Bir motorun etiketinde yazan güç mil gücüdür(mekanik güç=Pmekanik). Bu mil gücünü ve elektriksel kayıpları karşılamak için motorun üzerinde yazan güçten daha fazla güç şebekeden çekilecektir. Mil gücünden elektriksel güce geçiş yapmak için motorun verimini bilmek gerekir. Motor veriminin 10 kW'tan büyük motorlar için %87-%93 arasında olduğu düşünüldüğünde şebekeden çekilecek güç mil gücünün 1,07-1,15 katı kadar olacaktır. cosfi değerinide 10 kW motorlar için 0,88 olarak alırsak;
Pelektrik= 1,15*Pmekanik=1,732*U*I*cosfi den şebekenin her fazından çekilecek olan akıma ulaşabilir ve bu değerlere göre kullanılacak ekipman seçimini yapabiliriz. yukarıdaki denklemde cosfi değerini ve gerilim olarak 380 V değerini yerine yazarsak;
1,15*Pmek=I*1,732*380*0,88 olacaktır. Burda gerekli işlemleri yaparsak;
Bir motorun çektiği akım(tam yükte) kW olarak belirtilen güç değerinin yaklaşık 2 katı kadardır sonucuna bizi ulaştıracaktır.
Örnek=30 kW'lık bir motor kaç amper çeker
Cevap=2*30=60 A çeker.
Motor gücüne göre verim ve cosfi değeri değiştiğinden, tam yüklenmedeki akımı bulmak için motorda yazan değerlerin bilinmesi gerekir.
Diğer taraftan bir motorun çektiği akımı miline bağlanan yük belirler. Etiketinde 37 kW güç yazan motorun miline hiç bir yük bağlamasan, 65 A çeker mi, çekmez? motor sadece boşta çalışma akımını çeker. Motor miline yük bağlandıkça akım artar. Burda motor miline bağlacak maksimum güç motorun etiketinde 37 kW yazdığına göre ancak o kadar olabilir.
Bir motor etiketinde yazan akımdan daha düşük bir akım çekiyor olabilir. Burada hesaplar tam yük akımına göre yapılır ve koruma elemanları(kontaktör, termik,
Sigorta vs. )buna göre seçilir.
Eğer biz motora kompanzasyon yaparsak hattan çekilecek olan akım; cosfi=0,88 iken 10 A ise cosif=1 iken 8,8 Ampere düşer.
Saygılar..