Jeneratör İkazında Bilezik Fırça Yok

memoli034

Üye
Katılım
20 Haz 2010
Mesajlar
69
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar merak ve inceleme için 1500W yazan (cos=1) bir alternatörü söküp incelemeye aldım stator 4 kutup şeklinde sarılmış çıkış 220V ama merak ettiğim konu şu;

ikaz rotorunun üzerinde 2 adet bobin var iki bobinni birbirine bağlayan diyot ve direnç ama bunun dışında hiç bir yerden akım almıyor stator gövde vs.. bağlantısı yok bunun çalışma prensibini şöyl düşündüm yannlışsa lütfen uyarın

statora paralel bağlı 11uF 350V Ac kondansatör devirle birlikte çok az akımı depo ediyor. stator ise bunu çekerek çok küçük manyetik alan oluşturuyor oluşan bu manyetik alan rotorda AC olarak indükleniyor rotor bu akımı diyot ve direnç ile doğru akıma çeviriyor doğru akım ile birlikte statoru indüklüyor ve statordan rotora bu ilişki maksimum güce ulaşana kadar rotor direncini oluşturana kadar devam ediyor ve neticede alternatör görevini tamamlıyor.

Belki çok saçma ama ben böyle düşünüyorum lütfen bu konu hakkında fikirlerinizi paylaşınız.
 
Sa. memoli generatörlerde devir ile frekans doğru orantılıdır ve burda hiç bir fikir ayrılığı bulunmaz.ama uyartım şu şekilde gerçekleşir.diyelim frekansınız sabir o zaman devirde sabittir tabi belli toleranslar dahilinde.Akım çekilmeden voltajda sabittir sonra yük oluştuğunda ve akım çekilmeye başladığında voltaj düşer bunlar çok hızlı oluşan parametreler ve uyartımı artırılarak rotor tarafından bu statordan üretilen gerilime ve çekilen akıma yansır.sırasıyla biraz devir düşmesi olur burda da motor gazı sabit devire ayarlayacak şekilde yakıtı artırır.Eski sistemler hariç genelde fırça bilezik aşınan malzemeleer bırakılalı çok zaman oluyor.Sizin istediğini bu orantı ile ilgili bi formül çıkarılacaksa elinizdeki sisteme göre bunun bir testini yapmanız kafi kaç devir kaç volt ve kaç akıma göre sımnırlarınız olacak bundan sonra devre tasarımı yapmanız gerekiyor kolaygelisin.
 
kendinden mıknatıslı devre olup fırçasız bileziksiz ana uyartımı tetikler.
 
alternatorun_calisma_prensi.jpg


Alternatörler elektromanyetik endüksiyon prensibi ile çalışırlar. Elektromanyetik endüksiyon, bir telin içinden geçen manyetik alan değiştiğinde o tel üzerinde bir akım oluşmasına sebep olur. Bu tel eğer dışarıdan bir güç ile çevrilirse bu çevirmeyi sağlayan enerji Elektrik enerjisine dönüştürülmüş olur.
Mekanik enerjinin rotorları döndürmesiyle iletkenler etrafındaki manyetik alan değişir ve elektrik akımı üretilmiş olur. Rotorun manyetik alanı indüksiyonla aktarılacak bir akım ile elde edilebilir. Fırçasız alternatörlerde alternatör, çalışma prensibine göre ana ve ikaz sistemi olarak ikiye ayrılabilir. Ana sistemin hareketli kısmı olan ana rotor devir sayısına göre değişen sayıda kutuplardan oluşur. Rotordaki ana kutuplar çevirici makine devrinde döndürülür. Kutuplarda manyetik akımın oluşması için doğru akım gereklidir. Ana kutuplara doğru akım ikaz sistemi tarafından verilir.
İkaz sisteminin çalışma prensibi ana sistemle aynı olmakla beraber kutup ve sargılar ters çevrilmiştir. Yani, ikaz sisteminde kutuplar hareketsiz olan ikaz statoru üzerinde, sargılar ise dönen ikaz rotoru üzerinde bulunur.
Ana statordaki bağımsız yardımcı sargılardan geçen akım voltaj regülâtöründe doğrultularak, ikaz statorundaki kutup sargılarına verilir. Kutuplardan çıkan manyetik akımı kesen ikaz rotoru üzerindeki bobinlerde üç faz alternatif akım oluşur. Alternatif akım, rotordaki döner köprü diyotlarda doğrultularak ana rotora (ana kutuplara) doğru akım olarak aktarılır.
Fırçasız alternatörlere yük uygulandığında, voltaj düşümü önlemek ve voltajı istenilen seviyede tutmak için otomatik voltaj regülâtörü (AVR) kullanılır.
 
arkadaşlar yorumlarınız için teşekkürler. bugün bir bobinajcı işyerine geldi tesadüf karşılaştım ve onada sordum usta bunda bilezik yok uyartım için fırça vs.. bağlantıda yok yanlız rotor üzerinde ki kutup ve bobin aralarında direnç ve diyot var dedim bu nasıl kendi kendini uyartıyor diye sordum ilk başta kendimce sadece mantık yürüterek yazdığım gibi çıktı işin özü şöyle imiş;
rotor üzerinde iki bobin birbirine seri bağlı bobin ince telden çok sipirli sarılı, statora 4 kutup var bunun biri güç üretiyor yani jeneratörün gücü diğeri üretilen gücü kondansötere göndeiyor bu kondansatör kutupsuz (1,5 Kw jeneratör için) 11uF 350V değerinde kondansatör depolanan enerjiyi hemen geri veriyor buda rotorda aynı trafo gibi alternatif akım oluşturuyor oluşan alternatif akım rotor üzerindeki iki bobin arasına diyot ile doğru akıma dönüşüyor ve statoru indüklüyor üzerindeki hem ikaz sargısına hemde güç sargına (jeneratör üretim gücü) uyguluyor. Bura ilk başta kondansatör boş olsa bile motor devrini aldığında ikaz sargısı mili amper dahi üretse kondansatör bunu depolayıp rotoru etkiletecek gücü çok kısa sürede tamamlıyor bu anda belki merak eden olur bu kondansatörü googlede de 11uF 350V AC yazarak bulabilirsiniz 30 dolar civarıymış bu rotoru fırçasız olan jeneratörlerin beyni bu kondansatörmüş bunun yeine doğru akım verilse bile çalışmaz bi ihtimal çalışsada randımansız dengesiz voltaj çıkışı olurmuş .
 
abi o kondansatörün bir özelliği yok bildiğin ac 400 volt konndansatör 30 dolar etmez o 10 dolarda etmez . sadece değeri üretilen voltajı artırmak yada azaltmak istediğinizde değiştirebilirsiniz ..

mesele şuki öyle çalışmıyor . remenans gerilim dediğimiz olayı inceleyin şimdi uzun yazmıyacağım remenans gerilimle alakalı ufak voltaj olduğundan rotorda endüklenen gerilim diyotlarla bağlı olduğu için bir akım geçişi oluyor . bu akım akışı emk oluşturuyor
diyotların amacı doğrultmak değil akım akışını sağlamak motorun tam tersi yani

motor ve altörnatörler ve transformatörler genelde 3 kuralla çalışır genel prensipte lens kanunları diyoruz buna

lens derki
1- haraketli bir manyetik alan içerisinde sabit kalan iletken üzerinde gerilim endükler
2- sabit bir manyetil alan üzerinde haraket eden iletken üzerinde gerilim endükler

birde zıt emk olayı vrdır her etken kendini oluşturan etkiye karşı bir zıt emk üretir

motorlarda rotor kısa devre olduğu için zıt emk olacaktı ve alan dışına itilmye çalışılacaktı fakat rotor her iki uçtan bağlı olduğu için , bu itme kendini dönme şeklinde gösterecekti .

alternatörde ise kısa devre olursa yani diyorlar olmazsa akımın akış rejmi belli olmayacaktı bu nedenle diyot konur
 
hocam bende bobinajcının söylediğini yazdım ama senin bilgin doğrusu tabiki
benimki sadece mantık ürütmekti bobinajcıda onaylayınca :)
 
Jeneratörler üretilirken ikaz sargılarına bir defaya mahsus yüksek doğru akım uygulanarak saç paketlerde artık mıknatısıyet denen kalıcı bir mıknatısıyet oluşturulur.Bu mıknatısıyet çok uzun süre kaybolmaz.Şimdi jeneratörün çalışıp dönmeye başladığını farzedelim.İkaz sargılarında bahis edilen artık mıknatısıyet küçük bir gerilim oluşturur.Voltaj regülatöründe bulunan bir diyot bu gerilimi doğrultur,röle ikaz sargısının diğer ucunu kısadevre ederek gerilimin ikaz sargısından dolaşmasını sağlar.Bu gerilim ikaz mıknatıs alanını aniden yükseltir ve jeneratör normal voltajını üretir.Bu anda röle konum değiştirip ikaz sargısına normal voltajını uygular.Jeneratör kalkınmış olur,voltaj regülatöründen çıkış gerilimi ayarlanır,işlem tamam olur.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,835
Mesajlar
930,600
Kullanıcılar
452,662
Son üye
Yılmaz Çetiner

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst