Genaratör devrilme sorunu?

Fanın panjurunu kapatmak= motorun milini balatalı fren sistemi ile sıkmak.
Panjur kapalı olursa, motor daha fazla zorlanır, daha fazla akım çeker.
Benzetme doğru olmamış. Fanlarda motor gücü (dolayısıyla akım), üzerinden akan havanın kütlesinin kübüyle orantılıdır. Kapalı klape (panjur), akan havanın neredeyse sıfır olmasını ve motorun çektiği akımın klapenin açık olmasına nazaran düşük olmasını sağlar. Pervanenin kütlesini ihmal edersek, motor boşta yol alıyormuş gibi olur.

Panjur açık olursa motor, demeraj akımına ek olarak akan havanın kübüyle orantılı bir akım daha çekecektir.
 
şu kısmı tam anlayamadım. üçgen220 yıldız 380v yazıyorsa neden yıldız üçgen çalıştıramayız?
Sayın otisabi.
Üçgen 220 v. yıldız 380 v. yazan bir motoru üçgen bağladığımızda 3 faz 220 v. verme imkanımız Türkiyede yok. Şayet monofaze 110 v. trifaze 220 v. olan bir şebekemiz olsaydı o zaman mümkündü.
 
şu kısmı tam anlayamadım. üçgen220 yıldız 380v yazıyorsa neden yıldız üçgen çalıştıramayız?

Üçgen 220 yıldız 380 motor demek ne demektir?
1) Üçgen 220= faz-faz arası gerilim en fazla 220V olan şebekeye üçgen bağlanabilir.
2) Yıldız 380= faz-faz arası gerilim en fazla 380V olan şebekeye yıldız bağlanabilir.

Bizim şebekemiz faz-faz arası 380V olduğu için 1. şıkka uymuyor, 2. şıkka göre bağlamalıyız.
 
:D:Darkadaşlar mutlulukla belirteyimki sorun sizin cok değerli katkılarınızla çözüldü fanları kompanze etme tavsiyesini veren ustaya teşekkürü bir borç bilirim .... işte benim bu yöntem referansıyla uygulamam(zorladım biraz ama :p) 1.1 kw lık her fanı 1kvar lık kondansatörle kompanze ettim neredeyse reaktif güç cekimini sıfırladım nominal 2.5 amper ceken fanlar 1.7 amper nominale düştü 8.5 amper demeraj akımı ceken fan 5.75 amper cekti.. 2 fanı cok rahat çalıştırmayı başardık 3. fanı ise enerji vermeden elimizle birkac tur dönecek şekilde dışarıdan döndürdük ki ben buna manuel yolverme diyorum:)D)
enerjiyi verdik ve jenaratör stop etmeden 3. fanı da devreye aldı hat akımı stabil olarak 6 ampere cıktı 2fanın devreye girdiğini gören işletmeci zafer cığlıkları atarken 3 fanı calıştırınca davullu zurnalı şenlik yaptı :) sistemin toplam maliyeti 50 lira =civcivlerin hayatı + ekonomik kayıp+ stres
katkılarınızla iş başarmış olmak PAHA BİÇİLEMEZ eyvallah kontrolkalemi mensupları :D
 
Jeneratörler devredeyken kompanzasyon devre dışı olmalıdır diye bir tartışma okumuştum forumda. Bu ona tersi bir örnek olmuş.
 
Jeneratörler devredeyken kompanzasyon devre dışı olmalıdır diye bir tartışma okumuştum forumda. Bu ona tersi bir örnek olmuş.

Jeneratör devredeyken devre dışı olan kondansatör değil, merkezi kompanzasyon panosudur. Merkezi kompanzasyon panusunun devre dışı kalmasının sebebi ise, (yük devreden çıkmasına rağmen kondansatörün hemen devreden çıkmaması nedeniyle jeneratör uç gerilimi yükseleceğinden) hem jeneratöre hemde devrede olan diğer yüklere bu yüksek gerilimin zarar vermesini önlemek içindir.

bireysel olarak bağlanan kondansatör yükle beraber devreden çıktığından jeneratöre olan etkisi olumlu yönde olacaktır.

saygılar...
 
Jeneratörler devredeyken kompanzasyon devre dışı olmalıdır diye bir tartışma okumuştum forumda. Bu ona tersi bir örnek olmuş.

