Jeneratör etiket değerindeki cos phi nedir?

Jeneratörlerin etiket gücü bize verdiği güçtür? 50 kVA jeneratörün ,stand by gücü 50kVA dır,yani 50kVA güç verebilir.

peki bunu hiç denedinizmi mesela 50 KVA jeneratörden 50 KVA omik yükü besledinizmi (kompanze edip )yada farklı güçde bir jeneratörü etiket değerindeki KVA cinsinden güce eşdeğer omik yük bağladınızmı ben bütün jeneratör firmalarının sitelerine girdim bütün jeneratörlerde etiket değerindeki KVAx 0.8= KW olduğunu gördüm söylediğinizin hiç bir şekilde mantığı yok siz verimi hiçbir şekilde işin içine katmıyorsunuz

o zaman söylediğinizden hareketle trafolarda jeneratörlerde verimi %100 yaparız anlamı çıkar hatta trafolarda daha iyi verim almamız gerekirki hareketli parçasıda yok
 
Jeneratör firmasında çalışan bir arkadaş yok mu forum üyesi olan? Konu ile ilgili görüşlerini bizimle paylaşırsa memnun oluruz...
 

hocam verim jeneratörün dizel motorunun beygir gücü ile alternatörden alınan gücün oranıdır. Jeneratörün üzerinde yazan değer verebildiği değerdir. Üzerinde 100W yazan bir ampülün ne kadar akım çektiğini de gözümle görmedim ama hesaplayabilirim. Cos fi = 0,8 değerinin neleri etkilediğini anlattım zaten. Verim ile cos fi aynı şeyler değildir bildiğiniz üzere. Hangi söylediğimin mantığı olmadığını söylerseniz madde madde daha net tartışmış oluruz.
Cos fi yi nerede değerlendireceğimizzi bir daha yazayım buraya:
1000kVA jeneratör stand by koşullarında bize 1000kVA verir.
1000kVA jeneratör stand by koşullarında bize 1000xcos fi = 800kW verebilir.
Siz mantığı olmadığını düşündüğünüz yerleri söyleyin. Ben de cevaplayayım.
 
Henüz bakamadım, inceleyemedim. Bu gibi durumlarda bu alanda çalışan tecrübeli kişilerin de katkıda bulunmasını arzu ederdim. Katkıda bulunanların emeğine sağlık diyorum.
 
bu konuya bir daha bakmıyacaktım ama nedense gerek hissettim
önce ali arkadaşımın beni yanlış anladığı yerleri düzeltmek isterim
çünküğ hepimiz konuya cımbızlama yanlış dalıyoruz

1. husus şudur 460 KVA O.63 COS FİLİ YÜK OLMAZ neden olmaz
.açıktır 1VA = 1VOLT X 1 A
1KVA= 1000X 1 VA bu formul doğrumudur şüphesiz doğrudur o halde 460KVA Dediğiniz an cos fiden artık bahsedemezsiniz çünki o yükün cos fisi 1dir birden küçük ise artık oyükü KVA ile tanımlayamazsınız o kwattır


2 sorunun cevabı yine söylüyorum cos finin 1 e yaklaştırma durumu trafolardaki olay ali arkadaşımın dediği doğrudur ısınmaları azaltmak ve güç katsayısını yükseltmektir ama bizizm bahsettiğimiz cos fi o değildir çünkü soru şebeklerde güç katsayısının düzeltilmesi ile alakalı değildir bizim arkadaşın sorduğu sorumu bizizm imal ettiğimiz jeneratörlerde neden 0.8 dir

bizm alternatörler vurduğumuz cos fi 0.8 ibaresi sinüs eğrisine teğet geçen bir eğridir ve bu bizizm sinüsün mükemmel ölçülerde olduğunu güç faktörünün 0.8 olduğunu buna göre güç üçgeninde güç faktörümüz 0.8 dir

formulleri şunlardır
S= U.I (VA)

P= U.I.Cosφ (W)

Q= U.I.Sinφ (VAR)

bizim sinüsümüzün temiz olduğunu ve cos fi 0.8 olarak hesaplanması gerktiğini belirtmrk için verdiğimiz değerdir

şebekede yada başka bir yerde cos fi arzulanan değeri 1 e yakındır ama jeneratörde böyle bir sıkıntı yoktur ve bizizm cos fimizi 1 e yükseltmek gibi bir kaygımız yoktur olmazda bu nedenle jeneratörde her hangi bir kondansatörle kompanzasyon mevzu bahis değildir olmazda anlattığım çok çok zor durumlar haricinde istenen olay değildir zaten

alternatörlerde kör güç hiç bir işimize yaramaz bu nedenle kullanmayız . kör güç dediğimiz reaktif güçtür

burada ön plna çıkan sizizn sistemin gösterdiği karakteristiktir
eğer empedans alternatif akımda devre elamnlarının genişlemesi ise
sizizn yüklerinizin durumu ön plana çıkar

o halde her şeyi yavaş yavaş baştan incleyelim doğru soruları soralımki doğru cevapları allaım

bizden 100 kva bir jeneratör alırsanız
a) bu jeneratörün verimi % 96yı geçemez etiketlerde 98 dir ama ben pek okadar görmedim 96 kesindir fakat çinden gelen yeni ucuz jnetrerörleri bu sınıfa sokmuyorum onları jeneratör sınıfınada sokmuyorum normal cummins -perkins- volvo- deutz - gibi avrupa menşeli ve yüksek verimli makinelerden bahsediyorum

b)bu makinelerin nominal yüklenebilirlikleri %80dir kısa aralıklara aşırı yüklenmelere maruz kalabilirler

c) bu makineler den bazılarının ilk adımda yük alması %60 ı geçemez yeni nesil euro3 motorlarda bu dahada azdır ...


geleleim esas konuya

şimdi bizizm makinelerin yani jeneratörlerin 3 türlü çalışma şekli vardır


Bu kavramlar uluslar arası ISO8528 standardında detaylı olarak açıklanmıştır. Bu standart Türkiye’de TS ISO 8528 olarak kabul edilmiştir. Tüm motor ve alternatör üreticileri buradaki değerleri sağlayacak şekilde üretim yapmaktadırlar. Bu kavramlar jeneratörün hangi kategoride çalışacağını da tanımlar.
- Standby Güç: Değişken yük altında sınırlı sürede çalışma gücüdür. Ortalama %70 yük değerinde yılda toplam 200 saat çalışabilir. Şebeke enerjisi kesintilerinde yedek güç olarak kullanılır. Aşırı yüklenemez.
- Prime Güç: Değişken yük altında sürekli çalışma gücüdür. Ortalama yük değeri %70 olmalıdır. 12 saatte 1 saat %10 aşırı yüklenebilir.
- Continuous Güç: Sabit yük altında sürekli çalışma gücüdür. Ortalama yük değeri %100 olabilir. Aşırı yüklenemez

bizim sttığımız değer stndby değeridir yani size ilk 1 satte verebileceği güçtür

eğer sürekli kullnacaksınız prime alacaksınız ve yükünüz sabitse continus alacaksınız

100 KVA STNDBY= 90 KVA PRİME= 60 KVA CONTİNUS EDER

VE Bİzim cos fimiz yani manyetik alandan etkilenme oranımız manyetik alanı elektriğe çevirme oranımız 0.8 dir

YANİ siteminiz omik yük ise va cinsinden eğer endiktüf yük ise KW CİNSİNDEN HESAPLAMANIZ GEREKİR

Kİ bizizm kilovat cinsinden yük gerçek yüktür yani görünen yük (KVA) Değildir oda güç katsayımız 0.8 olduğu için 100x0.8 =80 kw

mesele bu kadar basit açık nettir
şebekenizin güç katsayasını 1 e çıkarmanız çıkarmamanız bizi sibiryada bisikletten düşen adam kadar alakadar etmez biizm istediğimiz sadece jeneratörümüz devrede iken kompanzasyonunuzun devre dışı kalmasıdır

20 yıldır 20.000 aşkın jeneratör tesisis yaptık 1-2 istisna hariç oda zorunluluktan jeneratöre kompanzasyon mevzu bahis değildir olmaz olamaz değil türkiyuede dünyada hiç bir imalatçı buna ok vermez

hatata ve hatta jeneratörler sistem tamamen kapasitif özelik gösteriyorsa çalıştırılmazlar çünki %10 yükte bile yanarlar yukarıda sıraladım bunları

yine tekrar ediyorum bizizm bahsettiğimiz cos fi arkadaşın sorduğu alternatördeki manyetik akı ile ilgili olan olan cos fidir

nezaman kondonsatör olabilir zorunluluk nezaman olur çok ağır blok endüktif yükünüz var ise demerajlı bunu kaldırmak için kullanılabilir ama çok hasas olmalıdır bu yük bizizm sünüsü çökerttiğinden kondansatörle 0.8 e yaklaştırmask için ama çok zorunlu kalmadıkça denenmemelidir ..

arkadaşımın bahsettiği kondansatör koymuşlar vs bizizm ilgi alanımıza girmemekle beraber jeneratörü büyük almak yerine kendi ürettikleri çözümdür ama hiç bir jeneratör imalatçısı tarafından kabul gören bir uygulama değildir

jeneratörünüzün gerçek gücü tahrik makinesinin gücü ile alakalıdır alternatörün büyük olması heç bir anlam taşımaz enerji dönüşümünün temel kanunu hiç bir zaman aldığı güç verdiğin güçten fazla olamaz [/B
yani türkiyede 2 büyük firmanın tekknik servis müdürlüğünü yapmış biri olarak ve halen bir firmanın teknik servis müd olarak dilimin döndüğünce anlatabileceğim bunlardır itibar edersiniz etmezsiniz o sizin bileceğiniz bir şeydir teşekkürler
 

Böyle bir tanımlamayı ilk defa duyuyorum. Sinüsün mükemmel ölçüsü ile neyi kastediyorsunuz? Eğer ortada bir sinüs işareti varsa bu zaten mükemmeldir. Sinüs eğrisine hangi noktasından teğet çiziyorsunuz? Mümkünse bir şekil ekleyerek anlatabilir misiniz?
 
arkadaşlar tam olarak anlatamıyorum en başta söyledim bilmek farklı bir şey anlatmak çok farklı şöyle izah edeyim şimdi alternatörde elektriği nasıl üretiyoruz alternatörlerin parçası ne lerdir

1 stator
2-rotor
3-ikaz statoru
4-ikaz rotou
5 -döner diyotlar
6 avr (automatih voltage regulatör)

neye göre çalışır bu alet lens kanunlarına göre

lens derki
1-- sabit bir manyetik alan içerisinde hareket eden iletken üzerinde gerilim endükler
2- hareketli bir manyetik alan üzerinde sabit kalan iletken üzerinde gerilim endükler

bundan yıllar yıllar önce biz statora doğru akım verip elektro teknik kitaplarında gördüğünüz şekilde rotorbileziklerinden fırça ile enerji alırdık .. gelişen zaman içerisinde çok büyük güçlere çıkılmak gerektiğinde rotorun kendisi sargıları fırçalar inanılmaz büyük olmaya başladı ve birde 3 faz üretmeye kalkışınca rotru 3katı yapmak gerekti .. bu çok ciddi sıkıntı oldu

bunun yerine daha sonra biz bu sargıları rotora değilde statora koymaya karar verdik.. ozamanda manyetik akıyı nasıl hareketli hale getireceğimiz sorusu gündeme geldi ..


bu nedenle önce bildiğimiz bir fazlı statordan uyartımlı (uyartım akımının) küçük bir alternatörü jeneratörün kuyruğuna bağladık ... ve buunun ürettiği elektriği fırça ve bilezikle dışarı almadık diyotlarla doğrultup rotora verdik ozaman rotorumuz çok büyük bir elektro mıknatıs halini aldı.. ve bu rotoru çevirrerk manyetik akıyı vektörel olarak çevirdik.


ne oldu sabit kalan sargımız bir vektör sürekli kesmeye başladı bölece enerji ürettik

ve avr ile küçük akımlarda ikaz statorun uyartımını ayarlayarak uyartım akımını ayarlayıp dengede tutuk haliyle asıl ikaz makinemiz uyartım statoru olduğu için biz buna kçüçük akımlar versek bile üretilen ve rotora verilen akım daha fazla olduğu için bu bize regulasyonda kolaylık sağladı
bölece kendinden ikazlı senkron alternatörler doğmuş oldu ..
kendinden ikazlı deyimide şurdan kaynaklı

jeneratör ilk ikaz verildiği nden sonra küçük akü ve pil vs yada hiç kaliteli sactan dolayı

ikaz statorunda bulunan remenans gerilim (artık mıknatısiyet) belirli bir voltaj üretti ve avr bunu kullanarak voltajı 0dan 400 volta çına kadar sayısal farkla makinemizi ikaz etti.
ne zaman voltaj düştü ikaz statoruna verdiğ uyartım akımını artırdı yada voltaj yükseldiğinde kıstı .. buda regulasyonu çok kolay yapmamızı sağladı.....


ohalde gözümüzün önüne sinüs eğrisini getirelim biizm iletkenimizde statorda sabit olan sargıda en fazla gerilim endüklendiği yer rotordaki manyetik akı vektörümüzün onu 90 derece kestiği yerdir çünki .... sinüs eğrisinde en az Elektrik emk endüklendiği yer cosunusun 180 derece olduğu yer yani manyetik akı vektörümüzün sargıya poaralel geçtiği yerdir ..

o halde bizizm coseğrimiz nedir bizizm cosunuz eğrimizin anlatımımı manyetik akıının anlatımı içindir yani yoğunluğunu anlatmak içindir . emk ise sinüs eğrisi ile ifade edilir

bu noktadan hareketle sinüs eğrisine aşağıda teğet bir iz düşüm çizersek bizim cosunus eğrimiz meydana gelir
buna bir şekil çizecemde nasıl paylaştıracam bilmiyorum

yani sizizn şebekedeki normal alıcıların alternatif akımda genleşmesi ile olan faz açısı faz farkı ile alaksı yoktur o başka bir konunun bizizm anlatmaya çalıştığımız alternatörün cosunuzu tamamen kendi manyetik akımızın hareketi ile alakalıdr ..

yine anlatamadım ama az buçuk değindim sanırım burda yazma imkanıda yok açısal hız formulleri eğrileri teğet geçimler iz düşümler latin harfler gibi bir sürü eksik var .
çizimde yapamıyorum ama bulup linki koyacam sözz...

anlatmayqa çalıştığım sin eğrisini çizin 8 10 nokta referans alın tam altınada başka vektörle aldığınız sin derecelerini cos cinsinden yazın yeni çıkan vektör bizizm manyetik akımızın cos eğrisidir
 
Sn. Servetd.
Bayağı uğraşmışsınız, öncelikle emeğinize saygı duyarım. fakat kafama takılan 1-2 konu var.
1) Hani o çok çok zor durumda kalınıp jeneratöre kompanzasyon yapılan uygulamada ne gibi bir zor durumla karşı karşıya kalındı acaba? Benim yaptığım araştırmalardan anladığım, yükün cos fi si , jenaratörün üzerinde yazan cos fi ye ne kadar yakınsa, o kadar verimli kullanılabilir. Yani mesela jeneratörün üzerinde cos fi0,8 yazıyorsa, yükümüzün de cos fi si 0,6 ise, bu yüke kompanzasyon yapılıp 0,8'e getirilmesi, jeneratörün daha verimli kullanılmasını sağlıyor.

Bu arada ben de jeneratör üreticisi olsam, kompanzasyondan ziyade büyük jeneratör satın alınmasını tavsiye ederdim.

2) Bu cos olayında hala cosinüs fonksiyonunun sinüs fonksiyonunun türevi olduğunu anlatmaya çalıştığınızı düşünmekteyim. O yapacağınız çizimi bende 4 gözle bekliyorum.

3) Birde en başta yazdığınız "460 KVA O.63 COS FİLİ YÜK OLMAZ" ibaresine katılmıyorum.Eğer 460 KVA, 290kW ve 357kVAR yükten oluşuyorsa çokta güzel bir cos fisi vardır ve cos [arc tan(357/290)]=cos fi = 0,63 dür.

Saygılar...
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…