Motor yanık

f.arslan13

Üye
Katılım
13 Ara 2008
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
38
Merhaba Arkadaşlar,
geçenlerde bizim işletmemizde 30 KW lık bir motor aniden yandı. Motoru atölyede söktük ve inceledik.
Motor sargılarına janzıman yağı kaçmış, fakat rotorun orta kısmında da sürtünme var. Ve sonuç olarak statorun ortalarına doğru sargılar kopmuş ve yanmış.
Şimdi bizde bunu tartıştık neden yanmış diye,
Sormak istediğim janzıman yağından dolayı bir motor yanar mı?
Değilse rulmandan bir parcanın kopupta stator sargısının koprma ihtimali nedir?
 
Sn f.arslan: Muhtemelen motor redüktöre bağlı ve motor kapağındaki keçe zamanla motor ısısı nedeniyle özelliğini yitirip deforme olmuş bu nedenle motor içine yağ girmiş olabilir.
ikinci husus motorun ortasında sürtünmeye rulman parçaları neden olabilir.motor zorlanmış veya sagılar kısa devre olmuş olabilir.
 
Arkadaşlar redüktör yağının motor içerisine kaçmasından dolayı motor yanmaz. Bakımını yaptığım fabrikada zamanla bir çok motorun içine yağ kaçmaktadır. Bu sebepten dolayı yananına rastlamadım.
Yanan motorunuzda sürtünme olduğunu söylüyorsunuz. Bu durumda ya bahsettiğiniz gibi küçük bir parça kopup içeri girdimiş olabilir(Zayıf bir ihtimal). Yada Sürtünme olan kısımda ısınmadan dolayı sargılar oluktan dışarı sarkmış olabilir (sarım hatasından kaynaklı).
 
Benim aklıma başka bir senaryo geliyor.Redüktör(Şanzıman) ile Elektrik motorunun akuple olan bağlantısında oluşabilen ve gözden kaçabilen bir balanssızlık,önce redüktörün elektrik motoruna yakın rulmanlarının,yağ keçelerinin,salmastralarının bozulmasına,bu bozukluk sonrasında redüktöre yakın tarafında elektrik motorunun rulmanlarının,sızdırmazlık keçelerinin bozulmasına,böylece stator-rotor arasında boşluk toleransının yok olarak,oluktaki sargılara sürtünmesine,sürtünme neticesi sıcaklık artışına,sargıların soğutma sorunlarının doğmasına,içeriye dolan yağın ısınarak ayrıca normal olan soğutma-hava sirkülasyonunu azaltmasına,sürtünmeyle sargı izolelerinin sıyrılmasına veya kopmasına,sonunda motorun bir yerinden daha kısa bir devre oluşturulup, sargıların bu şekilde ısınıp yanmasına neden olabilmiştir.Boşluk değeri kalmamış motor ve redüktörün rulman,sızdırmazlık elemanları(Keçe,salmastra,conta,vb.)aralığından kanımca şanzıman yağının motora dolabilmesi gerçekleşmiş olabilir.Şanzıman yağının,motorun yanmasında direkt bir rolü olacağını,izolasyonu doğrudan etkileyip bozabileceğini ayrıca düşünmüyorum.Kolay gelsin.
 
merhaba
sargılarda deformasyon yoksa yağ yakmaz. yağ şöyle yakabilir, o da ısınmayı artıracağı için. ya da statorda tellerin izolasyonun bozulduğu bir yer varsa yağ bu nokta ile gövdenin kısa devre olmasını sağlayıp yakmış olabilir.

kolay gelsin
 
sürtünmeden dolayı motor yanmıştır büğük ihtimal sürtünmeye sebep rulmen veya yataklarının aşınması.rulman parcası giricek kadar rotorla statör arasında acıklık olmaz zaten. temiz yağın sargılara zararı olmaz bilindiği gibi buzdolabı motorları yağ icinde calışır yanlız metal sürtün mesinden kirlenen yağlar iletkenleşir butür yağlar sargılara girdiği zaman motorun yanmasına sebepolur.
 
Son düzenleme:
Sadece yağ girdiği için bile motorlar yanabilmektedir.Yağ rotor-stator arasına girdiğinde ısıya bağlı olarak sakızlaşmasına sebep olabildiği gibi,motor sıcaklığının rahat bir şekilde uzaklaştırılmasına da engel olabilmektedir.Ayrıca redüktörden içeri sızan yağ ile birlikte mikro metal parçalar da motora girip yanmaya sebep olabilir.
Redüktörlerde farklı özelliklerde yağlar kullanılması sebebiyle değerlendirmeler de farklılık arzetmektedir.
 
Merhaba Arkadaşlar,
geçenlerde bizim işletmemizde 30 KW lık bir motor aniden yandı. Motoru atölyede söktük ve inceledik.
Motor sargılarına janzıman yağı kaçmış, fakat rotorun orta kısmında da sürtünme var. Ve sonuç olarak statorun ortalarına doğru sargılar kopmuş ve yanmış.
Şimdi bizde bunu tartıştık neden yanmış diye,
Sormak istediğim janzıman yağından dolayı bir motor yanar mı?
Değilse rulmandan bir parcanın kopupta stator sargısının koprma ihtimali nedir?

şanzumanda kullanılan yağlar trafo yağlarından değildir.içinde su nem bulunabilir.ilk konulduğunda olmasa bile şanzuman yük altında ısınıp soğumasıyla nem oluşur.keçenin bozulmasıyla motora giren sulu yağ sargılara zarar verir yanmaya sebep olur.yüzlerce kez görmüşüzdür.ayrıca rulman arızalımı değilmi bahsedilmemiş.eğer rulman dağıldı ise rotor ile stator arasında sıkışarak sargıya ulaşabilir.
buda yanma sebebi olur.benım kanımca motorun yanma sebebi şanzuman yağındandır.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,806
Mesajlar
930,281
Kullanıcılar
452,608
Son üye
murat620

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst