Kablo kesiti belirleme

(Değişik ek: RG 30.11.1995-22479)Yapının yada yapı kümesinin beslenmesi için bir transformatör kullanılmışsa, bu transformatörü çıkış uçları ile yapı bağlantı kutusu arasındaki gerilim düşümü % 5'i geçmemelidir.
Yönetmelik böyle der ancak o motor ve varsa başka yükler için bir trafo olması gerekir yani yönetmeliğin bu maddesi kendine ait trafosu olan yüklerimiz için geçerli.
Sayaç zaten trafo kendine ait olsada olmasa da 800m uzakta olacağından yapı bağlantı noktası motor arası %e<3 olmalı.
40HP motor 29,85kw diyelim verimde yüklenmeye göre değişir ama biz %85 olarak alalım;
Pelektriksel=35,11kw

%e=100xlxN/kxsxuxu
formülde k yerine bakır 56 değil aluminyum 35 koyarsak katsayı 0,0124 yerine 0,0197 çıkar.
%e=0,0197xLxN/S
3=0,0197x800x35,11/S
S=184,44mm2
Reaktif kayıpları ihmal ettim motor tarafında münferit kompanzasyon yapılır.
P=1,732xUxIxcosfi
35110=1,732x380xIx0,95
I=56,15A
3x185mm2 YAVV(NAYY) kablo uygundur. Kumanda için 380/220v trafo kullanılır.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
trifaze elektrik motorları sadece topraklanır
nötr hattı çeksen klemensde bağlıyacak yer bulamazsın.
Motoru kontrol etmek için kumanda devresi yapılmayacak mı?Büyük bir ihtimal yapılacak!Moturun olduğu yer aydınlatılmayacak mı büyük bir ihtimal aydınlatılacak yani nötr de çekilir
 
Son cümlem ! Nötr için 800m kablo mu? 380/220v trafo mu? hangisi daha hafif tabii ki sağdaki çünkü açık sarı

 
hesap yanlış mesafe 800 metre dikkatini çekerim arkadaşım
edit: 40 hp motor yuvarlama 30kw yapar yine yuvarlama 29kva ya denk gelir

Yanlışın nerede olduğunu söylemeye çalışırken yanlış bilgi vermişsin arkadaşım. Aşağıdaki tabloya bakıldığında, 40 HP'nin 30 kW'a denk geldiğini ve hesaplamalara verim ve cosfi dahil edildiğinde 30 kW motorun 380 V'ta 57 Amper çektiği görülecektir.



Yuvarlamayla bulduğun 29 kVA'nın nereden geldiği ise anlaşılmıyor.

Hesabım, 800 metre mesafe göz önüne alınarak yapılmış olup, dikkatimi hangi noktadan çektiğin anlaşılır değil.

Bu hesapta belirleyici olan izin verilen gerilim düşümü %'sinin ne olacağıdır. Aynı zamanda bu kesitteki kablolar için gerilim düşümü hesabı yapılırken kablonun endüktif direnci de hesaba katılmalıdır.

gerilim düşümünün %3'den fazla olmaması için, endüktif direncini hesaba katarsak, kablonun 3x300 mm2 olması gerekir.
 
Son düzenleme:

Tabloya gerek yok 1 hp nin kw karşılığını biliyorsak çarparak bulabiliriz. Ayrıca kw`ı 0.80 le çarparsan kva yı da bulursun. Belki kafadan carpdigim icin kva yı yanlis yazmis olabilirim. Kablo kesidi dogrudur. + 800 metre mesafe kablo yol sebekesinden alinacak hali yok.
 
1 hp eşittir 0,736 kw ama 0,750 olarak hesaplanır bu da40*0,750 Bunun sonucudur ve 30 kw çıkar
 
Motorların genelde cos fi 0,80 dir benim gözüme takılanlar öyleydi

Münferit kompanzasyonla bunu 0,95 mertebelerine getirip endüktif yükten doğacak gerilim düşümünü minimuma indirgiyebilirsiniz. Bu nedenle akım hesabında cosfi'yi 0,95 aldım.
 
Ayrıca kw`ı 0.80 le çarparsan kva yı da bulursun. Belki kafadan carpdigim icin kva yı yanlis yazmis olabilirim.

kW'ı 0,8 ile çarparak kVA'yı bulmayız. Motor gücünü, motorun cosfisine ve verimine bölerek motorun kVA'sını buluruz. Yani; S=P/(n.cosfi) dir.

40 HP motor için eğer tabloya bakarsak n=0,9 ve cosfi=0,87'dir.
S=30/(0,9*0,87)'den S=38 kVA yapar ki ben hesabımda yuvarlama yapıp 40 kVA dedim.
 
arkadaşım her işi tabloya bakarak yaparsak her işe gittiğimizde o işe ait bir tablo götürmemiz gerekecektir. Ayrıca cosfi'yi 1 kabul ediyorsun yükü 800 mt uzağa taşıyorsun birde tam değer güç katsayısına eşitliyorsun.

Tam otomatik güç kontrol rölesi ile yapılan kompanzasyonda bile cosfi'yi 0.90-1.00 ayarlanırken senin hesabın biraz tuhaf geldi açıkçası.

edit: kva hesabım yanlış olabilir 37.5kva olması gerekir kafadan yazdığım için kva yı kw a çevirmişim.
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…