Bu yüzden trafo nüvesinin magnetik kuplajına da (nüvesinden magnetik kaçaklar bulunup bulunmamasına) çok dikkat edin. Kolay gelsin.
Bilimsel KÖTEK.
Fabrikasyon olarak imal edilmiş ve bir amaç ile kullanılan bir ürün vardır.
En adi üretimler dahi olsa bir trafo boşta iken ısınıyorsa, fabrikasyon olarak üretim hatalı anlamına gelir ve bu ürün belli bir zaman sonunda yükte kullanımda yanacaktır.
Ancak ürünün aşırı ısındığı sonradan tespit edilmiş olup, bu üründe fabrikasyon hatalardan ziyade sonradan oluşmuş bozukluklardan bahsetmemiz daha yerinde olacaktır.
220 volt giriş ve 0-50-55-60 volt çıkışlı mekanik bir trafom var. Bu trafonun aşırı ısınması dikkatimi çekmişti. Sonrasında trafonun çıkış bağlantısını çıkardım ancak ısınma devam etti. Boşta iken pens ampermetre ile (6 amper kademesinde) 500mA civarı akım çektiğini gördüm. Trafonun 220 giriş bobini 6 ohm direnç gösteriyor. Trafoda bir sorun olabilir mi acaba?
Trafonun fabrikasyon olarak hatalı üretimi var ise ve sekonder yükünü karşılayamıyorsa, sekonder tarafı yükten ayrıldığında belli toleranslar dahilinde primerden akım çekecek, ancak boştaki bu akım hiçbir surette bu trafonun ısınmasına sebebiyet vermeyecektir.
Bu hesaplar kötü üretim trafolarda bile %90 civarı kabul edilmektedir.
İyi kalite ve özellikle yüksek güçlü trafolarda verim %95 lerin dahi üzerindedir.
Boşta çekilen güç hesaplandığında takribi 110W lık bir güçten bahsediyorsak, kötü üretim bir trafo dahi olsa 1000W üzeri bir güçte trafo olması ve dolayısı ile %10 civarı bir güç kaybı, (Bakır ve demir kaybı) olağan karşılanabilir.
1000W lık bir trafonun cüssesi ele alındığında 110W gibi bir güç kaybının bu ebatlardaki bir trafoyu boşta ısıtması ilmen mümkün değildir.
BU CİHETLE...
Trafonun önceleri devrede normal çalıştığı kabul edilmiş olup, sonradan hasıl olan ısı sorunu üzerine açıklamalar yapılmıştır.
Trafo sıcaklığı boşta iken bile artıyorsa, sonradan oluşabilecek tek aksaklık primer veya sekonder sargılarının kısmen ısıdan kavrularak kısa devre oluşması ihtimalidir. (Zaten başka ihtimal yoktur)
Tabii ki dışardan yapılabilecek bazı etkenlerden dolayı trafonun bozulması gibi bir şeyden bahsedemeyiz. Çünkü normal bir trafoya yapılacak olası bir dış etken gözle tespit edilebilecektir.
Trafonun üzerine yağ veya su damlaması.
Trafonun sargılarının metal cisimle tahrip edilmesi. Gibi..