manyetik alan

wodibow kardeşim.80 m uzun bir mesafe olmadığı için.çalışmayan motorlara ait komşu hatlarda fazla
gerilim yükselmesine sebep olmaz.Ancak,yönetmelikler ve işletmecilik yönünden oldukça sakıncalı bir
durum ortaya çıkar.Ayrıca,geometrik ortalama mesafesinin artması nedeniyle,endüktif gerilim düşümü
artacağından,motor uçlarındaki gerilim ,normal hat çekilmesi haline göre daha düşük olacaktır.Böyle bir
devrede meydana gelecek iş kazasının hesabını kim vermeyi düşünüyor ise,kararı onun vermesinde ya-
rar var.Motorların topraklaması için de ayrıca fikir üretmeniz gerekecek.
 
fahri yetiş kardeşim öncelikle yardımın için teşekkür ederim.

Topraklamayı kablodaki blendajla birlikte sarılı olan bakır tellerle iletmeyi ve motorlara yakın biryerede küçük bir klamens panosu koyarak buradan 4x2,5 kablolarla motorları beslemeyi düşünüyoruz yani topraksız olmayacaklar.

Yönetmelik ve işletmecilik açısından sakıncaları nedir?

Geometrik ortalama mesafesinden kastınız nedir bilmiyorum 80m uzun bir mesafe değil demiştiniz gerilim düşümü 4x2,5 e göre neden fazla olsun o kablodaki iletkenler de 2,5 lik.

Ayrıca 4x2,5 lik kabloya göre nasıl farklı bir iş kazası olabilir bunu da anlayamadım lütfen açıklar mısınız?

Sakın ha beni yanlış anlamayın sizin yukarıda yazmış olduğunuz şeylere karşı çıkmak için falan yazmıyorum gerçekten merak ettiklerimi öğrenmeye çalışıyorum. Bazıları hem soru sorar hem de karşısındakinin bilgi ve fikirlerinin yanında kendininkileri kabul ettirebilmek için dayatır benim derdim bu değil. " Bu iş şu nedenlerden dolayı böyle olamaz şöyle olmalıdır " işte benim aradığım bu.

Yardımlarınızın devamını bekliyorum lütfen destek olmaya devam edin, eksik olmayın.

<<< Teşekkürler >>>

<<<<<<<<<<< [email protected] >>>>>>>>>>>
 
Neden 1 kablodan sadece R ler 2 kablodan sadece S ler 3 kablodan sadece T ler. Bunu sadece numaralandırmada kolaylık olsun diye yapıyorsunuz. Bence çok doğru değil ara dağıtım panonuz karmakarışık olacak ayrıca 23 motorun çalıştığını ve 2,5 amper çektiğini varsayalım 80 metrede 57,5 A çok az değildir. Çalışmayan motorun kablosu üzerinde tehlikeli bir indiksiyon oluşturmaz (indiksiyon oluşur) ama çalışan motorlarda problem oluşturabilir en azından ölçtüğünüz değerlerde yanılırsınız. Az akım çekenler, biraz daha fazla akım çekenler 1-2-3-4-5 numaralı kabloya denk gelenler (sarımın ortasındaki kablolara) sizi yanıltır. Örneğin motorları karşılaştırmak için pens ampermetre ile ölçtünüz 24 nolu motor 2,42 amper görülüyor 2 numaralı motor 2,87 amper görülüyor bunların doğruluğundan emin olamassınız. Ortadaki kablolar daha fazla ısınır manyetik alan ve sıcaklığın etkisiye çok şey değişir.

Madem böyle bir iş yapacaksınız 1 kablonun 1-2-3'ü 1 nolu motor 4-5-6'sı 2 nolu motor diye gidin .

Endüstriyel uygulamalarda bazen çoklu kablo kullanmak zorunda kalırsınız genellikle hareketli kablo kanallarında falan bu iş keyfiyetten değil mecburiyetten yapılır. Fahri abinin dediği gibi işletmecilik açısından da yönetmelikler açısından da sakıncalıdır. Nasıl hesaplarsanız hesaplayın direk motora çekilecek kablo uzunluğu ile arada klemens kutusuna giriş çıkış yapılarak çekilecek kablo uzunlığu arasında mesafe farkı vardır (geometrik ortalama mesafe)
 
Geometrik ortalama mesafe,endüktif gerilim düşümünün artmasına sebep olan ( kablo damarları ara-
sındaki mesafeye bağlı olarak ) bir büyüklüktür.O mesafede fazla sorun olmayacağını,teorik yönden,ge-
rilim düşümünüzün artacağını ifade etmek için söylenmiş bir sözdür.24 lü grup içersinde,iki kablonun
birbiriyle herhangi bir şekilde temas etmesi halinde olabilecek tehlikeden bahsetmek istemiştim.Bu du-
rumda,sizin çalışmıyor diye bildiğiniz devrede de enerji bulunacağı için,iş kazasına sebep olunabilir.Eğer
bu kaza ölüme sebebiyet verir ise,yönetmeliklerde böyle bir uygulamaya cevaz verilmediği için sorumlu olursunuz onu söylemek istemiştim.
 
