MERHABA,
Bu siteye bunları neden yazıyorum. Sebep şu Teknik Servislerin müşterilerden çok yüksek tamir parası talep etmeleridir.
Arçelik 5500 E çamaşır makinam var. 2 aydır çok aşırı ses yapıyordu. Tambur rulmanı olduğunu biliyordum. Servisi çağırdım. Rulmanlar ve
amortisörler değişecek 200 tl dedi. Bende kızdım.
Ben teknik bir elemansam ben hepsini yaparım dedim ve 2 saate yaptım. KAÇA MAL OLDU BİLİYOR MUSUNUZ ? 33 TL. Komik bir rakam değil mi ?
167 TL cebimde kaldı. Bence her teknik eleman bu değişim işini yapar.
Aşağıdaki açıklamalarla bir teknik elemen bu işi rahatça yapar . Önemli olan içindeki cesarettir.
GEREKLİ MALZEMELER: 6025 VE 6206 RULMAN= 15TL+ İKİ AMORTİSÖR =15 TL LASTİK KEÇE =3 TL TOPLAM MASARAF 33 TL DIR
GEREKLİ ALETLER: 13 mm iki ağızlı anahtar. 10 mm lokma anahtar, çekiç , 2-3 cm lik tahtalar.
İşlem basamakları:
1Makinayı bir sünger veya minder üzerine yatırın ve arka kapagını çıkarın. (
yatırmamızın sebebi şudur: makina dik olursa kazan içindeki rezistansa tambur düşer ve rezistansa zarar verir.)
2-Motor kayışı ve tambur kasnağını 13 mm anahtarla çıkarın.
3-ÜÇ kollu döküm yatağı 10 lokma ve 13 mm iki ağızlı anahtarlarla sök serbest kalsın.
4- Mil ucuna ince oklava gibi sert agaçtan mamul bir cisim koy ve çekiçle vur.
5- Önce döküm yatak arkasındaki 6205 rulmanı çıkacak sonra alttaki 6206 rulmanı az daha geniş olduğu için son çıkacaktır.
6- Dikkat BU VURMA İŞLEMLERİNİ YAPARKEN mil itildikçe üç kollu döküm yatak altına 2-3 cm lik tahta parçaları koy. Koy ki yükselsin ve tambur ve mili rahatça aşağı gitme mesafesi bulsun. Dikkat : MİLE DEMİR GİBİ SERT CİSİMLE KESİNLİKLE VURMA deforme olur.
7- yükseltme ve vurarak indirme işi kısa sürer. İki cm lik itme sonucu mil her iki rulmandanda kurtulup
kapak lastiği üzerine düşecektir.
8- Üç kolu döküm yatak üstündeki her iki eski rulmanları ve keçeyi muhakkak çıkartın. Çıkarırken rulman yatakları zarar görmesin DİKKAT !
9-Yeni rulmanların yan yüzeylerine su itici olsun diye azda olsa gres yağı sürebilirsiniz.
10- Eski rulmanları yenilerini çakma işinde kullanabilirsiniz. Çünkü aynı ebatlarda olduğu için düzgün çakma sağlarlar. AYRICA yeni rulmanları çekiç darbe ve deformasyonlarından korur.
Büyük rulmanı sona ittirirken sert ağaç parçası kullanın. DİKKAT yeni rulmanın yan saç kapaklarına vurmayın yoksa rulmanı mahvedersiniz.
11-tambur milinde pas-pislik varsa sıfır zımparayla temizleyip silin. SONRA BU MİLİ GRESLE
İNCE OLARAK YAĞLAYIN. bU GRES KOLAY GİRMEYİ SAĞLAYACAKTIR. AYRICA YAĞIN BİRDE KORUYUCULUĞU VARDIR.
12-üÇ KOLLU DÖKÜM PARÇAYI al. Yatık haldeki makinanın tambur miline yavaşça tak.
