Motorlarda Verim

ahabu

Üye
Katılım
12 Kas 2008
Mesajlar
260
Puanları
1
Yaş
40
merhaba arkadaslar elektrık motorlarında verim hakkında bilgisi olan varsa yardımcı olabilir mi_?
motorlarda verim nekadardır_?gücüne göre verim değişir mi_? :confused:
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
çok sağol guzel kaynak vermişssin
 
hocam motorlardaki verimi kendinde hesaplayabilirsiniz mesela 37 kw bir motor ele alalım bu motorun gücü 37 kw olarak gözükür fakat bu güç motorun milinden alınan güçtür. verim ise bu motorun milinden 37 kw lık güç alabilmek için motora veremen gereken güç değerini milden aldığın güce oranından ortaya çıkıyor
motorun üzerindeki etiket bilgilerini p = 1,732 x U x I x cosq formulünden akımı çalışma voltajını ve cosq değerini koyduğunuzda motor etiketinde verilenden farklı bir p değeri çıkar P1/P2 den de motorun verimi çıkar.
 
Son düzenleme:
Motorlar ve Sürücüler Maksimum Enerji Verimliliği

Maksimum Enerji motor ve uygulamaları için verimlilik arttırıcı çözümler sunmaktadır. Tasarruf miktarı, uygulanacak çözüm, motora ve uygulama göre değişmektedir. Doğru uygulamayı belirlemek için doğru teşhisin yapılması gerekmektedir. Tasarrufun iki temel bileşeni vardır

Yüksek verimli motor kullanmak
Yük değişimlerine göre verimi maksimumda tutmak

Sincap Kafesli Asenkron Motorlar sanayinin yapı taşını oluşturmaktadır. Düşük satın alma maliyeti, Bakım gerektirmemesi, çok sık arızalanmaması ve kullanım kolaylığı bu motorları sanayide en çok kullanılan motor tipi yapmıştır.Yanda AB ülkelerinde kullanılan motorların yüzdesel dağılımı verilmiştir.

Eski tip DA motorlarının satın alma maliyetinin yüksek olması, fırça kolektör düzeneklerinin sık bakım gerektirmesi, yüksek EMI ve nispeten düşük verimleri neticesinde yaygın bir kullanım olanağı bulamamıştır. Fakat mıknatıs ve yarı iletken teknolojisinin gelişmesiyle birlikte, Fırçasız DA motorları (diğer bir adıyla ECM (Electronically Comutated Motor) ) yüksek verimleri ve yüksek hız kontrol kabiliyetleriyle son yıllarda sıkça tercih edilmeye başlanmıştır.

1.1kW’lık IE2 sınıfı bir asenkron motor için 8000 saat çalışma şartlarında ömür maliyet oranları şekilde görüldüğü gibidir. Grafikten de görüldüğü üzere ömrü maliyetinin çok büyük bir kısmı enerji tüketim maliyetidir. Bu açıdan bakıldığında motor veriminin önemi açıkça görülebilmektedir.

image011.jpg


Motor verimi, motorun milinden verdiği mekanik gücün şebekeden çektiği aktif güce oranıdır. Motor şebekeden çektiği aktif güçten kayıpları çıkarıldığında motor mil gücü bulunur. Dolayısıyla kayıpları az olan motorun verimi yüksektir. Asenkron motor için kayıplar 4 gruba ayrılabilir.

İletim Kayıpları (Bakır kayıpları veya Joule kayıpları)
Demir Kayıpları (Foucault ve Hysteresis Kayıpları)
Sürtünme-Vantilasyon Kayıpları
Diğer Kayıplar

Motor uygulamalarında enerji verimliliğinin bir diğer bileşeni “uygulamanın verimliliğidir”. Sistem elemanları genelde anma noktasında çalışma şartları için seçilmiştir. Gerçekte ise sistem anma yükünde, toplam çalışma zamanının düşük bir yüzdesinde çalışmaktadır. Başlıca pompa, fan ve kompresör uygulamaları, kısmi yüklenmenin en çok gerçekleştiği uygulamalardır. Bu uygulamalarda akışkan debisi ihtiyacı zaman içinde değişkendir. Europump (AB Pompa Üreticileri Birliği) bildirisinden alınan pompalar için debiye göre çalışma yüzdesi dağılımı aşağıda verilmiştir.

debi-4564.png


EN 60034-30:2009 standardında dünya geneli için gücü 0,75 kW ile 375 kW arasında olan 3 fazlı asenkron motorlar için enerji sınıflarını tariflenmiştir. Bu standart bir anlamda EN standartları ile NEMA standartlarının optimize edilmiş halidir. Standarda göre yeni enerji sınıfları:

IE1 ( EFF2’ye denk )
IE2 (EFF1’e denk)
IE3 (Premium’a denk )

Türkiye’de de 2008 yılında çıkan “Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Arttırılmasına Dair” yönetmelikte motorlar için asgari verimler tariflenmiştir.

image013.png



Sürücü sistemlerinin basitleştirilmiş şeması aşağıdaki resimde görülmektedir. Giriş Şebeke gerilimi “Doğrultucu Katmanıyla” doğrultularak alternatif gerilim doğru gerilme dönüşür. Bu kısım “DA Bara” olarak adlandırılabilir. Doğru gerilim (genelde) IGBT’lere ( Insulated Gate Bipolar Transistor) uygulanan Darbe Genişlik Modülasyonu (PWM) işaretiyle evirilerek motora verilir. Motor hız bilgisi sensörlü veya sensörsüz kontrolöre gelir, gelen bilgiye göre kontrolör motoru istenen hızda döndürmek için gereken gerilim ve frekansı motora uygular.

image014.png


Değişken hızlı sürücüler uygulandıkları sistemin verimini doğrudan arttırmazlar. Keza sürücüler de enerji harcarlar, kayıpları ve verimleri vardır. Örneğin pompalarda debi, yani yük değişkendir. Değişken hızlı sürücü (VFD) kullanılarak motor hızının değiştirilmesiyle; yükün ihtiyaç duyduğu kadar enerji sisteme verilebilir. Dolayısıyla kısmi yüklenmelerde sistem optimum verimde çalışmış olur. Günümüzde, yarı iletken teknolojinin gelişmesiyle birlikte sürücü sistemleri ucuzlamış ve yaygın şekilde kullanılmaya başlanmıştır.

Daha fazla bilgi ve tasarruf çözümlerimizi öğrenmek için lütfen bizimle irtibata geçiniz.

http://www.alternaturk.org/verimli-motor.php
 
tez konum sanayi motorlarında enerji verimliliği
bir motorun eff1 mi eff2 mi yoksa 3. sınıftanmı olduğunu nasıl anlayabiliriz.hangi değerlere ihtiyacım olacak hangi ölçümleri yapmam gerekecek yardımcı olurmusunuz
 

Forum istatistikleri

Konular
129,689
Mesajlar
929,034
Kullanıcılar
452,395
Son üye
gkmeens

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst