Merhaba değerli abilerim kardeşlerim,
Kafama takılan bir soruyu sizlerle paylaşmak istedim ve yorumlarınız ışığında soruma cevap bulmayı ümit ediyorum.
Otomobil elektrik tesisatında aküden (+) beslemeyi alan yükler nötr'ü (-) gövdeden alıyor. Peki neden yüklerin nötr'ü akünün '' - '' kutbundan alınmıyor? Örneğin yükün aküden '' 24V 5A '' çektiğini varsaysak nötrü gövdeye verdiğimiz zaman gövdeye '' 5A '' akım vermiş olmuyoyormuyuz ve gövdeye temas edildiği zaman bu amper değeri insana zarar vermez mi ?
Saygılarımla
Merhaba.Elektrikteki (şebekedeki) nötr (Toprak) hattı ile oto (Araç) sistemindeki şase (-) kutup hem akım şekli (Ac,dc) hem de gerilim farkı (220 vac; 12/24 volt dc) olarak birbirinden çok farklıdır.Şebekedeki elektrikte nötr ucu toprak yoluyla da nötr iletkeni yoluyla da taşınabilir ve bir kutuptan da hiç çarpılmama emniyeti ve taşıma (Kablo tasarrufu) amaçlı nötr ucu (Yıldız noktası tam topraklanarak) santral çıkışından itibaren bize kadar olan iletim hatlarında taşınırken oluşturulmuştur.
Akülü dc araç elektrik sistemlerinde ise (12/24 volttta) genellikle – uç (Bazı durumlarda + uç da şaselenebilir,istisnai durumlar olarak) aracın metal gövdesine aküden çıkan – kablo ile şaselenir.Bu da şebekedeki gibi kablo kullanımını azaltır ve bazı durumlarda yalnızca sıcak uç (+) ile direk araç gövdesi birleşerek akünün – kutbundan kabloyla akım alınmasını gerekli kılmaz.12/24 volt akü gerilimi + veya – kutupta (- kutup şaselensin veya şaselenmesin) insanın yaklaşık 1.5-2 megaohm olan dış deri direncinden geçip çarpma riski (Asitli,tuzlu ve ıslak ellerle de dokunulmadıkça,deride yaralar,kesikler oluşmadığı sürece) bizim için bu nedenle bir çarpma riski de bulunamaz.Ohm. kanununa göre I=V/R 220 vac için I=220/2 megaohm'a karşılık gelen amper (A) değeri iken ; 12/24 volt dc için I=12/24 / 2 megaohm'a karşılık geleni çok cüzi,çok küçük bir akım (A=amper) geçişi şeklindedir ve kuru elle bu durum açık olarak da hissedilemez.
220 volt şebekedeki nötr ucuna temasımızda toprağa göre bir potansiyel farkı (Voltaj) oluşmadığı,daha önce santral çıkışında bu nötr uç toprağa verildiği için yine bir çarpma etkisi bulunmaz.Ama faz ucu hiç topraklanmadığı için toprağa veya nötr ucuna göre her zaman için 220 vac potansiyelindedir ve bizi çarpma riski (Megaohm düzeyinde vücut direncimiz düşüp iyice azaldığında,vücuttan geçen bu akım iyice artarak daha yüksek akımların geçmesiyle) bu yüzden her zaman için bulunur.
Oto (araç) şase siteminin diğer bir faydası 2,4,6 veya 8 kanallı oto ses müzik sistemlerinde bu kanallar arasında sağlanacak olan balansın daha etkin ve daha net sağlanabilmesi için mutlaka topraklanması gerektiği,bu topraklanmanın da suni yoldan akslar-lastikler-lastik çelik telleri-toprak (yer zemini) üzerinden sağlanan bu suni şaselenme ile tam olarak sağlanmasıdır.Kolay gelsin.