Generatör, alternatör ve dinamo nedir?

Dinamo denilince aklıma direk şu geliyor . 80 li yıllarda kullanılan bisikletlerde aydınlatma sistemi kaynağı olarak gerektiği durumda bir mandalla janta ya da direk tekere basması sağlanan küçük üreteçler vardı . Bundan çıkan kablolarda ön arka lambalara giderdi. Çok da havalıydı . Ama baya da fren etkisi yapardı zıkkım . Lambası yanmasa da bisikleti elimize alıp yürüsek mi desek diye düşündüğümüz olmuştur . Diğer teknik terimler konusunda malumatım yok .Ekli dosyayı görüntüle 101118
Belli bir tevellüte sahip olan hepimizin aklında vardır o bisiklet dinamosu... 🙂
peki,
AC generator=alternator
DC generator=dinamo

diyebilir miyiz?
Kavram yakın olmakla birlikte tam anlamını karşılamaz. Alternatör sadece AC üretir... Generatör hem AC hem DC üretebilir. Basit tanimla motor ve miline bağlanmış üreteç (dinamo)..
 
peki,
AC generator=alternator
DC generator=dinamo

diyebilir miyiz?
Diyemeyiz.
Generatör (üreteç) diyebilmemiz için komplike bir şekilde düşünmeliyiz.
Alternatör= Stator, rotor, mil ve taşıyıcı aksamdan meydana gelir.
AC generatör= Alternatöre ilaveten bir hareket enerjisi uygulayarak AC üretilmesini sağlayan düzenek. Örnek, hidro elektrik santrallarında kullanılan alternatörleri çeviren düzenek.
Ayrıca farklı şekillerde üretilmiş farklı AC üretebilen aygıtlar da vardır.
Audio generatör de bir AC üretecidir. ancak içerisinde alternatör bulunmaz.
 
Diyemeyiz.
Generatör (üreteç) diyebilmemiz için komplike bir şekilde düşünmeliyiz.
Alternatör= Stator, rotor, mil ve taşıyıcı aksamdan meydana gelir.
AC generatör= Alternatöre ilaveten bir hareket enerjisi uygulayarak AC üretilmesini sağlayan düzenek. Örnek, hidro elektrik santrallarında kullanılan alternatörleri çeviren düzenek.
Ayrıca farklı şekillerde üretilmiş farklı AC üretebilen aygıtlar da vardır.
Audio generatör de bir AC üretecidir. ancak içerisinde alternatör bulunmaz.
Cevabınız için teşekkür ederim, yanlış bilgimi düzelttiniz.
 
aynı benzetmeyi elektrik motorları üzerinde de yapabilir miyiz? mesela motor, ac motor ve dc motor kavramlarını kullanarak bi kurgu yapabilir miyiz yoksa bu topa hiç girmeyelim mi?
 
aynı benzetmeyi elektrik motorları üzerinde de yapabilir miyiz? mesela motor, ac motor ve dc motor kavramlarını kullanarak bi kurgu yapabilir miyiz yoksa bu topa hiç girmeyelim mi?
DC motorları ele alırsak doğrudan karşılıklı benzeşim yapabiliriz.
Ancak yüksek güçlü sistemlerde farklı teferruatlar bulunduğu için yapısal farklılıklar bulunmaktadır.
Küçük ve kendinden mıknatıslı bir DC motor ile dinamo arasında hiç fark bulunmaz. Sanayi tipi dinamo veya alternatörlerde daimi mıknatıs kullanılmaz.
Küçük bir elektrik motoruna DC verirsek hareket elde ederiz. Aynı motorun milini çevirirsek motor bir dinamo gibi elektrik üretecektir.
Sincap kafesli AC motorlarda verim maksadıyla rotor kısa devre edilmiş olduğu için doğrudan bir AC gerilim üretici olarak kullanılamaz.
Eğer rotor kutup adedi kadar mıknatıs barındırsaydı bu durumda doğrudan alternatör gibi düşünülebilirdi.
 
DC motorları ele alırsak doğrudan karşılıklı benzeşim yapabiliriz.
Ancak yüksek güçlü sistemlerde farklı teferruatlar bulunduğu için yapısal farklılıklar bulunmaktadır.
Küçük ve kendinden mıknatıslı bir DC motor ile dinamo arasında hiç fark bulunmaz. Sanayi tipi dinamo veya alternatörlerde daimi mıknatıs kullanılmaz.
Küçük bir elektrik motoruna DC verirsek hareket elde ederiz. Aynı motorun milini çevirirsek motor bir dinamo gibi elektrik üretecektir.
Sincap kafesli AC motorlarda verim maksadıyla rotor kısa devre edilmiş olduğu için doğrudan bir AC gerilim üretici olarak kullanılamaz.
Eğer rotor kutup adedi kadar mıknatıs barındırsaydı bu durumda doğrudan alternatör gibi düşünülebilirdi.

motor: elektrik enerjisini mekanik enerjiye çeviren makine (elektrik+makine)
ac motor: alternatif akımda çalışabilecek biçimde tasarlanmış motor
dc motor: doğru akımda çalışabilecek biçimde tasarlanmış motor

generator'un tahrik artı alternatorden veya tahrik artı dinamodan oluştuğunu biliyoruz. tahriki yani hareketi dışarıda bırakırsak geriye alternatör veya dinamo kalıyor. motor için de böyle söküp toplayabileceğimiz kavramlar var mıdır ya da bulabilir miyizi merak ediyordum. siz tabi daha farklı bi açıdan değerlendirmişsiniz.

tarihi gelişimi içinde dinamo ve alternatorler daimi mıknatıslı olarak yapılmış ve kullanılmış. derinleştikçe çok farklı tasarımların olduğunu görüyoruz. tamam bi süre sonra dışarıdan uyartımlı tasarımlar gerek fiziki yapılarının küçüklüğü gerek maliyetlerinin düşük olması gerekse de daha büyük güç üretmeleri nedeniyle daha ön plana çıkmışlar.

sonuçta sincap kafesli asenkron motorları da alternatör gibi kullanabiliyoruz. dolayısıyla böyle yapıya da jenerator (generator) diyoruz. niye ac motorlarıda yaptığınız benzerliğe dahil etmeyelim?
 
