Kaçak Akım Rölesi Paradoksu

Motorlara ait münferit kaçak akım koruma yapmak lazım aksi taktirde dediğiniz gibi 1 motordaki arıza tüm motorların enerjisiz kalmasına sebep olur.
Topraklama raporunuz eski ve Ra sınır değer tespiti hatalı. Tehlikeli temas gerilimi 65v değil 50v olacak. Ra=50/Ia
Ra=50/0,3
Ra<166,6A
 
Motorlara tek tek ( lokal dahi olsa) kaçak akım koruma konusunda haklısınız ancak bu da paradoksun diğer parçası. Kaçak akımlar Sigorta görevi görmediği için her motora 1 sigortanın yanına 1 kaçak akım gerekecek. Ayrıca sigorta tipi kaçak akımlardan kumanda devresine K.A.R açtı sinyali göndermek için bir kontağa ihtiyacımız olacak. K.A.R da kontak olamadığına göre 1 de faz koruma rölesi gibi bir cihaz gerekecek. Mevcut bir panoya bunları sığdırmak imkansız olacak. Her elemanın da kendi başına arıza çıkarması cabası.

Var sayalım ki yeni pano yapıyoruz son dönemde 3-4 motor için 3-4 termik fakat tek sigorta kullanılan panolara rastlıyorum iş ekonomiye dayandığı zaman her motora kaçak akım koyduğunuz panoyu hiç para kazanmadan yapsanız kabul ettiremezsiniz. İşin bu tarafı ayrı bir konu.

Asıl mesele sanayide en çok karşılaştığımız: fazla sayıda motoru bulunan komplike bir makinede yada Birden çok makinenin bulunduğu bir hatta K.A.R konulduğu halde çalışmaması. İş güvenliği müfettişlerinin / uzmanlarının da K.A.R sini ısrarla istemesi. Yanlış anlaşılmasın Mümkün olan her yerde K.A.R kullanılması özellikle konutlarda mutlaka çalıştığının kontrol edilmesi taraftarıyım. (İyi biliyorum ki kötü tesisatlar, eski makineler ve Çin malı K.A.R leri nedeni ile evlerdekilerin bir çoğu çalışmıyor veya köprülü)

Konun açıklığa kavuşması için şunu sormak istiyorum. Avrupa da, Japonya da Amerika da nasıl bir işlem yapılıyor. Gördüğüm kadarı ile yabancı ülkelerden gelen makinelerde de K.A.R yok. Gerçi son olarak 5-6 Ay önce Çin den gelen 20 kadar makineyi kurdum 2.2 kW motorları olan 4 adet asansörün 2 tanesinde K.A.R var idi. 1 Tanesi ilk ay bozuldu (değiştirdim)
 
Kaçak akım makineye bağlanmaz makinenin bağlı olduğu Elektrik kablosunun başına bağlanır bu nedenle makinelerde k.a.r olmaması normal!
 
K.A.R makineye neden bağlanmasın ki. Ana kablodan sonrasında koruma yapmaz mı? İnsan korumanın olabilecek şekliyle uygulanmasının sakıncası ne olabilir?

Şimdi ben busbar sistemi yaptım Toroid trafolu kaçak akım rolesi kullandım K.A.R tutmadı. Busbar çıkış kutularına K.A.R koymak imkansız. Tesise kendi yaptığım küçük basit makineler ilave ediyorum. Her bir makinenin girişine K.A.R kullanıyorum. 1-2 motorlu makineler olduğu için 30mA atmıyor.
 
Benim bildiğim K.A.R.si tesisat elemanıdır! Buyüzden makinelerde K.A.R. kullanılmaz!
 
K.A.K.R sistemi Hayat koruma ve Yangın koruma olmak üzere iki kısımdan oluşur ve tüm yüklere uygulanır/uygulanmalıdır. Güç devresini kesip koruma sağlar dolayısıyla kumanda devresine kontak verme ihtiyacı yoktur.
 
İş güvenliği denetlemesinde talep edildiği için işletmedeki bütün makineleri KAR ile donattık.Notr-toprak izolasyonu saglanabilirse ve makinedeki Elektronik aksamın kacak akımları limite yakın değilse KAR makinelerde de çalışıyor.3 aydır işletmede tüm makinelerde KAR lar faal olarak devrede.
İlk kurulum esnasında kacak akımı fazla olan bir kaç invertörü değiştirmek zorunda kaldık.Yurtdısından son gelen makinalarda bölüm bölüm KAR bulunuyor.

Varsın birisi çarpılıp öleceğine arada KAR yanlışlıkla bir kaç kez fazladan atıp makinalar biraz dursun.
Gecen yaz izole edilmesi unutulan bir kablodan dolayı 19 yasındaki bir operator çarpıldı, şansa kurtuldu,izole etmeyi unutan da 19 yasındaki bir elemanımızdı.
 
Her biri 15 kW invertörlü 3 adet bant motoru var. 1 bant 2 ye, 2 bant 3 e kum döküyor. Her birine 50A/30mA K.A.R ile koruma yapılmış 3 bant kablosuna taş düştü K.A.R açtı motoru durdurdu. 2 ve 1 bant bir şekilde 3 bandın K.A.R açtığını bilmesi gerekir ki dursunlar. Yoksa kum beslemeye devam eder. Kumanda devresine kontak bu gibi durumlarda gerekebilir.
 
Bunu devre dışı kalan motor kontaktörünün kontağıyla, kumandayla halledebilirsiniz. Ve ya 3 motor devresinin güç beslemesine 1 adet kaçak akım koruma yapabilirsiniz. Çözüm bol kaçak akım rölesinde kontağa gerek yok.
 
K.A.R açıp devre durduysa motorun kontaktörün den veya bantın konaklarından diğer bantları bir birine haberleştirebilirsiniz
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…