Jeneratör etiket değerindeki cos phi nedir?

tamda o değil aslında şunu ayrımsadımki bilmek ile anlatabilmek arasında dünya fark var :)
şöyle izah etmeye uğraşayım 0 dan başlayan bir sin 360 derece grafiğini gözümüzün öününe getirelim burda 2grafik mevzu bahistir aynı zamanda bu eğrinin bir cos değerinden grafiği vardır
.Sinüs grafiğinin eğiminin grafiği kosinüs grafiğini, Kosinüs grafiğinin eğiminin grafiği ise -sinüs grafiğini verir.

Manyetik akı grafiği kosinüs grafiğidir. (F=B.S.cosa)

V=-DF/Dt olduğundan Manyetik akı (F) grafiğinin eksi eğimi e.m.k. yı verecektir. Kosinsinüslü bir fonksiyonun - eğimi sinüsü vereceği için e.m.k. (V) sinüslü olacaktır.

ya kısaca biz diyoruzki 0.8 demekle cosfi arkadaş bizim ürettiğimiz alternatörün sinüs eğrisi çok iyi standartta . mayetik akısı güzel sin eğrisine bir teğet çizerseniz oaçı 0.8 değerinde Elektrik voltajıda sin çizgisinin boyunda voltaj cinsinden .. frekansıda sinüs eğrisinin sykılları kadar voltajda V=-DF/Dt d=delta burda

bu müşteriye nasıl tesir eder eğerki hasaas cihazları varsa elektrik eğrisinin temiz olduğu anlamına gelir .. başkada bir şekilde kullanılmaz ..

yani biz alternatöre cos fi 08 dedik arkadaş size çok temiz elektrik veriyoruz dedik bunun için kullanıyoruz...

önemli olan müşterinin yükünün gösterdiği karakteristik tir devre endüktifmi ? kapasitifmi? omikmi ? ne özellik gösteriyorsa hesaplamalarınızı ona göra yapmalısınız
önemli olan devrenin empedansının ne olduğu

omik yüklerde akım ve gerilim aynı fazdadır
kapasitif yüklerde akım gerilimden 90derce ilri fazdadır
endüktif devrelerde akım gerilimden 90 derece geriden gelir

buna göre hesaplamalarınız yapıp devrenizizn özelliğini bulabilirsiniz
empadans fromulunu yazmaya gerek görmüyorum
cos fi alternatörde bizim manyetik akımızı ifade eder sinüs eğriside gerilimimizi
eğer sinüs egrisinin içini tarayıp doldurusak bu alanda bize gücü veriri .

eğer doğru akım olsa idi p=u*ı olacaktı yani doğru akımın grafiğini doldurusanız diktörtgenin alanı gücümüz olacaktı .. ama sin eğrisi dikdörtgen değil bu nedenle o açıyıda hesaba katıyoruz oda 0.8 p= P=U*I*COS Fİ OLUYOR Taralı alanı bu formulle buluyoruz

yukarıda hesaplamalarda arkadaşlarım alternatif akımın doğru akım özelliği özelliği göstererdiğini düşünerek hesaplamışlar bu mantık olarak doğru gözükebilir ama değildir

bizizm size verdiğimiz eğriyi omik olarak yükleyin osiloskopla bakın yani sin 360 eğrisinin içindeki alan yine gücümüzdür yani bizizm eğrimiz bozulmaz neticede

ozaman demkki alternatif akımda VA HESABI YAPILMAMALIDIR KW hesabı en makulu olacaktır bu formuller bu eğrilerden yola çıkarak hesaplanmıştır ...

hesaplamaları yapan arkadaş formul olarak doğru heaplamış ama benim verdiğim eğri pil yada akü yada doğrultulmuş akım eğrisi değil bu konuya dikkat çekmek isterim yada ben anlamadım

alternatör o akımı verir doğru vermez değil ama unutulan şey alternatörün aşırı yükte çalıştığı

yine yazıyorum tahrik kaynağınızın gücü ne ise jeneratrörün gücü o dur

genede daha uzman birirnr sormanızda fayda var bunu neden yazıyorum bazı genç arkadaşlarım forumlarda yazılanları aynen yazıp hocaya sunuyorlar lütfen kesinliği olmayan forumları derslerinizde kullanmayınız
 
Kardeş; cos fi = 0,8 denmesi ile verdiği gerilimin sinüs eğrisinin idealliği arasında nasıl bir bağıntı olduğunu anlamadım. Şimdi katalogda cos fi = 0,9 deseydi gerilimin sinüs formu bozuk demek mi? Yada cos fi = 0,6 dese tam sinüs veremiyor demek mi? Benim bidiğim cos fi deki "fi" akım eğrisi ile gerilim eğrisi arasındaki açı farkıdır. Yani bu açıyı büyültüp küçültmekle sinüs formunu bozamazsınız. Ya ben yanlış biliyorum, yada bu kataloglardaki değer farklı bir değer.
 
benim jeneratör üzerindeki cosfiden çıkardığım anlam şudur.

500 kVA, cosfi=0,8 jeneratöre yüklenebilecek

maksimum reaktif yük; 300 kVAr olacaktır. Daha fazla reaktif gücü karşılayacak uyartımı jeneratör yapamaz ve muhtemelen jeneratörün uç gerilimi istenilen gerilim değerinin altında kalır.

maksimum aktif yük; cosfisi 1 olan 500 kVA yani 500 kW güç olacaktır.

Yani gücü 500 kVA cosfisi 0,5 olan bir yükün reaktif gücünü jeneratör karşılayamacaktır. Ne dersiniz doğru mu düşünüyorum??

saygılar...
 
benim jeneratör üzerindeki cosfiden çıkardığım anlam şudur.

500 kVA, cosfi=0,8 jeneratöre yüklenebilecek

maksimum reaktif yük; 300 kVAr olacaktır. Daha fazla reaktif gücü karşılayacak uyartımı jeneratör yapamaz ve muhtemelen jeneratörün uç gerilimi istenilen gerilim değerinin altında kalır.

maksimum aktif yük; cosfisi 1 olan 500 kVA yani 500 kW güç olacaktır.

saygılar...

O zaman etiketinde 500kVA cos fi=0,8 yazan jeneratör, 460kVA cos fi=0,65 olan yükü besleyemez mi diyorsunuz?(350kVAR ediyor)
 
O zaman etiketinde 500kVA cos fi=0,8 yazan jeneratör, 460kVA cos fi=0,65 olan yükü besleyemez mi diyorsunuz?(350kVAR ediyor)

aslında soru şu? reaktif gücü karşılamak için jeneratörde meydana gelen değişim nedir?

Jeneratör uç gerilimi endüktif reaktif güç arttıkça azalırken kapasitif reaktif güç artıkça uç gerilimi artar.

Bu durumda jeneratör endüktif reaktif yük sonucunda oluşan uç gerilimi düşümünü önlemek için ,otomatik voltaj regülatörü vasıtasıyla uyartım akımını artıracak yani reaktif güç üretecek ve geriliminde sabit olmasını sağlayacaktır. Uyartım akımı vasıtasıyla üretilen reaktif gücün maksimum değeri bu durumda jeneratörde belirtilen değer olacaktır.

Jeneratör eğer kapasitif olarak yüklenirse uç gerilimi yükselecek, uç gerilimini sabit tutmak için uyartım akımı azaltılacaktır. Eğer reaktif yükü karşılamak için jeneratöre kompanzasyon yaparsak, aşırı kompanzasyon olması durumunda uç gerilim yükseleceğinden, bağlı olan cihazlar(özellikle flouresan lambalar) zarar görecektir.

bu nedenle eğer jeneratör endüktif reaktif yükü karşılayabiliyorsa kompanzasyon yapmanın hiç bir mantığı yoktur. Hatta zararı vardır.

Bu doğru olarak bildiğim bilgilerdir. Hata olan yer için düzeltmeye açığım.

saygılar...
 
1-Generatörde endüklenen geilimin formu, yükün güç katsayısına bağlı değildir. Hava aralığında meydana getirdiğiniz alan dağılımı ile ilgilidir. Alan değişiminin cos fonksiyonu olarak tanımlanması, kutup eksenini referans almanızdan dolayıdır. Enedüklenen gerilim de cos fonksiyonudur. Biz gerilim fonksiyonunu 90 derece öteleyerek sin fonksiyonu olarak yazarız.
2- Generatörün uç gerilimi her kapasitif yükte artmaz. Belli bir açıya kadar kapasitif bölgede hala gerilim düşümü gözlenir. Generatör gerilim-fazör diyagramlarına göz atarsanız bu durumu görebilirsiniz.
 
şimdi ubu konuyu daha öncede irdeledik anlamlı olan anlaşılması geeken şudur kavramları karıştırıyoruz yada yine ben yanlış anlıyorum
birdefa 460 kva dediğiniz zaman onun cos fisi 1 olmak zorundadır öle bir yük olamaz olması münkün değildir 460 kva dan kastınız 460 kw ise bişi deyemem

cos fi dediğimiz şey sinüs eğrisine çizilen teğettir . bizim manyetik akı yoğunluğunun formudur .. bu alternatörün etiketindeki cos fi dir sizizn sisteminizdeki cos fi farklı bir şeydir . farklı derken başka bir şey anlamında söylemiyorum o sizizn devre elemanlarınızın bizizm sinüse gösterdiği tepkidir.

biz size cos 0.8 tegetli 400voltluk bir sin eğrisi sunuyruz. bu kısaca sonrasında sizin devre elemanları bizizm bu sinüse bir tepki gösteriyor omik ise aynı fazda ilerliyor. kapasitif ise akım 90 derece ileride oluyor endüktif ise 90 derece geriden geliyor

kompanzasyon trafolarda ne zaman lazım ? ne zamanki bizizm devrenizizn eş değer empedansı endüktif özelllik gösterir ozaman cosfiyi düzeltmek için araya kondansatör konup 0.8 ve üzerine çıkarmak gerktiği zaman

neden müşteri kompanzasyon yapıyor ? çünki tedaş sisteminde ne kadar endüktif yük olduğunu hesaplayamıyor her müşterinin gücü oranında sistemi kompanse (desteklemesi )isteniyor diyorki sen benim sistemimi bu kadar bozuyorsun bunu düzeltmekte senin görevin .. yani herkes kompanzasyonu para az gelsin diye anlamasın öle bişi değil bu paranın az gelmesinin sebebi kullanmadığınız kör gücün reaktif gücün yani faturadan düşülmesi eğer hiç kimse kompanzasyon yapmasa ve tüm kullanıcılar endüktif yük kulansa idi çoğu motor yerinden kalkmaz idi . sebebide cos fi düşeceğinden dolayısıyla demin anlattığım manyetik akı döner manyetik alan oluşturamyacağından motorlarında dönmesi söz konusu olmayacaktı . çünki ne dedik cos fi size sunduğumuz sinüs eğisine teğet geçen manyetik akının eğrisidir. cos fi bozulursa ki buda artık bizim sinüs eğrisininde bozulduğunu gösterir . dolayısı ile voltaj değerleride değişmiştir .


peki jeneratörde kompanzasyon ne zaman yapılmalıdır? çok çok çok zorda kalmadıkça asla ve asla ve asla

neden? çünki bizizm voltaj regulatörleri cos fi 0.8 olacak şekilde ikaz üretiyorlar ve kontrol ettikleri voltaj referansı alternatörden alıyorlar bu nedenle yük kapasitif olacağı için voltaj regulatörü gerkli hassaiyeti gösteremeyecektir o suni sistemin voltajını normal voltaj addedeip ona göre davranacaktır... ve kuvetle muhtemel rotoru yanacaktır.

ayrı önemli bir konu sistemde sırf fouleresan lambalar var ise araya omik ve endüktif yük mutlaka atmalıdır çünki 100 kvalık bir jeneratörün sırf 20 kva fouleresan lambada yani devre kapasitif olduğu için yandığını göreceksiniz ben çok gördüm