Arkadaşlar hepinize gerçekten çok çok teşekkür ederim.

Bu durumda 1.2.3 nolu kabloları 1. motora 4.5.6 nolu kabloları 2. motora ....... bağlayarak sistemi çalıştırsak her açıdan uygun olur mu? Hala bazı sakıncaları varmıdır? Yoksa bu düşünceden vazmıgeçmeliyiz?
 
Öncelikle Fahri Bey'e teşekkür ederim. Geometrik ortalama konusunda.
Sayın wodibow çalıştığım iş yerinde hareketli makinalar ve taşıyıcı kanallar bol miktarda var. Üzerinde 50 civarında motor bulunan bir makinada her motor için tek tek kablo çekilirse hareketli kanalın ağırlığı ve havalesi çok artacağı için çoklu kablolar kullanılmış. Yukarıda bahsedilen şekilde bağlanmış. Ben kopan 36 damarlı bir motor kablosu için geçici olarak su hortumundan NYAF koblo çekerek te kullandım.
Genede ısrarla ancak bu bir mecburiyet ise dediğiniz bağlantıyı yapmanızı tavsiye ederim.
 
Aynı sakıncalar,düşündüğünüz bağlantılar için de ( iş emniyeti yönünden ) geçerlidir.En doğrusu,bili-
nen klasik uygulamadır.
 
  Göstermiş olduğunuz ilgiden dolayı hepinize tek tek teşekkür ederim arkadaşlar
önerilerinizi dikkate alacağım.
 
Bu tür bir bağlantı pratik olarak önemli sakıncalar oluşturmaz.Birbirine yakın geçen kablo damarları ısınmayı arttırır.Yani normalde aynı kesitle 100 A taşıyorsanız bu uygulamada 80 A taşımanız gerekir(rakamlar örnek).Yükler dengeli olduğu sürece diğer kablo bölümleri üzerinde pratik değer taşıyan gerilimler oluşmaz.Enerjinin kesilip kesilmediğinin net anlaşılması önemli.Diğer arkadaşların söylediği gibi yönetmeliklerin yasakladığına ilişkin bir bilgim yok.ilgili maddeyi yazarlarsa incelemek isterim.Ayrıca topraklama için blendajı kullanmak çok doğru gelmiyor bana.Mümkünse motorları motora en yakın noktadan en az beslendiği kesitle topraklayın.Çünkü Faz toprak kısa devresinde topraklama hattı üzerinden de birkaç bin A mertebesinde akımlar akar.Topraklama hattının yük altında olmayan bir hat olması da önemlidir.Bir de şu konuya değinmek isterim tek damarlı kabloların soğuması daha iyi olduğundan akım taşıma kapasiteleri daha yüksektir.Kumanda kablosu gibi çok damarlı kabloların taşıma kapasiteleri daha düşüktür.Örneğin yer altında 1.5mm2 TTR 25A taşırken , 1,5mm 35 A taşır.Ancak Söz konusu Motorlar sürücüyle çalışacaksa , aynı kumanda kablosundan başka elektronik cihazların algılama devreleri geçirilecekse bu durum önemi sakıncalar içerir.

Saygılarımla
Günhan YANBAY
 
ELEKTRİK İÇ TESİSLERİ YÖNETMELİĞİ:
Madde 26 - MOTORLAR

Değişik fıkra: RG 30/11/1995- 22479) Anma gücü 0.5 kilowatı geçmeyen bir fazlı motorlar, elektrik priz linyelerine bağlanabilir.

0.5 kilovattan, 3 kilovata kadar olanlar için ayrı bir hat çekilir ve bunlar 22. Maddedeki kurallara uygun olarak bir faz üzerine bağlanabilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,116
Mesajlar
933,273
Kullanıcılar
453,179
Son üye
canerakdeniiz

Yeni konular

Geri
Üst