Motor akım hesabı!!!

Tam olarak bilmiyorum ama en doğrusu ölçmektir.
 
Kompanzasyon motora paralel olduğundan, motorun sarfiyatıyla ilgileniyorsanız cos fi=0,8 alacaksınız. Bu sistemde sadece bu iki yük varsa, (kompanzasyon+motor) ve o sarfiyatla ilgileniyorsanız cos fi=0,99 alacaksınız.

@alpernbugra, soru örneğin %25 yükte aktif gücü nasıl hesaplarız sorusunu da içerebilir, diye o şekilde yazdım. %25 yükte cos fi ve elbette akım, nominaldekinden farklı olacaktır.
 
Bir motorun etiketinde yazan güç mil gücüdür(mekanik güç=Pmekanik). Bu mil gücünü ve elektriksel kayıpları karşılamak için motorun üzerinde yazan güçten daha fazla güç şebekeden çekilecektir. Mil gücünden elektriksel güce geçiş yapmak için motorun verimini bilmek gerekir. Motor veriminin 10 kW'tan büyük motorlar için %87-%93 arasında olduğu düşünüldüğünde şebekeden çekilecek güç mil gücünün 1,07-1,15 katı kadar olacaktır. cosfi değerinide 10 kW motorlar için 0,88 olarak alırsak;

Pelektrik= 1,15*Pmekanik=1,732*U*I*cosfi den şebekenin her fazından çekilecek olan akıma ulaşabilir ve bu değerlere göre kullanılacak ekipman seçimini yapabiliriz. yukarıdaki denklemde cosfi değerini ve gerilim olarak 380 V değerini yerine yazarsak;

1,15*Pmek=I*1,732*380*0,88 olacaktır. Burda gerekli işlemleri yaparsak;

Bir motorun çektiği akım(tam yükte) kW olarak belirtilen güç değerinin yaklaşık 2 katı kadardır sonucuna bizi ulaştıracaktır.

Örnek=30 kW'lık bir motor kaç amper çeker
Cevap=2*30=60 A çeker.

Motor gücüne göre verim ve cosfi değeri değiştiğinden, tam yüklenmedeki akımı bulmak için motorda yazan değerlerin bilinmesi gerekir.

Diğer taraftan bir motorun çektiği akımı miline bağlanan yük belirler. Etiketinde 37 kW güç yazan motorun miline hiç bir yük bağlamasan, 65 A çeker mi, çekmez? motor sadece boşta çalışma akımını çeker. Motor miline yük bağlandıkça akım artar. Burda motor miline bağlacak maksimum güç motorun etiketinde 37 kW yazdığına göre ancak o kadar olabilir.

Bir motor etiketinde yazan akımdan daha düşük bir akım çekiyor olabilir. Burada hesaplar tam yük akımına göre yapılır ve koruma elemanları(kontaktör, termik, Sigorta vs. )buna göre seçilir.

Eğer biz motora kompanzasyon yaparsak hattan çekilecek olan akım; cosfi=0,88 iken 10 A ise cosif=1 iken 8,8 Ampere düşer.


Saygılar..
 


verdiğiniz bilgi için teşekkürler ama bu tam yükte 2 kat olayına katılmıyorum.
0.75kWlık motorun tam yükte 1.5A çekmesi lazım o zaman ama etiket değeri 2.1A gösteriyor.
 
verdiğiniz bilgi için teşekkürler ama bu tam yükte 2 kat olayına katılmıyorum.
0.75kWlık motorun tam yükte 1.5A çekmesi lazım o zaman ama etiket değeri 2.1A gösteriyor.


Motor gücüne göre verim ve cosfi değeri değiştiğinden, tam yüklenmedeki akımı bulmak için motorda yazan değerlerin bilinmesi gerekir.

yukarıda yazımda da belirttiğim üzere bir motorun tam yükte çekeceği akımı bulmak için veriminin ve cosfisinin bilinmesi gerekir.

yukarıda tablodan da görüleceği üzere yaklaşık 5,5 kW'tan sonra akım gücün 2 katı olmakta ve güç arttıkça bu kat azalmaktadır. 5,5 kW'tan daha düşük güçlerde ise bu kat artmaktadır.(verimin düşmesi ve cosfinin düşmesinde dolayı)

saygılar...
 
Sn Hemmmuhhemtek'in verdiği Cos 0,88 de 10A Cos 1'de 8,8A hat akımın ifadesi doğru bir örnek olmakla birlikte sıklıkla karıştırılır.
Bunun sebebi de kompanzasyonun yapılış amacının iyi anlaşılmamasıdır.Verilen örnekteki HAT ifadesi kompanzasyondan sonraki HAT'tır.Yani motorun etiketindeki 0,88cos değerine göre hesaplama yapmak gerekir.Kompanzasyon panosunda 1 görülse bile bu motorun Cos değerinin de 1 olduğu anlamına gelmez
 
Sayın Vurucu05
Mekanik yani etiket güç değerinin 2 katından biraz daha azı kadar akım çeker.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…