Yukarda stereo üçgeninden bahsetmiştim.
Bu üçgeni oluşturmak için 4 adet mikrofon ortam ambiyansını alacak şekilde yerleştirilir ve kalibre edilir.
4 mikrofon ve ortam ambiyansının alınabilmesi için mikrofonlar aynı düzlemde yerleştirilebilir veya üçgen oluşturacak şekilde yerleştirilebilir.
Piyano ortama yerleştirilir. Tam ortaya yerleştirilir ve stereo üçgeninde AB mikrofonuna olan açısı CORR değerini verir.
Piyano tam ortada iken mikrofonlara olan açısı CORR açısıdır. Bu açı 30' ise 0.5 CORR değeri ile piyano stereo olarak kaydedilir.
Bunu daha önce MI osilaskop ve ton sinyalleri testinde ders olarak görmüştün.
Diyelim ki piyanonun hacmini tam 60' yapmak istiyoruz. Yan mikrofonlar (L ve R) piyanoya yaklaştırılırsa piyano hacmi stereo çizgisinde genişler ve CORR 0 ila 0.5 arasında oynar.
Diyelim ki piyanoyu daha dar bir açı ile kaydetmek istiyoruz.
Sağ ve Sol mikrofonlar stüdyonun yanlarına doğru uzaklaştırılır. Haliyle faz değişimi olmaması için AB mikrofonlar da uzaklaştırılımalıdır. Piyanonun AB mikrofonlara olan açısı bize CORR değerini verir.
Bir kayıtta bu gibi uygulamalar tonmaisterin takdiridir. Teknik olarak bir piyano bulunduğu stüdyonun ebatları doğrultusunca kapladığı yer ve ana mikrofonlara olan açısı doğrultusunca kaydedilmesi gerekse de tonmaister bir piyanoyu veya herhangi bir enstrumanı kendi kriterleri doğrultusunca istediği hacimde veya CORR değerinde kaydedebilir.
Ancak burada özel bir unsur vardır.
+1 CORR değerine sahip bir enstruman, örneğin bir flüt veya bir trumpet özel koşullar ile genişletilerek geniş hacimde kaydedilebilir. Bu teknik genellikle SURROUND kayıt tekniğini ilgilendirmektedir. Bu teknik JURASSIC PARK filmi ile revaçta olmuştur.
@paskomya
Bizler insanların zayıf yönleri ile ilgilenmeyiz. Sağır da olsa bir kişiye dilimizin döndüğünce teknikleri anlatmalıyız. Bu sebeple konumuza bilimsel yaklaşımlar ile icabet eden her kişinin yorumları bizim için önemlidir.
NOT:
Senin durumun tek kulaktan algılama olarak literatürde yer almaktadır.
Yani yön tayini yapamıyorsan ağırlıklı olarak tek kulağınla duyabiliyorsun demektir.
Bu hasar nerede olmuş bilemeyiz. Belki kulakta belki beyne iletilen yolda. Bu tıp adamlarının işidir. Bizler her türlü teknik konuda kişileri köteklemek ve bilgileri yemekle meşgulüzdür
@sasen1 e NOT:
Ekli dosyayı görüntüle 103868
Bu resim ilk SURROUND radyo yayınında kullanılan düzeneği göstermektedir.
Ortadaki MS mikrofon tekniği DECCA AB tekniği olarak da konfigure edilmiş olabilir. Ancak prensip aynıdır.
S-L ve S-R mikrofonlar SURROUND kanallar için arka seslerin alınması içindir. Burası bir konser salonu olduğuna göre, arka sesler genellikle izleyicilerin sesleri ve doğal olarak stüdyonun arka hacminin belirlenmesi amaçlıdır.
Genel bir konser yayınında seyirciler alkışlar veya HÖÖRR diye sesler çıkartırsa bu efektler 5.1 SURROUND sistemde arkadan gelecek demektir.
Belirlenen bu mikrofonlar tamamen stüdyonun ambiyansını yakalamak amaçlı olup yerleşimler incelendiğinde tekniğine uygun olduğu gürülecektir.
Piyanoya dikkat edilirse midesinde veya bağırsaklarında herhangi bir mikrofon veya alet edevat bulunmamaktadır. Stüdyo hacmi doğrultusunca piyanonun sesinin sola doğru ve yaklaşık 0.8 CORR değerinde kaydedilmiş olduğu bilen kişiler için aşikardır.