O konuyu iyi okumadığınız anlaşılıyor. Jeneratör çalışmada münferit kompanzasyon uygulanabilir yada yük fazla değişken değilse ve cosfi değeri düşükse bu değeri 0,8'in üzerine çıkarmak için sabit kondansatör bağlanabilir. Jeneratör çalışmada otomatik kompanzasyon sisteminin devre dışı bırakılması gerekliliği kondansatör devreye alma-çıkarma durumlarında jeneratör otomatik voltaj regülatörü ve ikaz sisteminin olumsuz etkilenmesinden dolayıdır jeneratör üreticileri bunu deneysel olarak gözlemlediklerini söylemekteler. Hatta Entesin yeni reaktif güç kontrol rölesinde cosfi2 ayarı var bunun yapılmasının nedeni jeneratör çalışmada cosfi değerini daha düşük ayarlayıp jeneratöre olan olumsuz etkiyi minimuma indirgemek için.

Ana konuyla ilgili birkaç şey söyleyeceğim. Fana kondansatör koyarak sorun çözülmez arkadaşım kondansatör arızalandığı an eller yukarı olursun şimdiden yedek şarjörlerini (kondansatörlerini) hazırda tut derim. İşletme sahibi olarak böylesine önemli bir hususta civcivlerin hayatını ve sermayemi kediye (kondansatöre) yüklemem. Bu normalde yapılması gereken birşey zaten. Bu konularda masraftan kaçan her zaman korkulu rüyalar görmeye mahkumdur...
 
Benzetme doğru olmamış. Fanlarda motor gücü (dolayısıyla akım), üzerinden akan havanın kütlesinin kübüyle orantılıdır. Kapalı klape (panjur), akan havanın neredeyse sıfır olmasını ve motorun çektiği akımın klapenin açık olmasına nazaran düşük olmasını sağlar. Pervanenin kütlesini ihmal edersek, motor boşta yol alıyormuş gibi olur.

Panjur açık olursa motor, demeraj akımına ek olarak akan havanın kübüyle orantılı bir akım daha çekecektir.

Bu konuda teorik bir bilgim olmadığından dolayı, iddianıza karşı bir şey diyemeyeceğim. Fakat , akan havanın kübüyle orantılı dediniz ya, klepe kapalı iken de, klepeye doğru bir hava akışı olmuyor mu sonuçta? Ve bu fan bir şekilde havayı emiyor.emdiği havayı, basamadığından, pervaneler basınç altında kalır ve daha çok zorlanır diye düşünmüştüm. Bunu biraz daha açıklamanız mümkün müdür?

:D:Darkadaşlar mutlulukla belirteyimki sorun sizin cok değerli katkılarınızla çözüldü fanları kompanze etme tavsiyesini veren ustaya teşekkürü bir borç bilirim .... işte benim bu yöntem referansıyla uygulamam(zorladım biraz ama :p) 1.1 kw lık her fanı 1kvar lık kondansatörle kompanze ettim neredeyse reaktif güç cekimini sıfırladım nominal 2.5 amper ceken fanlar 1.7 amper nominale düştü 8.5 amper demeraj akımı ceken fan 5.75 amper cekti.. 2 fanı cok rahat çalıştırmayı başardık 3. fanı ise enerji vermeden elimizle birkac tur dönecek şekilde dışarıdan döndürdük ki ben buna manuel yolverme diyorum:)D)
enerjiyi verdik ve jenaratör stop etmeden 3. fanı da devreye aldı hat akımı stabil olarak 6 ampere cıktı 2fanın devreye girdiğini gören işletmeci zafer cığlıkları atarken 3 fanı calıştırınca davullu zurnalı şenlik yaptı :) sistemin toplam maliyeti 50 lira =civcivlerin hayatı + ekonomik kayıp+ stres
katkılarınızla iş başarmış olmak PAHA BİÇİLEMEZ eyvallah kontrolkalemi mensupları :D
Haydi biraz fantazi yapalım :)

3. motorun start butonuna bastığınızda, 1. motoru durduran, 3. motoru çalıştıran ve 10-15 saniye sonra, 1. motoru tekrar çalıştıran bir devre yapın.
Bir zaman rölesi, 2-3 röleyle biter bu iş sanırım. Neden derseniz.
1 çalıştı. 2 çalıştı. 3 e start verdiğinizde, 1. motorun enerjisi kesildi. Artık akım çekmiyor ama, eylemsizlik ilkesi doğrultusunda dönmeye devam ediyor. Aynı anda da 3. motor çalışıyor. Devreden sadece 2. motor akım çektiği için, rahatlıkla kalkış yapıyor. 10-15 saniye geçtiğinde, 3, motor devrini almış oluyor. Artık demeraj akımı çekmiyor. Bu arada, 1. motor, kendi hızıyla devam ediyor. Yani sizin 3. motora, el ile yol verme işlemine gerek kalmıyor. Sonra 1. motor kalkışa geçiyor. Ama önceki devrinden dolayı, daha az demeraj akımı çekiyor.
Baya fantastik oldu :)
Fakat ilk motor belirli bir hızla kendiliğinden dönerken, enerji verildiğinde, birden kilitlenme etkisi yapıp, daha çok akım çeker mi, çekmez mi bilmiyorum.
O yozden, bu sistemi otomatikleştirmeden önce, 1. motorun stopuna basın, 3. motorun startına basın. 3. motor yol aldığında, 1. motorun startına basın. Bakalım ne olacak...


Bir de, sayın full as arkadaşımıza katılıyorum. Bu iş şansa bırakılmaz. Kondansatöre güven olmaz. Büyük jeneratör ya da soft starter almakta fayda var.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
arıza durumunu düşünerek 4 fanı iki şerli guruba ayırdım her grup birbirinden bağımsız olarak calışıyor ayrıca şebekeyle beslerken ken fanları kondansatörleri devre dışı bırakmak için anahtar kullandım yani kondansatörler sadece jenaratör devreye girince manuel olarak devreye alınıyor ayrıca 2 grup yaptığımdan dolayı 1. gurup arızalandığında ikinci grup devreye alınarak acil durum giderilmiş oluyor tüm bunların kondansatörlerin anahtarlı yaptığımdan dolayı eğer şehir şebekesi cökmez, savaş cıkmaz, seferberlik ilan edilmezse ,yıllık bu jenaratör 10saat ya calışır ya calışmaz dolayısıyla kondansatörler bayağı uzun ömürlü olur ki yedek grubu olduğundan riski minimuma düşürdüğümü düşünüyorum:D ha derseniz ki hatta yıldırım düştü devrede olmayan kapasiteler bundan etkilendi arızalandı işletmeci 15 günde kontrol etmesi gereken sistemi hiç kontrol etmedi o zaman yapacak bişey yok nasip değilmiş deriz:D

Haydi biraz fantazi yapalım :)

3. motorun start butonuna bastığınızda, 1. motoru durduran, 3. motoru çalıştıran ve 10-15 saniye sonra, 1. motoru tekrar çalıştıran bir devre yapın.
Bir zaman rölesi, 2-3 röleyle biter bu iş sanırım. Neden derseniz.
1 çalıştı. 2 çalıştı. 3 e start verdiğinizde, 1. motorun enerjisi kesildi. Artık akım çekmiyor ama, eylemsizlik ilkesi doğrultusunda dönmeye devam ediyor. Aynı anda da 3. motor çalışıyor. Devreden sadece 2. motor akım çektiği için, rahatlıkla kalkış yapıyor. 10-15 saniye geçtiğinde, 3, motor devrini almış oluyor. Artık demeraj akımı çekmiyor. Bu arada, 1. motor, kendi hızıyla devam ediyor. Yani sizin 3. motora, el ile yol verme işlemine gerek kalmıyor. Sonra 1. motor kalkışa geçiyor. Ama önceki devrinden dolayı, daha az demeraj akımı çekiyor.
Baya fantastik oldu :)
Fakat ilk motor belirli bir hızla kendiliğinden dönerken, enerji verildiğinde, birden kilitlenme etkisi yapıp, daha çok akım çeker mi, çekmez mi bilmiyorum.
O yozden, bu sistemi otomatikleştirmeden önce, 1. motorun stopuna basın, 3. motorun startına basın. 3. motor yol aldığında, 1. motorun startına basın. Bakalım ne olacak...


.
eskiden topaç cevirirdik sokak arasında bu fan motorlarını miline ip sarıp ipi hızlıca cekmek suretiyle (manuel yolverme ben buldum:D)fanı döndürüp enerji vermek nasıl fantezi:)
 
Bu konuda teorik bir bilgim olmadığından dolayı, iddianıza karşı bir şey diyemeyeceğim. Fakat , akan havanın kübüyle orantılı dediniz ya, klepe kapalı iken de, klepeye doğru bir hava akışı olmuyor mu sonuçta? Ve bu fan bir şekilde havayı emiyor.emdiği havayı, basamadığından, pervaneler basınç altında kalır ve daha çok zorlanır diye düşünmüştüm. Bunu biraz daha açıklamanız mümkün müdür?
Emme, fanın oluşturacağı fark basıncın ve bunun sonucunda oluşan hava akışının bir sonucudur. Klape düzgün yapıldıysa, fan fark basıncı oluşturamaz ve hava akışı olmaz. Fan sadece etrafındaki havayı "ezer".
 

Forum istatistikleri

Konular
129,842
Mesajlar
930,701
Kullanıcılar
452,685
Son üye
rahmandogan

Yeni konular

Geri
Üst