Motoru direk şebekeye bağlamak

10-12 saat süreyle çalışacak olan motor ne için? Su pompası mı?(sulama amaçlı)
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Kökten çözüm :D
Kutulu Motor Yolverici

2585_kucuk.jpg
 
Arkadaşlar; soruyu tam okumadan devreye bir sürü eleman, koruyucu(!) bağlıyorsunuz. Soruda arkadaş "...pako şalter ile çalıştıracağım, motoru nasıl korurum..?" diyor.
Bir kere [Sigorta+Pako Şalter+Termik] üçlüsü motoru tam korumaz, neden..? termik devrede ne işe yarayacak..? Termiğin 95-96 kumanda uçlarını nereye bağlamayı düşünüyorsun..? Her hangi bir aşırı akım çekiminde termik devrede neyi açacak..? Termik, kontaktörle kullanılırsa uygun olur. Çalışma prensipleri gereği kontaktör olmayan devreye termikte, (acil stop) butonda bağlanamaz.
@YaşlıUzman 'a kulak verin, dediği doğru. [3 kutuplu sigorta+Motor koruma şalteri] uygun bir kombinasyon bence de... Motor koruma şalteri hem pako şalter hem de termiğin görevini görür.

Acil stop kısmına yeteri kadar açıklık getirmediğim için pek anlaşılır olmadı sanırım bu nedenle kusura bakmayın. Fakat diğer söylediklerinize kısmen katılıyorum. Motor koruma şalteri dediğiniz zaten termik rölenin kutu içine konulmuş pratik çalıştırmak için kullanılan bir ekipman. Arkadaşın fazla para harcamak istemediği belli bizde mümkün olduğunca en ucuz yolu önermeye çalıştık. Ayrıca öyle bir yorum yapıyorsunuz ki sanki termik çok gereksiz kullanımı lüzumsuzmuş gibi bir açıklamada bulunmuşsunuz. Termik ısınınca kontaklarını açıyor. Soğuyunca direk kontakları kapatıp motorun çalışması gibi birşey mi düşündünüz tam anlamadım. Bir daha devreye almak için önce resetlenmesi lazım. Burada en basit koruma yöntemi motor koruma şalteri bağlamaktır. Bildiğiniz termik röle ile açma kapama ve koruma işlemi yapmak mı bizim tavsiye ettiklerimizden daha güvenli?Mühtemelen benim yaşımdan fazla saha tecrübeniz vardır. Bilmediğimiz kısmı güzelce açıklarsanız bizde öğrenmiş oluruz.
 
Termik manyetik salter (1.6-2.5) kullanmalısınız ( sigorta+termik+salter ) hepsi birarada.
Siemens 3vu serisi yada emas marka nın kutusu da var.
KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
... Burada en basit koruma yöntemi motor koruma şalteri bağlamaktır. Bildiğiniz termik röle ile açma kapama ve koruma işlemi yapmak mı bizim tavsiye ettiklerimizden daha güvenli?Mühtemelen benim yaşımdan fazla saha tecrübeniz vardır. Bilmediğimiz kısmı güzelce açıklarsanız bizde öğrenmiş oluruz.

Sayın Tozmaz; yazımı tam okumadınız, ben termik röleyi kötülemiyorum. Sadece Pako şalter ile kullanılması garip, Eğer siz bir pako şaltere termik role bağlayabiliyorsanız tebrik ederim..! Sizden bir şey daha öğrenmiş oldum bu durumda.

Termik role motor koruma zincirinin vazgeçilmez bir elemanıdır kuşkusuz. Fakat fiziki ve teknik yapısı bakımından kontaktörle beraber kullanımı en uygunudur. Her ne kadar çalışma prensibine baktığımızda ana bobinlerinden geçen aşırı akım termik ana kontaklarını açması sonucunda motorun güç devresini kesiyor olsa da görevi bimetal kontakları ile motor güç devresini kesmek değil, bimetal kontakların ittiği bir çubuk aracılığıyla açılan 95-96 yardımcı kontağının kontaktör enerjisini kesmesidir. Termiğin motor korumasını sadece ana kontaklarının korumasına bırakırsak, kontak yapışması, bir kontağın açılıp iki kontağının kapalı kalması gibi durumlarda motorun 2 faza kalmasına neden olur, bu olaya çok şahit olmuşumdur. Burada hangi kontak(lar)dan aşırı akım geçerse geçsin mekanik olara bağlı olduğu çubuğu iterek kumanda devresini kesmesi, kısacası sorunsuz olarak 3 fazı da kesmesi istenir. Bu da kumanda devresi ile, 95-96 (N.K) kontağının açmasıyla kumanda devresine bağlı kontaktör bobininin kumanda enerjisini kesmesiyle olur. 3 fazı (aynı anda) sağlıklı bir şekilde anca böyle kesebiliriz.
3 kutuplu otomatık sigortalar daha icat edilmeden önce motor devresinde 3 adet buşonlu sigorta sözde ! motoru koruma amaçlı konulurdu, fazın biri attığında motor 2 faza kalıp yanardı, termiğin de sadece ana kontaklarına güvenerek korumasını beklemenin bundan hiç bir farkı yok, korur da, güvenilir değil, sağlıklı değil, uygun değil, mutlaka ve mutlaka 95-96 NK kontağını uygun bir şekilde kullanmak en sağlıklı, en randımanlı koruma verir.

Kısacası (3 fazlı asenkron motorlar için) Termik role ile Kontaktör vazgeçilemez bir ikilidir, başka cihazlarla seri bağlanması teknik ve teorik olarak randıman vermez.
termik.jpg termik2.jpg
Resimlerde termik rolenin iç yapısı, çalışma şekli basitçe görülüyor, Az çok fikir verebilir sanırım.
 
Son düzenleme:
Pako şalteri tek kutuplu kullanarak kumanda devresi ile aç kapa yapılabilir, termik röle N.C. kontağınıda bu devreye seri bağlayarak aynı işlemi yerine getirebilirsiniz. Yani sıralama şöyle Faz+Sigorta+pako((0-1)tek kutup) + termik N.C.(95-96) + Kontaktör bobini + Nötr
Bu durumda dikkat edilmesi gereken en önemli husus termiğin A(otomatik) konumunda değil H(manuel) konumunda olması gerekir. 3 kutuplu pakoya gerek yok aslında.
 
Sayın Tozmaz; yazımı tam okumadınız, ben termik röleyi kötülemiyorum. Sadece Pako şalter ile kullanılması garip, Eğer siz bir pako şaltere termik role bağlayabiliyorsanız tebrik ederim..! Sizden bir şey daha öğrenmiş oldum bu durumda.

Termik role motor koruma zincirinin vazgeçilmez bir elemanıdır kuşkusuz. Fakat fiziki ve teknik yapısı bakımından kontaktörle beraber kullanımı en uygunudur. Her ne kadar çalışma prensibine baktığımızda ana bobinlerinden geçen aşırı akım termik ana kontaklarını açması sonucunda motorun güç devresini kesiyor olsa da görevi bimetal kontakları ile motor güç devresini kesmek değil, bimetal kontakların ittiği bir çubuk aracılığıyla açılan 95-96 yardımcı kontağının kontaktör enerjisini kesmesidir. Termiğin motor korumasını sadece ana kontaklarının korumasına bırakırsak, kontak yapışması, bir kontağın açılıp iki kontağının kapalı kalması gibi durumlarda motorun 2 faza kalmasına neden olur, bu olaya çok şahit olmuşumdur. Burada hangi kontak(lar)dan aşırı akım geçerse geçsin mekanik olara bağlı olduğu çubuğu iterek kumanda devresini kesmesi, kısacası sorunsuz olarak 3 fazı da kesmesi istenir. Bu da kumanda devresi ile, 95-96 (N.K) kontağının açmasıyla kumanda devresine bağlı kontaktör bobininin kumanda enerjisini kesmesiyle olur. 3 fazı (aynı anda) sağlıklı bir şekilde anca böyle kesebiliriz.
3 kutuplu otomatık sigortalar daha icat edilmeden önce motor devresinde 3 adet buşonlu sigorta sözde ! motoru koruma amaçlı konulurdu, fazın biri attığında motor 2 faza kalıp yanardı, termiğin de sadece ana kontaklarına güvenerek korumasını beklemenin bundan hiç bir farkı yok, korur da, güvenilir değil, sağlıklı değil, uygun değil, mutlaka ve mutlaka 95-96 NK kontağını uygun bir şekilde kullanmak en sağlıklı, en randımanlı koruma verir.

Kısacası (3 fazlı asenkron motorlar için) Termik role ile Kontaktör vazgeçilemez bir ikilidir, başka cihazlarla seri bağlanması teknik ve teorik olarak randıman vermez.
Resimlerde termik rolenin iç yapısı, çalışma şekli basitçe görülüyor, Az çok fikir verebilir sanırım.

Sayın digitalist, ben en iyi yöntem olarak termik röle kullanılmalı demedim. Sanırım siz benim yazımı tam okumamışsınız. Arkadaş pako şalter ile motoru çalıştıracağım demiş. Belliki maliyeti düşünüyor. Şimdi kalkıp şöyle devre kur diye tavsiyede bulunmak anlamsız olur.Bu nedenle ben fiyat olarak uygun olanı tavsiye ettim ( en etkili ve güvenli yöntem tabiki değil ). Yoksa bende arkadaşa şöyle bir pano yap içine şunları falan koy diye tavsiyede bulana bilirdim. Bu durumda fiyat arkadaşın belirlediği aralığı geçecekti muhtemelen. Siz hiç müşterinize " şunları kullanırım ucuz olur ama güvenlik zayıf olur garanti vermem, bunları kullanırım daha güvenli olur buna garanti veririm" demediniz mi? Her zaman en güvenli sistemi mi kurudunuz?

Arkadaş zaten pakoşalter ile devreyi açıp kapamayı düşünüyor. Ben en düşük koruma şekli olarak termik kullanılması gerektiğini söyledim ve sonra ekledim acil stopta olmalıdır diye. Acil stop ile alakalı kontaktör kullan şöyle yap böyle yap diye açıklamada bulunmadığım için " acil stop botununu al panoya tak hiçbir yere bağlama " gibi algılandı sanırım.

Burada önemli olan ne çeşit bir güvenlik önemli alınacağı. Yoksa ne benim söylediğim ne sizin söylediğiniz avrupa standartlarında güvenli kategorisine bile girmiyor. Bu tip sistemlerin güvenlik röleleriyle çalışılması gerektiği vurgulanıyor.

Tecrübelerinize saygı duyuyorum fakat üslubunuz yanlış. "Tavsiyeniz güvenlik açısından zayıf, motor koruma şalteri kullanılması daha uygun olur" deseniz zaten ortada bir sorun olmazdı.
 
Ben her zaman derim " doğru soru, doğru cevaptan daha önemlidir "
2 kelimelik soru yüzünden buradaki en tecrübeli ustalar, uzmanlar birbirine düştü.
Soruyu düzgün sorarsanız, düzgün cevap alırsınız.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,083
Mesajlar
923,103
Kullanıcılar
451,378
Son üye
CalborBenjamin

Yeni konular

Geri
Üst