Bir sistemdeki ivmelenme hareket gerçekliğindeki en büyük etken. Hexapod sistemle bu ivmelenme duygusunu yapmak mümkün değil. Piyasada gördüğünüz makinelerde yazanlar tamamen para tuzağı ve aldatmaca. Yurt dışında en kralına 4D denilen sisteme bizim ülkemizde 10D 11D gibi komik isimler takılıyor. Daha 4. Boyutun bile gerçekliği tartışılırken biz 11D yapmışız
Yalan dolan.
Son zamanlarda bir MIG29ST uçak simulasyonu üzerinde uğraşıyorum. Ve farkettim ki insan vücudu ivme ve yavaşlama hissine çok duyarlı. Yani G kuvveti. WIN fuarına gidenler bilir
Siemens'in standında 6 eksenli bir simulator vardı. İlgilenen kişiye bazı teknik sorular sorduğumda makinenin 11G ürettiği gibi çok komik cevaplar aldım.
Bilmeyenler için G Kuvvetini tanımlayalım:
G kuvveti (İngilizce: g-force), bir kütleye belirli bir durumda etki eden hızlanma (accelerasyon). İngilizce
gravitational (yerçekimsel) sözcüğünden gelir. G kuvveti adı aslında bir misnomerdir (hatalı adlandırma) zira yerçekimini değil hızlanmayı belirtir.Dünyada 1 g= 9.8 m/sn[SUP]
2[/SUP]dir. Vücuda etki eden g arttıkça baş dönmesi ve ağırlaşma gibi hoş olmayan etkiler görülür. Bu nedenle lunapark oyuncakları 4 g'yi geçmezler. G kuvveti merkezkaç nedeniyle de oluşur.
G kuvveti serbest hareket eden bir nesnenin maruz kaldığı "yerçekimsel olmayan" kuvvetlerin vektörel toplamıdır. Yerçekiminden kaynaklanmayan hızlanmalara "gerçek ivme" denir ve G kuvveti hesaplanırken sadece bunlar kullanılır. G kuvveti arttıkça nesne üzerindeki gerilim artar. Yüksek seviyelere ulaştığında g kuvvetlerinin etkileri yıkıcı sonuçlar doğurabilir.
Pozitif g:
Pozitif G normal eksende (ayakta dururken dikey eksen) yukarıdan aşağıya doğru etki eden G kuvvetidir. Normal günlük faaliyetler esnasında maruz kalınan G kuvveti pozitif 1 G'dir. Bu oranın örneğin 2 G'ye çıkması durumunda insan vücuduna etki eden ağırlık ikiye katlanır ve her G artışında maruz kalınan G de aynı oranda artar.
[h=3]Negatif g[/h]Negatif g pozitif g'nin aksi istikamette (ayakta dururken ayaklardan başa doğru) etki eden g kuvvetidir. Negatif g esnasında vücuttaki kan yukarı doğru hareket etmeye başlar ve vücut ağırlığı azalır. İnsanın pozitif g limiti 9-10'lara kadar varsa da negatifte bu -3, -3,5 civarındadır. Negatif g için çok yüksek süratlere gerek yoktur. Burada önemli olan ortalama bir hız ve uçağın dalışıdır. -3 g'den itibaren başta toplanan kan nedeniyle görüş bozulur ve kırmızılaşır (red out). Yerçekimine eşit miktarda negatif g uygulandığı yerçekimsiz durum sıfır g'dir.
[h=3]Uçuşta g[/h]Jet ve akrobasi pilotları g kuvvetinin etkisini azaltmak amacıyla 'G suit' denilen özel kıyafetler giyerler. Bu kıyafet şişerek yüksek g kuvvetinin etkisiyle beyinden ayaklara doğru hareket eden kanı yavaşlatma amaçlıdır ve bu yolla pilotun bayılma ihtimali azaltılmış olur. G suit +3 g'ye kadar tolerans sağlar. Pilot manevra esnasında nefes alışında 3-4 saniyelik tutuşlar yapar ve öksürüğe yakın bir tazyikle dışarı verir. Böylece iç basınç yaratarak dış basıncın etkisini hafifletir. Bu yöntem pilotun karın ve göğüs kaslarının güçlü olması ölçüsünde işe yarar. G suit ve nefes taktiği ile pilotlar yüksek g'lere tahammül edebilmektedirler.
[h=2]
Yatay eksende g[/h]Vücuda önden arkaya (veya tam tersi) şekilde etki eden g kuvvetidir. Otomobil yarışçılarının ve kalkış esnasında astronotların maruz kaldığı g kuvveti bu kategoridedir.
Uzaya fırlatılan bir roketin içindeki astronotlar 5 g'ye maruz kalırlar. Dönüşte ise ise bu oran iki katına çıkmakta yani astronotlara 10 g'lik bir kuvvet uygulanmaktadır
Bu kadar bilimsel açıklamadan sonra hexapod sisteminin bu etkileri oluşturabileceğine inanmak açıkcası yalnızca cahil cesaretinden ileri gelir. Hareket yani diğer anlamda kinematik bilimine hakim olmak sistemden en iyi sonucu almanın altın anahtarıdır. Otomotiv sektöründe data toplama anlamında telemetry denilen ölçüm ve teknik yöntemleri bulunmaktadır.Bunun içerisine tekerleklerin durumu, beklenmeyen etkileri, süspansiyon sisteminin hareketleri, bunun kullanıcıya etkileri ve teknik anlamda neleri değiştirdiği gibi bir çok parametre bulunmaktadır. Bir sistemden verim almak için öncelikle mühendisliğinin bilinmesi gerekir. Küçümsemek anlamında değil ama sanayi dükkanında eline kaynak makinesi alan herkesin yaptığı bir sistemden bahsedecek olursak ne kadar gerçekci olacağını (!) tahmin edeceksiniz.