Niye 3 faz

redskymuscular

Katılımcı Üye
Katılım
1 Kas 2012
Mesajlar
1,335
Puanları
56
Merhaba arkadaşlar

Bugün bana sorulan bir soruda mesleğimden bazı konuları basit bir şekilde dışardan anlatamadigimi farkettim
sizlerle paylaşayım belki dek gelmissinizdir
  1. Neden 3 faz, 5 değil 4 değil
  2. monofaze de 220 seçilmesinin nedeni. soru şuydu neden 268 değil
  3. bir motoru 220 ile 380 calistirmada bizi etkileyen Tetik güç nedir bazı motorlar 2 kw 3 faz bazılari ise monofaze
  4. 3kw üstü 3 faz olmalı denir aykırı birçok durum var, motor var şohben var
  5. Tum sistemi AC degil DC tasarlasaydik artıları eksileri neler olurdu
daha çok sorduda neden neden diye kabaca böyleydi
 
5. soruna cevaplıyayım dc de gerilim düşük oldu için akım yüksek olur buda kayıpların artmasına sebeb olur tesla ile ilgili belgeselleri araştır orda bu konu ile ilgili çalışmalar gösteriliyor
Misal denizli de antalyaya elektrik gönderilecek olsa dc ile kayıpları düşürmek için trofo merkez leri acde 2 tane ise dc de 5 belki daha fazla olmasına yol açar
Kullanılan kablo kesitler acye göre daha fazladır
 
AC motorların ihtiyacı olan döner manyetik alan için iki faz yetersiz , dört faz ise gereksizdir. 3 faz ile döner manyetik alan elde edilebilmektedir.Alternatör sargılarıda bu minvalde olmak üzere 3 faz verecek biçimde tasarlanmıştır....
 
Son düzenleme:
Merhaba arkadaşlar

Bugün bana sorulan bir soruda mesleğimden bazı konuları basit bir şekilde dışardan anlatamadigimi farkettim
sizlerle paylaşayım belki dek gelmissinizdir
  1. Neden 3 faz, 5 değil 4 değil
  2. monofaze de 220 seçilmesinin nedeni. soru şuydu neden 268 değil
  3. bir motoru 220 ile 380 calistirmada bizi etkileyen Tetik güç nedir bazı motorlar 2 kw 3 faz bazılari ise monofaze
  4. 3kw üstü 3 faz olmalı denir aykırı birçok durum var, motor var şohben var
  5. Tum sistemi AC degil DC tasarlasaydik artıları eksileri neler olurdu
daha çok sorduda neden neden diye kabaca böyleydi

1. Elektrik makinalarının yapısı belirleyici olmuştur. Daha çok fazın kullanılması makinayı daha karmaşık hale getirir. İmal güçlüğüde belirleyicidir.

2. Bu soru elektriğin ilk kullanıldığı zamana kadar gidiyor. Burada ilk üreticilerin seçimi, rekabet ortamı olmadığından üreticinin tekel olarak belirleyici olmasına sebep olmuştur. 110 Volt, 220 Volt konusunda ampulün ilk bulunduğu zaman filamenti hem yeteri kadar ışık saçacak biçimde ısıtacak hemde kopmasına neden olmayacak gerilim değerinin 110 Volt mertebesinde olduğu deneme yanılma yöntemiyle bulunmuş. (Eldeki ampul baz alınarak) Ne kadar doğru bir bilgidir bilmiyorum ama bana mantıklı geldi. Muhtemelen 220 Volta geçişte 110 Voltta gereken yüksek akım sorununu çözmek için gerilimin iki katına çıkarılması ile ortaya çıktı.

3. Bu üretilen makinanın hem nerelerde kullanılacağı hemde kullanıcı ile alakalı. Mesela çivi çalmak için kullanılan bir çivi tabancasına hava sağlayan kompresörde 3 fazlı motor kullanımı mobil kullanımda sıkıntı çıkarır. Tamamen endüstriyel kullanıcıya yönelik makinalarda kumanda devresi hariç monofaze sistem göremezsiniz. Dengeli yüklenmeyide sağlar. Başka avantajlarıda var tabi.

4. 3 kW üstü bir motoru monofaze olarak imal etmek mantıklı değildir. Tek fazda kalkış anında fazla yükleme yapacağından dengesiz gerilimlere sebep olur. Verimde bir etkendir.
Motor endüktif, ısıtıcı rezistif yüktür. Şebekeye etkisi aynı değildir. Hatta aynı güçteki fan motoru ile vinç motorunun bile etkisi farklıdır, biraz daha ileriye gidersek 3000 Watt ısıtıcı ile toplam 3000 Watt gücündeki 60 Adet 50 Watt' lık spot ampulün bile etkisi farklıdır.

5. Yoruma açık bence burada herkes fikrini yazsın.:):)

Saygılarımla....
 
Tum sistemi dc yapsaydik iletimdeki verim duserdi.bu da maddi ve manevi daha dusuk verim olurdu.
Buna karsin yanlisim varsa duzeltin ama dc motorlarin ayni gucteki ac motorlardan daha verimli oldugunu biliyorum.ama bakim ve onariminin daha zor oldugu bir gercek.

Son olarak bugun herseyin ac oldugunu dusunmek gercek degildir.zayif akim tesislerin cogu ve gelismis endustriyel tesislerdeki motorlarin cogunun dc senkron ya da dc servo motor oldugunu goruyoruz.
 
Sistemin Dc değil de Ac kullanılmasının en büyük nedeni iletim ve dağıtım da ki kolay yukseltilebilir ve alcaltilabilir olması. Voltajı arttırmak bize kesit alanın dan kar sağlar. Yani örnek veriyorum 1kw taşırken 200 volt kullanırsak misal 25mm kare 1000 volt kullanırsak 1mm kare yeterli olur. Bu da maliyetin çok çok azalması demektir. Bunu da resim de formülle anlattım. Ha dc yi neden kolay yukseltemiyoruz alcaltamiyoruzun cevabı da resmin köşesinde :)
 

Ekli dosyalar

  • 1444937415503.jpg
    1444937415503.jpg
    34.1 KB · Görüntüleme: 44
herkese çok teşekkürler
kendi adıma çok şey öğrendim
 
peki neden hala dc kullanılmakta misal metrolarda
 

Forum istatistikleri

Konular
130,115
Mesajlar
933,271
Kullanıcılar
453,179
Son üye
canerakdeniiz

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst