DC gerilim olur. Montajda düzgün olarak yalıtılan kablolama yapılması, montaj yerinin nem özellikleri de göz önünde bulundurulmalı, direnç üzerinde meydana gelebilecek kısa devreler ve toprak kaçaklarından sakınılmalıdır. Çünkü bu kritik durumlarda motor sürücüleri kolayca bozulabilir.

Frenleme Dirençleri Neden Motor Sürücülerinin Dışındadır?

AC motor sürücüleri birçok uygulama için standart boyutlarda üretilir, frenleme dirençleri hacim veya boyut olarak çoğu zaman motor sürücüleri kadar hacim veya yer kaplayabilir. Bazı uygulamalarda sürücü içine yerleştirilen bu frenleme dirençleri nedeniyle bu sürücüler 2 kat daha büyük boyutlu üretilmek zorunda kalır. Bu nedenle de frenleme dirençlerinin ayrı üniteler şeklinde üretilmesi daha yeğlenir.

Motor Sürücülerinde Yer Alması

Her motor sürücüsünde mutlaka frenleme direnci bulunmaz. Ekonomik nedenlere de bağlı olarak motor sürücüsü üreticileri ürettikleri bu donanımları opsiyonel olarak da tüketicilerin hizmetine sunmayı tercih etmişlerdir. Genellikle v/f kontrollü cihazlarda fazla bulunmayıp vektör kontrollü motor sürücü sistemlerinde yer alabilirler. Kolay gelsin. Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Şimdi bu frenleme direnci denilen olay bizim Arduino ile çalıştırdığımız projelerdeki kartlarda bulunuyor mu?

Örnek, L298N.
 
Şimdi bu frenleme direnci denilen olay bizim Arduino ile çalıştırdığımız projelerdeki kartlarda bulunuyor mu?

Örnek, L298N.
Benim gördüğüm yarım metrelik silindir taş üzerine sarılmış bildigin rezistans teliydi. Hatta ilk karşılaşmamda '' panoyu ısıtmak için yapmışlar, sanki Sibirya .... burasi'' diyerek söküp atmıştım.
 
Şimdi bu frenleme direnci denilen olay bizim Arduino ile çalıştırdığımız projelerdeki kartlarda bulunuyor mu?

Örnek, L298N.
Merhaba. Bu kartlarda kesinlikle yer alamaz, nispeten çok büyük motor güçlerinde, bu motorlar jeneratör olarak tersine çalışırken oluşan olumsuzluklarda düşünülmüştür. Bazı daha geliştirilmiş motor sürücülerinde DC'ye çevrilmeden, dirençlerde kıyılmadan direk şebekeye iade edilen bir uygulama şekli söz konusudur. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Merhaba. Bu kartlarda kesinlikle yer alamaz, nispeten çok büyük motor güçlerinde, bu motorlar jeneratör olarak tersine çalışırken oluşan olumsuzluklarda düşünülmüştür. Bazı daha geliştirilmiş motor sürücülerinde DC'ye çevrilmeden, dirençlerde kıyılmadan direk şebekeye iade edilen bir uygulama şekli söz konusudur. Kolay gelsin.
Anladım. Teşekkürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,836
Mesajlar
930,630
Kullanıcılar
452,666
Son üye
balkır1111

Yeni konular

Geri
Üst