değinmişken şunada değinim bari tam olsun bazı non liner yükler tristör tramsistör vb elktronik komponetler veya dc sürücüvar ise veya ups var ise burada jeneratörün en az 1.5 katı fazla alınmalıdır sebebide tristörlerin transitörlerin tetiklemesi anında bizizm ürettiğimiz sinüsün tepesinde çökme yaparlar bu çökme avr nin ürettiği voltajı artık algılamasını hesaplamasını engeller ve nasıl olduğu belli olmayan şekilde alternatör sapıtır bu nedenle sinüs daynaıklı olmalı bu yüke karşı tepesinde çökme kırılma harmonik yapmamalıdır bunun için jeneratör büyük olmalıdır .. aynı şekilde metal halide ampullerin ateşleme bobinleri aynı etkiyi yaparlar eğer aydınlatma için kullanıyorsak bu tip aydınlatma var ise araya endüktif yük girmekle beraber bu ampulerden çok sayıda aynı anda yakılmamalıdır araya zaman rölesi konmalıdır ....

kısaca hiç bir yerde cos fi 05 0.63 .078 değildir döner manyetik alan olması için en ideali 0.8 dir çünki döner manyetik alandan üretilen budur haraket enerjisisni Elektrik enerjisine çevirmek için gerkli akı yoğunluğu idal olarak budur buda motorun dönme momentini ideal olarak karşılar tam ters bir hareketle elektrik enerjisi hareket enerjisine çevrilir ...

demekki sinüsü siz bozmuşsunuz devreniz endüktif özellik göstermiş ve devrenizin eşdeğer reaktansı düşmüştür diyebiliriz

sanırım az buçuk anlatabildim ama dahada uzmanlara sormanızda fayda var
 
birdefa 460 kva dediğiniz zaman onun cos fisi 1 olmak zorundadır öle bir yük olamaz olması münkün değildir

bu ne demek?nasıl bir yük olamaz?

cos fi dediğimiz şey sinüs eğrisine çizilen teğettir

Sanırım cosinüs ün sinüs'ün türevi olduğunu söylemeye çalışmışsınız. Konuyla alakasını kuramadım. "fi" ibaresi olduğunu atlamışsınız sanırım.

kompanzasyon trafolarda ne zaman lazım ? ne zamanki bizizm devrenizizn eş değer empedansı endüktif özelllik gösterir ozaman cosfiyi düzeltmek için araya kondansatör konup 0.8 ve üzerine çıkarmak gerktiği zaman

özellikle "bizizm devrenizizn" ne olduğunu anlamadım ama biz 0,8 yapmaya değil, 1 yapmaya çalışırız. siz neden 0,8 yapmaya çalışıyorsunuz anlamadım.

neden müşteri kompanzasyon yapıyor ? çünki tedaş sisteminde ne kadar endüktif yük olduğunu hesaplayamıyor her müşterinin gücü oranında sistemi kompanse (desteklemesi )isteniyor diyorki sen benim sistemimi bu kadar bozuyorsun bunu düzeltmekte senin görevin

tedaş endüktif yüklerin hatlarda oluşturacağı ısınmaları engellemek, kompanzasyon yapılmadığında daha büyük akımlara ulaşılacağından dolayı daha kalın kesitte iletkenler ve daha büyük trafolar kullanmak zorunda kalacağı için kompanzasyon yapılmasını ister.
yani herkes kompanzasyonu para az gelsin diye anlamasın öle bişi değil bu paranın az gelmesinin sebebi kullanmadığınız kör gücün reaktif gücün yani faturadan düşülmesi eğer hiç kimse kompanzasyon yapmasa ve tüm kullanıcılar endüktif yük kulansa idi çoğu motor yerinden kalkmaz idi . sebebide cos fi düşeceğinden dolayısıyla demin anlattığım manyetik akı döner manyetik alan oluşturamyacağından motorlarında dönmesi söz konusu olmayacaktı .

özellikle kalın yazdığım yer ilginç.hattın kosinüsüs ü fi si olmaz. motora gelen sadece gerilimdir. cosinüs fi yi motor belirler.

değinmişken şunada değinim bari tam olsun bazı non liner yükler tristör tramsistör vb elktronik komponetler veya dc sürücüvar ise veya ups var ise burada jeneratörün en az 1.5 katı fazla alınmalıdır sebebide tristörlerin transitörlerin tetiklemesi anında bizizm ürettiğimiz sinüsün tepesinde çökme yaparlar bu çökme avr nin ürettiği voltajı artık algılamasını hesaplamasını engeller ve nasıl olduğu belli olmayan şekilde alternatör sapıtır bu nedenle sinüs daynaıklı olmalı bu yüke karşı tepesinde çökme kırılma harmonik yapmamalıdır bunun için jeneratör büyük olmalıdır
kardeş 1000 kva jeneratör ile 1600 kva jeneratör arasındaki fiyat farkı ne kadar biliyorsun sanırım. harmonik filtre daha uygun bir seçim.


Daha anlam veremediğim birçok yer var. Sanırım çoğu da noktalama işretlerini kullanmadığınızdan, kelimelerin yanlış yazılmasından felan.



Çıkardığım sonuç şu=
Örnek üzerinden açıklamak daha uygun olacak.
Jeneratörümüz= 1000kVA
Jeneratör etiketinde yazan cos fi=0,8 (yani jeneratör 800kW ve 600kVA verebiliyor)

Şimdi malesef önceki mesajlarda belirtildiği üzere biz bu jeneratörden cos fi si 1 olan 900 kW lık, yani bir anlamda 900kVA lık ısıtıcıyı besleyemiyoruz. Çünkü jeneratörde 2 adet sınırlama var. Hem kVA hem de kW sınırlı. Şimdi şu konu var. Jeneratöre kompanzasyon ne zaman işe yarar şu durumda;

Aynı jeneratöre 750kW lık aktif ve 800kVAR lık endüktif yükümüz var. Bu yük 1100kVA ediyor ve jeneratöre büyük geliyor. Biz buraya 300kVAR lık kompanzasyon yaparsak, artık yükümüz 900kVA oluyor ve hem kVA sınırının, hem de kW sınırının altında kalıp yükü kaldırabiliyoruz.

Özellikle jenaratöre kompanzasyon yapmak ne işe yarayabilir diye düşünen arkadaşlara yol gösterici olduğunu düşünüyorum. Özellikle 2. döküman (caterpillar firması) yararlı olacaktır.
 
sayın Ali4592518 bence karıştırdığınız bir nokta var oda şu jeneratördeki verimi % 100 kabul ederseniz dediğinizin doğru olabilir ama biz biliyoruzki en verimli elektirik makinesi trafolardır bunlarda bile verim ortalama % 95 civarıdır yani %5 lik bakır nüve ve indüktif kayıp var yani 50 KVA trafondan 50 KVA güç alamassınız çekebileceğiniz maximum akım 50 KVA trafo için 72 amper dir ne kadar da kompanzasyon da yapsanız 50 KVA güç alamassınız belki %99 kadar yaklaşırsınız ama %100 olmaz hiçbir zaman bildiğim kadarıyla jeneratörlerde verim % 80 civarıdır parçalarının hareketli olması bakır nüve kayıpları cosfisi ortalama 0.80 olur bence jeneratör kayıpları ortalama % 15-20 olarak alınmalı böylece etiket değerlerindeki gücü buluruz
 
sayın Ali4592518 bence karıştırdığınız bir nokta var oda şu jeneratördeki verimi % 100 kabul ederseniz dediğinizin doğru olabilir ama biz biliyoruzki en verimli elektirik makinesi trafolardır bunlarda bile verim ortalama % 95 civarıdır yani %5 lik bakır nüve ve indüktif kayıp var yani 50 KVA trafondan 50 KVA güç alamassınız çekebileceğiniz maximum akım 50 KVA trafo için 72 amper dir ne kadar da kompanzasyon da yapsanız 50 KVA güç alamassınız belki %99 kadar yaklaşırsınız ama %100 olmaz hiçbir zaman bildiğim kadarıyla jeneratörlerde verim % 80 civarıdır parçalarının hareketli olması bakır nüve kayıpları cosfisi ortalama 0.80 olur bence jeneratör kayıpları ortalama % 15-20 olarak alınmalı böylece etiket değerlerindeki gücü buluruz

Jeneratörlerin etiket gücü bize verdiği güçtür? 50 kVA jeneratörün ,stand by gücü 50kVA dır,yani 50kVA güç verebilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,833
Mesajlar
930,591
Kullanıcılar
452,660
Son üye
sari59

Yeni konular

Geri
Üst