Konu dışı olacak ama elektrikli araçlarda kullanılan motorlarla nasıl oluyorda aynı zamanda enerji üretebiliyorlar. Bildiğim kadarıyla çoğu araç 3 fazlı AC motor kullanıyor.
 
sonuçta sincap kafesli asenkron motorları da alternatör gibi kullanabiliyoruz. dolayısıyla böyle yapıya da jenerator (generator) diyoruz. niye ac motorlarıda yaptığınız benzerliğe dahil etmeyelim?
Alternatörlerde uyartım için az mıknatıslanmış kutuplar bulunur. İlk hareket anında küçük mıknatıslanma uyartım akımı oluşturur. Dönme hareketi tamamlandığında tam güce erişilir.
Sincap kafesli motorlarda rotor veya statorda az da olsa mıknatıslanma kalıyorsa, manyetik sacların kayıpları yüksek demektir. Bu da motorun veriminden feragat etmek demektir.
Ayrıca sincap kafesli bir motorun rotoru daimi kısa devredir. Motorun enerjisi kesildiği anda dönmenin durmasına kadar geçen sürede rotor demagnetize olur.
Ancak teorik olarak ele alırsak yapısal olarak aynı olduklarını söyleyebiliriz.
Örneğin sincap kafesli bir motorun rotoruna bir mıknatıs yaklaşırıp küçük de olsa manyetik alan elde ederek motoru tam devre kadar çevirirsek, o da alternatör olacaktır.
 
Konu dışı olacak ama elektrikli araçlarda kullanılan motorlarla nasıl oluyorda aynı zamanda enerji üretebiliyorlar. Bildiğim kadarıyla çoğu araç 3 fazlı AC motor kullanıyor.
Bunlarda sabit mıknatıs mevcut, sebebi budur. Aynı e-skuter daki bldc tip motor mantıgında. Hatta üreticiye göre mıknatıs şekilleri, yerleşimleri, sayıları farklıdır. Şu an için bildiğim en verimli Elektrikli Araç (EV) motoru Tesla nın üretimidir. Farklı görüşte olanlar varsa örnekleriyle belgeleriyle katılım sağlamalarını beklerim.

1694534828987.png
😆😆
motor: elektrik enerjisini mekanik enerjiye çeviren makine (elektrik+makine)
ac motor: alternatif akımda çalışabilecek biçimde tasarlanmış motor
dc motor: doğru akımda çalışabilecek biçimde tasarlanmış motor

generator'un tahrik artı alternatorden veya tahrik artı dinamodan oluştuğunu biliyoruz. tahriki yani hareketi dışarıda bırakırsak geriye alternatör veya dinamo kalıyor. motor için de böyle söküp toplayabileceğimiz kavramlar var mıdır ya da bulabilir miyizi merak ediyordum. siz tabi daha farklı bi açıdan değerlendirmişsiniz.

tarihi gelişimi içinde dinamo ve alternatorler daimi mıknatıslı olarak yapılmış ve kullanılmış. derinleştikçe çok farklı tasarımların olduğunu görüyoruz. tamam bi süre sonra dışarıdan uyartımlı tasarımlar gerek fiziki yapılarının küçüklüğü gerek maliyetlerinin düşük olması gerekse de daha büyük güç üretmeleri nedeniyle daha ön plana çıkmışlar.

sonuçta sincap kafesli asenkron motorları da alternatör gibi kullanabiliyoruz. dolayısıyla böyle yapıya da jenerator (generator) diyoruz. niye ac motorlarıda yaptığınız benzerliğe dahil etmeyelim?
Doğru mu anladım neden hepsine motor denmediğini mi soruyorsunuz? Sonuçta yeterince eş sesli kelime var dilimizde, daha iyi anlaşılır olmak adına ben katılmıyorum özellikleri belirtilmeli her eşyaya tek kelime neden olsun?! Dilimizi daha da zenginleştirmek adına yine batıya özenelim bu konuda :).
 
Alternatörlerde uyartım için az mıknatıslanmış kutuplar bulunur. İlk hareket anında küçük mıknatıslanma uyartım akımı oluşturur. Dönme hareketi tamamlandığında tam güce erişilir.
Sincap kafesli motorlarda rotor veya statorda az da olsa mıknatıslanma kalıyorsa, manyetik sacların kayıpları yüksek demektir. Bu da motorun veriminden feragat etmek demektir.
Ayrıca sincap kafesli bir motorun rotoru daimi kısa devredir. Motorun enerjisi kesildiği anda dönmenin durmasına kadar geçen sürede rotor demagnetize olur.
Ancak teorik olarak ele alırsak yapısal olarak aynı olduklarını söyleyebiliriz.
Örneğin sincap kafesli bir motorun rotoruna bir mıknatıs yaklaşırıp küçük de olsa manyetik alan elde ederek motoru tam devre kadar çevirirsek, o da alternatör olacaktır.

üstadım indüksiyon generatorlerinden bahsediyorum.

 

Forum istatistikleri

Konular
130,126
Mesajlar
933,361
Kullanıcılar
453,199
Son üye
mosmanali01

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst