Arkadaşlar sorumlusu olduğum işletmenin 920 KVA gücünde jeneratörü var.jeneratör 4 yıllık yani yeni sayılır...üzerindeki akülerde haliyle 4 yıllık....jeneratör kontrol panelinden takip ettiğimde jeneratör boştayken akü gerilimlerini 27 volt civarında okuyorum.jeneratörü marşladığımda ise voltaj 17 volta kadar düşüyor.ama gayet sorunsuz kalkıyor jeneratör.sorum şöyle ..akülerin üzerinden 4 yıl geçmiş....şu an sıkıntı çıkartmıyorlar..fakat ilerde üzerinden 4 yıl geçtiği için her an sıkıntı çıkarma riski var mıdır?risk almayıp aküleri değiştirmeli miyim? Akülerde risk almamak için kaç yılda bir değişim yapmalıyız? ( mevzubahis işletme de sürekli olarak uluslararası resmi toplantı ve organizasyonlar yapılmaktadır.yani uzun süreli
Elektrik kesintisi gibi bir lüksüm yok)
KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
Sevgili arkadaşım;merhaba.
Jeneratör aküsünün jeneratörde kullanılması ile tüm benzinli ve dizel motorların ilk startında kullanılan sulu/kuru akülerin bakımlarından hiçbir farkı da yoktur! Her iki durumda da bakım ve ömür faktörü benzerdir.Yalnız elektrik her zaman kesilmediğinden dolayı,araçların düzenli her gün kullanılıp ömür katsayısının daha da azaltılması gibi bir durumu yoktur,tek fark çalışma sürelerindedir,başka bir çalışma farklılğı da yoktur,bunu aklınızdan çıkarın,eğer bu tür düşünceleriniz de varsa eğer!
27 volt derken seri bağlı iki grubu kastediyorsunuz herhalde büyük olasılıkla.27 voltsa seri bağlı 2 akü için bu değer,tek akü için bu değer 13.50 volt demektir.Bu voltaj değeri en fazla 13.20 volt seviyelerinde ölçülebilen otomatik şarjlı ups akü iç sistemlerine göre bana göre biraz fazla yüksektir.Şarj cihazınız sürekli şarjda kalıp da,bu değere kadar kendiliğinden mi yükselmiştir,yoksa otomatik şarj ünitesinin şarj kesme kısmında mı bir sıkıntı söz konusudur buna bir bakarsanız iyi olur.
Yükteki değerinin de 17 volta kadar inmesi normal,çünkü ayni araçların marş motorunu yüklü olarak çevirdiği gibi (Otomobil motorundaki gibi) jeneratör de alternatöre direk akuple bağlı olarak çalışıyor,ilk anda sürtünme kuvvetleri (Yağlama sistemi olsa dahi) yağın soğuk havada araçlardaki motora yapıştığı,akıcılığı azaldığı gibi,jeneratör de ilk kalkışta mekanik ve elektriksel frenlemelerle,marş motorunun bağlı olup çevirdiği içten yanmalı motordaki,soğuk durumdaki viskozite (Yapışkanlık) nedeniyle,yükteki dc. motorların fazla akım çekmesinde de olduğu gibi,çok fazla akımı çekecektir.Bir ups için de inverterle çalışma sırasında,bu akünün kutup başlarında oldukça fazla gerilim düşümü olur,bunu çok iyi de biliyorsunuz.Yani bu jeneratörün ilk hareketinde çekilen fazla akımla kutup başlarında fazlaca voltaj düşümü yine olacaktır,bu son derece normaldir.Çünkü marş motorunun mili boşta dönüyor da olmayıp,bir dizel veya benzinli motoru çevirmeye uğraşmakta,gizli iç kuvvetleri,sürtünme,viskozite,vb.yenmeye çalışmaktadır.
Sonuç olarak jeneratörde kullanılan bu akülerin bakımı,ömür (Döngü=saykıl sayısı) faktörü de ayni araçlardaki gibidir,ancak çalışma süresinin her zaman olmayışı (Elektriğin kesilme periyodunun uzaklığı) yüzünden,arada sırada yüklü olarak çalışan bir marş motorunun aküyü ne kadar ömür ve kullanma şartları açısından ömründen düşüreceğini kestirme hesapla tahmin edip,kesintisiz gücün de her zaman hazırda beklemesi gerekliliği de gözetilip,buna göre jeneratör aküleri için periyodik bakım takvimi hazırlamanız da gerekir.Araçlarda normalde 4-6 yıl arası olan akü ömrünün jeneratör kullanılmadığı bu zaman içinde boşta beklese bile,zamanla oluşan istenmeyen sulfatlanma,iç gözlerde arıza,şarj tutmayan gözler,vb. her an sürpriz olarak birtakım arızaların ortaya çıkabileceği her an düşünülerek çok dikkatli takip edilmesi de gerekecektir.Kanımca akü takip kartının tutulması çok daha iyi olacaktır.Kolay gelsin.