13- Önce 10 ve 13 mm vidalarını tak. En çok zorlanacağınız kısım burasıdır. Çünkü kolların altındaki lastik takozlar işi zorlaştırıyor. O lastik takozlar olmadanda olmaz. buradaki püf noktası şudur: hangi ayağın 13 mm vidasını takacaksan onun karşı hizasındaki 10 mm vida çok gevşek olmalıdır . Sonra her ikisinide sıkıca sıkmalı diğerlerinide anı şekilde takmalısın.
14- Üç kollu kasnağın altı vidasınıda takıp sıktıktan sonra, tambur milinin ucundaki vida deliğine 13 mm vidasını takarak mili rulmanların içine çek. 2 cmlik çekmeden sonra mil rahatlıkla rulmanlara ve keçeye geçer.
15- Motor kasnağı ve kayışınıda tak. Bitti. Geçmiş olsun.
16- Sıra amaortisör değişimine geldi. Makina yatık vaziyetteyken amartisörleri rahatlıkla ÇÖKMEDEN DEVRİLMEDEN söküp yerine yenilerini takABİLİRSİN.
ÖNEMLİ NOT: MAKİNANIN AMORTİSÖRLERİ KESİNLİKLE DEĞİŞMELİ.
Bu tamirden edindiğim ana fikir şu oldu:
1- MAKİNA AMORTİSÖRLERİ NE OLURSA OLSUN ÜÇ- DÖRT SENEDE BİR MUHAKKAK DEĞİŞMELİ
2-MAKİNADA YORGAN YASTIK BATTANİYE GİBİ MALZEMELER YIKANMAMALI. ÇÜNKÜ BUNLAR YÜK DENGESİNİ BOZMAKTA VE ZAYIF AMORTİSÖRLERİ ÇABUK BOZMAKTADIR.
3- BOZULAN AMORTİSÖRLER SONUCU MAKİNA TAMBURU VE MİLİ
ELİPS DÖNMELERE MARUZ KALMAKTADIR.
4- ELİPS DÖNMELER SONUCU MİL LASTİK KEÇESİ DARBEYLE EZİLMEKTE VE SONUÇTA MİLİN RULMAN KISMINA SU SIZDIRMAKTADIR.
5- EN FAZLA BİR SENE İÇİNDE 6206 RULMANI PASLANMAKTA SESE SEBEP OLMAKTADIR.
6- RULMAN KİLİTLENİRSE TAMBUR MİLİNİN AŞINMASINA SEBEP OLDUĞUNDAN MAKİNANIZA AYRICA YENİ BİR TAMBUR MASRAFI AÇILMAKTADIR.
7- BUNDAN BÖYLE BEN ÇAMAŞIR MAKİNAMIZIN AMORTİSÖRLERİNİ ÜÇ-DÖRT SENEDE BİR KENDİM DEĞİŞTİRECEĞİM. MASRAFI 15 TL
8- ŞUNU ÇOK İYİ ANLADIM ASLINDA ÇAMAŞIR MAKİNASINDA İLK BOZUNLAN PARÇALAR AMORTİSÖRLER. SEBEBİ İSE ZAYIF VE KALİTESİZLİKTEN . NEDEN ZAYIF ÜRETTİKLERİNİ BİR DÜŞÜNÜN BAKALIM.
9-MAKİNANIZ ÜÇ- DÖRT SENE SONRA ZIPLAMAYA BAŞLARASA HİÇ VAKİT KAYBETMEDEN HEMEN AMORTİSÖRLERİ DEĞİŞTİRİN.
10- Bozuk amortisörlü bir makina tambur ve kazanının içerde bir top gibi oynadığını biliyor musunuz?
Tüm bunları buraya niye yazdım ? Bilinçli bir toplum ve tüketicilere birazda olsa katkım olsun diye. BİLİNÇLİ BİR TÜKETİCİ HER ZAMAN KALİTE ARAR. Bu arayış sonucu üreticide bu arayışa cevap verir. ÜRETİCİLER DAHA GÜÇLÜ BİR AMORTİSÖR ÜRETMELİDİRLER.