gemilerde topraklama

Katılım
18 Nis 2007
Mesajlar
39
Puanları
1
Yaş
40
foruma genel olarak baktım ama göremedim .bu konuyu merak ediyorum sizce gemilerde topraklama tesisatı nasıl olur.
 
Daha önce hiç gemi tesisat projesi yapmadım.Ama mantığımı kullanarak bir fikir yürütecek olursam ,bina topraklaması yapılıyormuş gibi cihazlara ve temas edilebilecek metal aksamlara topraklama hattı çeker ve bunları eş potansiyel bara gibi bir yerde birleştirir sonrada geminin dış yüzeyi ile eşpotansiyel bara ile irtibatlandırırım.Çünkü deniz suyu öz direnci toprağa nazaran çok çok daha düşük iyi bit iletkendir.Dolayısı ile toprağın yaptığı görevi çok daha iyi bir şekilde yapacaktır.

Dediğim gibi daha önce hiç gemi projesinde bulunmadım ama ben olsam böyle yapardım.Bu konuda daha tecrübeli arkadaşların fikirlerini bende merak ediyorum.Selamlar ,saygılar.
 
Evet gemilerde minimum yükte deniz seviyesinin altında gemi gövdesi üzerinde tutya diye tabir edilen metal plaka vardır. Plakanın aşınma ve kirlenmesinden dolayı yüzey temizliği bakımı yapılır, topraklama denizsuyu ve bahsetmiş olduğum plaka üzerinden sağlanır.
 
Güzel bilgiler rakani ve teknik adam_41 e teşekkürler. Benimde merak ettiğim birşey var denizin ortasında yüzüyorken denize şimsek düşse ne olur acaba ? Aynı şey gemi içinde geçerli ?
 
Teşekkürler Hakan bey bunun için söylediğiniz metal plaka sanırım gemi ahşap tabanın(yalıtkan) altında olmalı . peki bu tabanı komple metal olan savaş gemilerindede aynı şekildemi uygulanabilirmi.
 
tşkler bu güzel bilgiler için bende bunu cok merak ediyodum ve bu yazıyı görmeseydim bende böyle bir başlık açacaktım.Tam kafamdaki soruya cvp aldım derken bu seferde Kaanzaza arkadasım kafama bir soru daha taktı onun sorusunu bende merak ettim ona da cvp gelirse sevinirim :)
 
Arkadaşlar bu soru bana çok orjinal geldi ve hemen ilgimi çekti. Ama biraz düşününce zaten aynı noktada buluşuluyor. Ama bu soru aklımda dahada orjinal bir soru oluşturdu. Uçakta topraklama nasıl olacak:)???
 
Berdibek ' Alıntı:
Güzel bilgiler rakani ve teknik adam_41 e teşekkürler. Benimde merak ettiğim birşey var denizin ortasında yüzüyorken denize şimsek düşse ne olur acaba ? Aynı şey gemi içinde geçerli ?

Gemilerde korunma yöntemleri farklı çeşitlerde olur. genel olarak sistemlerle korunurlar.genel olarak gemiler şimşekelri üstüne çeker ve etkisiz hale getirirler zaten suya düşse bile gemiyi etkilemez çünkü geminin draftında Draft(geminin suyun iöinde kalan dışkısmına denir.) genelikle elektrikği iletmeyen maddeler kullanılır o açıdan şimşeklerin suay düşmesi gemiyi etkilemez. geminin içine düşesi diyede aşağıdaki farklı yöntemlr kullanılır.Ve ayrı yeten gemilerin yapılırken belirli kurallar çerçevesinde ıce standartlarında Elektrik korumsıda yapılır iç ve dış sistemlerde kabloların kalınlığından tutun nerde yerleştirileceklerine kadar belirlenir.TL (turk loydu) şeklinde de duyabilirsiniz. aşağıda yıldırmdan korunma yöntemleri var bilgiler belki işinize yarar kolay gelsin

Yıldırımdan Korunma Sistemleri ; Birkaç sene öncesine kadar insanlar yıldırım iletkeninin yüklemesiyle, yapı için yıldırıma karşı yeterli bir koruma sağlandığını düşünüyorlardı. Bu kısmi koruma şimdi bir takım uyumlu cihazlarla desteklenmektedir. Bu cihazların tasarlanma amaçları ; direkt yıldırım çarpmalarına karşı korunma, yapının komşu iki nokta arasındaki tehlikeli potansiyel farklarından kaçınma, devre tertibatı ve elektrik iletkenleri üzerindeki indüksiyon etkilerini önleme ve network hatları üzerinde taşınan yüksek voltajı bastırmaktır.

Standart NFC 17-100 : Bu standart , mevcut bilgi ve teknikler açısından , yeterli korunmayı sağlamak için gerekli olan düzenlemeleri belirlemekte ve bu korunmayı tesis etmek için gerekli olan bilgileri sağlamaktadır.

İlgilendiği konular

* Paratoner Koruma Yöntemi
* Franklin çubuğu ( Yakalama Ucu ) ile korunma
* Faraday Kafes sistemi ile korunma
* Gergi Teliyle Korunma

Paratonerle Korunma : Bu sistemler için , inceltilmiş sivri aktif paratonerler korunacak olan yapıların en yüksek noktasına yerleştirilmektedir. Paratonerlerin yere olan bağlantısı en kısa yol aracılığı ile yapılmaktadır. Sapladıkları yıldırımdan korunma , yerleştirildikleri noktaya ve bu noktanın çevre yapılardan olan yüksekliğine dayalı olarak değişmektedir. ‘’Uyarma mesafesi‘’ prensibine dayalı olarak elektro-geometrik model yöntemi korunma seviyesinin güvenilir olarak hesaplanmasını sağlamaktadır.

İyon cihazlarına uygun aktif paratonerler de aynı kuralları takip etmektedir fakat ‘’uyarma mesafesi’’ biraz daha iyileştirilmiştir (1,5-3 katı kadar) , çünkü ark gecikmesi azaltılmıştır. Bunların avantajı , özellikle düşük yoğunluktaki yıldırım çarpmaları söz konusu olduğunda verimlilikte yarattıkları artış ve ayrıca yapabilirliği bazen çok zor olan durumlar için paratonerlerin boylarında bir azalmayı da beraberinde getirmesidir.

Faraday Kafes Metodu İle Yıldırımdan Koruma : Geniş gözlü bir Faraday kafesinin binanın tepesinde kurulmasına ve toprakla bağlantısının sağlanmasına dayalıdır.Çarpma noktası adı verilen yakalama uçları (0.50-2 m) çatı etrafındaki her önemli noktaya (baca,çatı üst yapıları . vs.)monte edilir.
Yıldırımdan Korunma sisteminin seçimi aşağıdaki faktörlere bağlıdır:

*
Çeşitli yönlerden dikkate alınan teknik imkanlar;(örnek olarak kafes metodu sadece çevrelediği alanı korumaktadır).
*


Topraklama : Toprak bağlantısının , yıldırım iletkenlerinin etkin olarak çalışmasındaki rolünün çok önemli olduğu göz önüne alındığında , çok dikkat edilerek kurulması gerekmektedir. NF C 17-100 ve NF C 17-102 standartları , her bir alt iletken için kafes ve paratonerleri farklı boyutlarda olan özel bir topraklama olması gerektiği koşulunu getirmektedir. Elektriksel toprak veya mevcut kemer , eş potansiyeli sağlamak amacıyla bu iletkenlerebağlanmaktadır. Son olarak , iletkenin topraklamasının , gömülü herhangi bir metal elektrik nakil borusundan mümkün olduğu kadar uzak (3-5 metre) tutulması ve omik değerinin düşük dalga empedansıyla 10 Ohm’dan fazla olmamasını sağlamak çok önemlidir.
 
arkadaşlar denize yıldırım düştü diyelim hangi potansiyele göre ölçüm yaparız.bu bence kuşların yüksek gerilim tellerine konmalarıyla eşdeger bir durum....
 
merhaba arkadslar;
yukarida bir arkadsimin bahsettigi TUTYA galvanik korozyon u onlemek icin kullanilan bir parcadir ve bu parcalar gemi govdesinin paslanmasini onleyen genelde aluminyum anodlar'dir.bildigim kadari ilen bu parcanin topraklama ilen bir ilgisi yoktur.
iyi calismalar.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,840
Mesajlar
930,685
Kullanıcılar
452,682
Son üye
ugurcankut1

Yeni konular

Geri
Üst